در روند نقد و بررسی رویکردهای گوناگون تدریس فکورانه، چنین نتیجه­ای ‌می‌توان گرفت که، نقطه­ تمایز این رویکردها در کیفیت ادراک معلمان از موقعیت تدریس، چگونه چارچوب­بندی مسائل، پاسخ­های خلاقانه و کیفیت قضاوت ایشان در ارزیابی این پاسخ­ها ‌می‌باشد.

با توجه به نوپا بودن دانشگاه فرهنگیان در زمینه برنامه درسی، کمی (قلت) تحقیقات وجود دارد و مقدار زیادی از نتایج پژوهش­ها منحصراًً در رابطه با ارزیابی محتوا، نتایج در برنامه های درسی مراکز آموزش عالی دیگر یا مقایسه تربیت معلم سایر کشورها است. به طور واضح نیاز زیادی به تحقیقات برای ارزیابی برنامه­ درسی، جستجوی محتوا، فرایند و نتایج هم در سطح خرد و کلان وجود دارد، بدون این تحقیقات از مفید و کارا بودن برنامه درسی بی اطلاع خواهیم بود.

الگوی مفهومی تحقیق

اسناد بالادستی

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

میزان انطباق عناصر برنامه درسی با

اسناد بالا دستی

محتوا

تعامل با مراکز علمی-پژوهشی

کارورزی

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فرایند یاددهی-یادگیری

اهداف

تولید برنامه درسی

شیوه جذب دانشجو معلمان

ارزشیابی

نمودار۲-۱: الگوی مفهومی تحقیق

فرضیه ­های این تحقیق که به صورت سؤال مطرح ‌شده‌اند، برگرفته از اسناد بالا دستی می­باشند. همان گونه که نمودار۲-۱نشان می­دهد جهت ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، نشانگرهای مورد نیاز هر یک از عناصر برنامه درسی برای مقایسه با اسناد بالا دستی از متن این اسناد استخراج شده است و پژوهشگر بر اساس الگوی ارزشیابیCIPP به ارزشیابی آن می ­پردازد.

فصل سوم

روش تحقیق

در این فصل در ارتباط با روش تحقیق، روش نمونه گیری، برآورد حجم نمونه، ابزار تحقیق، روایی و پایایی آزمون و روش­های آماری مورد استفاده در پژوهش بحث می­ شود.

روش تحقیق

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی محسوب می­ شود.

تحقیق کاربردی تحقیقی است که یافته ­های آن را ‌می‌توان برای حل مسائل اجتماعی به­کار برد (ایران­نژاد­پاریزی، ۱۳۷۸).

از نظر اجرا جزء روش پژوهش بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ به­شمار می­رود.

در پژوهش حاضر، محقق با انجام نظر­سنجی، به دنبال ارزشیابی برنامه ­درسی دانشگاه فرهنگیان ­(پردیس­های استان سیستان و بلوچستان) بر اساس اسناد بالا ­دستی است که بر این اساس، تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت مسأله و هدف تحقیق کاربردی محسوب می­ شود. همچنین با توجه به اینکه جمع ­آوری اطلاعات در هر تحقیقی باید با توجه به اهداف تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده صورت گیرد. ‌بنابرین‏ برای جمع ­آوری داده ­ها­ی مورد نیاز این تحقیق از روش پرسشنامه استفاده شده است.

جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری

جامعه آماری عبارت است از؛ گروهی از افراد، وقایع یا چیزهایی که محقق می­خواهد به تحقیق ‌در مورد آن­ها بپردازد، به­ طوری که حداقل در یک صفت مورد نظر مشترک باشند (عباس­زادگان، ۱۳۷۸).

جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اساتید مؤظف و غیر­مؤظف شاغل در دانشگاه فرهنگیان ­(پردیس­های استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ است. بر اساس اطلاعات موجود حجم جامعه آماری ۱۰۰ نفر ‌می‌باشد.

با بهره گرفتن از جدول مورگان حجم نمونه پژوهش تعداد ۸۰ نفر محاسبه شد.

برای انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. با در اختیار داشتن لیست همه افراد جامعه مورد­نظر و با کمک جدول اعداد تصادفی تعداد ۸۰ نفر به ‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.

جهت شناخت نمونه پژوهش به توصیف آن ‌بر اساس جنسیت و سطح تحصیلی پرداخته شده است:

جدول۳-۱: فراوانی نمونه پژوهش ‌بر اساس جنسیت

جنسیت

تعداد

درصد

مرد

۵۳

۲۵/۶۶%

زن

۲۷

۷۵/۳۳%

کل

۸۰

۱۰۰%

نمودار ۳-۱: فراوانی درصدی نمونه پژوهش ‌بر اساس جنسیت

همان­گونه که جدول ۳-۱ و نمودار ۳-۱ نشان می­دهد از کل ۸۰ نفر نمونه پژوهش، ۵۳ مرد (۲۵/۶۶ درصد) و ۲۷ زن (۷۵/۳۳ درصد) ‌می‌باشد.

جدول ۳-۲: فراوانی نمونه ‌بر اساس سطح تحصیلی

سطح تحصیلی

تعداد

درصد

فوق لیسانس

۶۸

۸۵%

دکترا

۱۲

۱۵%

کل

۸۰

۱۰۰%

نمودار ۳-۲: فراوانی درصدی نمونه پژوهش ‌بر اساس سطح تحصیل

همان­گونه که جدول ۳-۲ و نمودار ۳-۲ نشان می­دهد از کل ۸۰ نفر نمونه پژوهش، ۶۸ مرد (۸۵ درصد) و ۱۲ زن (۱۵ درصد) ‌می‌باشد.

جدول ۳-۳: فراوانی نمونه پژوهش ‌بر اساس دانشگاه(پردیس) محل خدمت

پردیس محل خدمت

تعداد

درصد

پردیس شهید مطهری زاهدان(برادران)

۳۰

۵/۳۷%

پردیس رسالت زاهدان(خواهران)

۵۰

۵/۶۲%

کل

۸۰

۱۰۰%

نمودار ۳-۳: فراوانی درصدی نمونه پژوهش ‌بر اساس پردیس محل خدمت

همان­گونه که جدول ۳-۳ و نمودار ۳-۳ نشان می­دهد، از کل ۸۰ نفر اساتید دانشگاه (پردیس) به ‌عنوان نمونه پژوهش، محل خدمت ۳۰ نفر (۵/۳۷ درصد) در پردیس شهید مطهری زاهدان و محل خدمت ۵۰ نفر (۰/۱۵ درصد) در پردیس رسالت زاهدان ‌می‌باشد.

ابزار تحقیق

در این پژوهش برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس انتظارات و راهکارهای اسناد بالا­دستی استفاده شده است.

روایی صوری پرسشنامه

جهت بررسی روایی صوری ابزار پرسشنامه محقق ساخته، این پرسشنامه به تعدادی از متخصصین این رشته ارائه شد که پس از بررسی توسط آن­ها روایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت.

پایایی پرسشنامه

برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه محقق ساخته ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که شرح آن در جدول ۳-۴ ارائه شده است.

­­جدول ۳-۴: میزان پایایی پرسشنامه ارزیابی از عناصر و میزان تحقق اهداف عینی برنامه ­درسی دانشگاه فرهنگیان ‌بر اساس اسناد بالا ­دستی

تعداد آزمودنی

تعداد گویه

پایایی درونی (آلفای کرونباخ)

عناصر

ردیف

۸۰

۸

۷۷/۰

محتوای برنامه ­درسی

۱

۸۰

۶

۷۵/۰

اهداف برنامه­ درسی

۲

۸۰

۸

۸۹/۰

فرایند یاددهی-یادگیری

۳

۸۰

۵

۷۸/۰

استفاده از فن آوری اطلاعات در یادگیری

۴

۸۰

۸

۸۷/۰

دوره ­های کارورزی دانشجو ­معلمان

۵

۸۰

۶

۹۰/۰

تعامل با مراکز علمی توسط دانشجو، اساتید

۶

۸۰

۷

۶۵/۰

شیوه ارزیابی و شیوه جذب دانشجو­ معلمان

۷

۸۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...