ابزار موبایلی مشتری

همان وسیله ارتباطی مشتری(کاربر) با شبکه تجارت موبایلی است که به سه شکل قابل تصور می‌باشد: رایانه قابل حملی که از طریق یک اتصال بی سیم به شبکه وصل شده است(داوری و اکبری،۱۳۸۶)

قیمت­ منطقی خدمات

شامل خرید محصولی با ارزش مناسب و ارزان­تر. قیمت همان مقدار پولی است که مشتری برای به دست­آوردن یک محصول یا خدمت حاضر است بپردازد. ارزش، ملاک انتخاب مشتری است و مقایسه­ ای است که مشتریان بین هزینه­ های پرداختی در مقابل فایده­های دریافتی قائل می­شوند(محامدپور،۱۳۸۹)

جذابیت محتوا

کشف ، جمع‌ آوری ، ایده پردازی ، اجرا و نگهداری همه انواع اطلاعات دیجیتال( مانند لینک و برچسب، ویدئو…(داوری و اکبری،۱۳۸۶)

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲-۱ مقدمه

تجارت سیارطی چند سال اخیر در محافل علمی و نیز در عرصه‌های ‌‌اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. این توجهات عاملی مؤثر در جهت پیشرفت‌های چشمگیر در استراتژی‌ها و ملزومات و کاربردهای تجارت سیاربوده است(سیو و همکاران،۲۰۰۳). رشد سریع تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم باعث نفوذ هر چه بیشتر اینترنت و تجارت سیار شده است آگاهی از ادراکات و مقبولیت تجارت سیار توسط مشتریان اهمیت بالایی دارد. تجارت سیار نیز مانند تجارت الکترونیک باعث افزایش حجم معاملات، سود و درآمد خواهد شد، اما باوجود این مزایا، هنوز آگاهی نداشتن کاربران و فقدان ساختارهای زیربنایی تکنولوژیک به صورت مانعی برسر راه تجارت سیار و پذیرش آن عمل می‌کنند نکته قابل توجه این است که بر اساس پیش‌بینی مذکور طی سال(۲۰۰۵) تعداد کاربران اینترنت از طریق ابزارهای سیار برای اولین بار از تعداد کاربران اینترنت از طریق رایانه های شخصی(خطوط ارتباطی ثابت) پیشی‌ می‌گیرد. این مسئله خود بیانگر پتانسیل قوی تجارت سیار است که می‌تواند در آینده نزدیک بیشترین سهم از تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص دهد. فصل اول به بیان مسأله و ضرورت و اهمیت پژوهش پرداخته شد و هدف پژوهش و فرضیات مورد پژوهش بیان گردید همچنین با ارائه تعاریف مفهومی و عملیاتی آشنایی مقدماتی با پژوهش حاصل گردید( موسی خانی و یگران،۱۳۹۱) در­این­فصل،­ دانستنی‌های موجود ‌در مورد موضوع تحقیق(ادبیات تحقیق) که در­برگیرنده مبانی نظری متغیرهای مستقل تحقیق، پیشینه­ های تجربی انجام شده در داخل و خارج از کشور و نتایج آن­ها از جدید به قدیم تنظیم شده است.

۲-۲ مبانی نظری تحقیق:

در بخش دوم این فصل به بیان مبانی نظری و پژوهش‌های انجام شده مشابه پرداخته می‌شود. در ابتدا در این بررسی با مطالعه تعاریف، مفاهیم، تکنولوژی‌های موجود ،کاربردها، مزایا و چالش‌های تجارت سیار به معرفی این پدیده پرداخته شده است.

۲-۲-۱ تعاریف تجارت سیار و مفاهیم پایه

از آنجا که تجارت سیار هنوز نوپاست، تعریف جامعی برای آن وجود ندارد. مولر و ورس[۱۸] (۱۹۹۹) بیان کردند تجارت سیار زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است. کین [۱۹](۲۰۰۱) نیز چنین می‌گوید تجارت سیار زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است که از طریق اینترنت سیار انجام می‌گیرد. عده‌ای دیگر نیز تجارت سیار را چنین تعریف کرده‌اند: هر گونه مبادله‌ـ مستقیم یا غیرمستقیم‌ دارای ارزش پولی که از طریق شبکه های سیار انجام می‌گیرد. به نظر (هوانگ و بارنهیم)[۲۰] تجارت سیار تحویل محصول و خدمات از طریق تکنولوژی‌های بی‌سیم با هدف انجام فعالیت‌های تجارت الکترونیک در هر زمان یا مکانی است. ‌بنابرین‏ تجارت سیار فقط شکل تغییریافته خدمات اینترنتی موجود نیست، بلکه شکل‌ گسترش یافته کسب و کار الکترونیک است. تجارت سیار فرصتی را برای تحویل خدمات جدید به مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت تجارت سیار یعنی هر گونه داد و ستد الکترونیکی یا نقل و انتقال اطلاعات که با وسایل سیار و شبکه های سیار(بی‌سیم یا شبکه های عمومی متصل) انجام می‌شود و منجر به انتقال ارزش مالی در تبادل اطلاعات، خدمات یا کالا می‌شود. اما ویژگی‌های شبکه های بی سیم و نیز تلفن‌های همراه، مزایای دیگری را برای این تجارت خلق کرده‌اند که همین مزایا آن را در موقعیتی برتر نسبت به تجارت الکترونیکی(از طریق اینترنت کابلی) قرار داده‌است( کارگر و دیگران،۱۳۹۱). ‌در مورد تجارت سیار تعاریف متعدد و بعضا متفاوتی وجود دارد ، اما وجه مشترک تمامی این تعاریف این است که تجارت سیار را در واقع می توان همان تجارت الکترونیک دانست با این تفاوت که به وسیله ابزار های بی سیم نظیر تلفن همراه صورت می‌گیرد . رایج ترین تعریف از تجارت سیار نیز به صورت زیر بیان می شود : تجارت سیار به هر گونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که به وسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می‌شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش‌ پرداخت پولی در قبال دریافت کالا ، خدمات اطلاعات منتقل می ‌گردد(مبینی دهکردی و همکاران، ۱۳۹۲).

تجارت سیار به هر گونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که به وسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می‌شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش‌پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می‌گردد» تعریف می‌شود. یا در شکل ساده‌تر به «فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه های مخابراتی سیار و با بهره گرفتن از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی‌های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود. به طور کلی می‌توان گفت تجارت سیار یعنی هر گونه داد و ستد الکترونیکی یا نقل و انتقال اطلاعات که با وسایل سیار و شبکه های سیار (بی‌سیم یا شبکه های عمومی متصل[۲۱]انجام می‌شود و منجر به انتقال ارزش مالی در تبادل اطلاعات، خدمات یا کالا می‌شود. اما ویژگی‌های شبکه های بی سیم و نیز تلفن‌های همراه، مزایای دیگری را برای این تجارت خلق کرده‌اند که همین مزایا آن را در موقعیتی برتر نسبت به تجارت الکترونیکی (از طریق اینترنت کابلی) قرار داده‌است(کارگر و دیگران، ۱۳۹۱).

۲-۲-۱-۱ تاریخچه تجارت سیار

بررسی ادبیات تکنولوژی ، حاکی از این است که تکنولوژی تاکنون سه دوره را طی ‌کرده‌است:

    • دوره اول که از سال (۱۹۷۲) شروع شد، دوره کامپیوتر های شخصی بود .

    • دوره دوم که از سال(۱۹۹۰) شروع شد و تا سال (۲۰۰۰) ادامه یافت ، دوره اینترنت است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...