دانلود پایان نامه های آماده – ۲-۱۳فواید شیوه با انگیزه کردن حامی خودمختاری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱۱-۴حمایت از خودمختاری، ارزش قایل شدن را تقویت میکند.
وقتی میخواهیم دیگران را با انگیزه کنیم، گاهی از آن ها انتظار داریم کارهای انجام دهند که نسبتاٌ کسل کننده هستند. برای مثال، والدین از فرزندانشان میخواهند که اتاق خود را تمیز کنند، آموزگاران از دانشآموزان میخواهند از مقررات پیروی کنند، مربیان از ورزشکاران میخواهند دور زمین بدوند، و دکترها از بیماران خود میخواهند داروهایشان را طبق جدول زمانبندی شده مصرف کنند. افرادی که شیوۀ حامی خودمختاری دارند، برای اینکه دیگران را برای انجام دادن کارهای کسل کننده با انگبزه کنند، ارزش، معنی، فایده، یا اهمیت انجام دادن این گونه رفتارها را انتقال میدهند، مثلاً میگویند: مهم است که شما از مقررات پیروی کنید زیرا ما باید به حقوق همه در کلاس احترام بگذاریم. با پیروی کردن از مقررات، به دیگران احترام میگذارید. تقویت کردن ارزش قایل شدن، به معنی استفاده ازکلمه ((زیرا)) برای انجام دادن این نکته است که چرا انجام دادن کاری کسلکننده ارزش آن را دارد که وقت و انرژی صرف آن کنیم. اما افرادی که از شیوۀ با انگیزه کردن کنترلکننده دارند، برای توضیح دادن اهمیت انجام دادن این گونه کارها، وقت صرف نمیکنند و جملاتی از این قبیل را بیان میکنند: ((حتماَ این کار را انجام بده))یا(( این کار را انجام بده چون من از تو خواستم آن را انجام دهی)). علت متذکر شدن دلیل منطقی این است که فردی که آن را میشنود به احتمال بیشتری مقررات، محدودیتها، و قید و بندهای تحمیل شده به صورت بیرونی را درونی میکند و آن ها را داوطلبانه میپذیرد. وقتی فعالیتهای کسلکننده( ولی مهم) درونی میشوند، افراد تلاش داوطلبانهای را برای انجام دادن آن ها به خرج میدهند(ریو،۱۳۸۸).
۲-۱۲حمایت لحظه به لحظه از خودمختاری
چهار ویژگی فوق، شیوه شیوه کلی باانگیزه کردن حامی خودمختاری را نشان میدهند. علاوه بر این، وقتی افراد محیط های حامی خودمختاری را به وجود میآورند، معمولاً با نشان دادن رفتارهای لحظه به لحظهای که مشخصه شیوه آن ها است، این کار را انجام میدهند. برای مثال، تعامل خاصی نظیر آموزگارانی که میخواهند دانشآموزان را هنگام درس بخصوصی باانگیزه کنند یا دکتری که سعی دارد یک بیمار را در مدت ویزیت ۱۰ دقیقهای با انگیزه کند، در نظر بگیرید. چندین پژوهشگر، از مدل آموزگار- دانشآموز استفاده کردهاند که به موجب آن، ابتدا این موضوع را ارزیابی کردند که آیا آموزگار شیوه حامی خودمختاری دارد یا کنترلکننده و بعد از آن آموزگار خواستند به تدریس مشغول شود. این پژوهشگران، نحوهای را که هر آموزگار سعی کرد دانشآموزان را با انگیزه کند، مشاهده کردند. به طوری که در جدول۱-۲ نشان داده شده است. ستون سمت راست آنچه را که آموزگاران حامی خودمختاری هنگامی که سعی دارند دانشآموزان را با انگیزه کنند، بنابر خصلت، میگویند و انجام میدهند نشان میدهد، در حالی که ستون سمت چپ آنچه را که آموزگاران کنترل کننده وقتی که سعی میکنند دانش آموزان را با انگیزه کنند، بنابر خصلت، میگویند و انجام میدهند نشان میدهد( بر اساس دسی و همکاران،۱۹۸۲؛ ریو و یانگ،۲۰۰۳؛ ریو، بولت، و کای،۱۹۹۹)
جدول۲-۲ آنچه افراد حامی خودمختاری و کنترلکننده برای با انگیزه کردن دیگران میگویند و انجام میدهند
آنچه افراد حامی خودمختاری میگویند و انجام میدهند
آنچه افراد کنترل کننده میگویند و انجام میدهند
- به دقت گوش میکنند
- مطالب دیگران را حق خود می دانند
- به دیگران فرصت میدهند
- پاسخ های درست را نشان میدهند
- دلیل منطقی می آورند
- رهنمود میدهند، امر و نهی میکنند
- تلاش را ترغیب میکنند
- اضهارات((باید))،((حتماً))،((مجبورید))بر زبان میآورند
- پیشرفت و مهارت را تحسین میکنند
- سوال های کنترل کننده می پرسند
- از دیگران میپرسند چه کاری دوست دارند انجام دهند
- متوقع به نظر میرسند
- به سوال ها جواب میدهند
- پاسخهای درست را بیان میکنند
- به نقطه نظر دیگران احترام میگذارند
(ریو،۱۳۸۸)
۲-۱۳فواید شیوه با انگیزه کردن حامی خودمختاری
شیوهای که آموزگاران، والدین، مربیان، درمانگران، دکترها، و کارفرمایان برای باانگیزه کردن مورد استفاده قرار میدهند، برای رشد، مشغولیت، یادگیری با کیفیتعالی، عملکرد مطلوب، و سلامتی دانشآموزان، کودکان، ورزشکاران، درمانجویان، بیماران، و کارمندانی که آن ها سعی دارند باانگیزه کنند، اشارات مهمی دارد. فهرست زیر، نتایج مثبتی را نشان میدهد که افراد وقتی دیگران به جای کنترل کردن رفتارشان از خودمختاری آن ها حمایت میکنند، تجربه مینمایند. با اینکه این نتایج متفاوت هستند، ولی دلیل اینکه چرا آن ها مثبت هستند این است که براگیزندههای حامی خودمختاری، نیاز افراد را به خودمختاری ارضا میکنند، در حالی که برانگیزندههای کنترلکننده، این نیاز را نادیده میگیرند و ناکام میسازند. در فهرست زیر، نتیجه مثبت در سمت راست و مرجع توضیحدهنده در سمت چپ منظور شده است.
نتایج مثبتی که در پاسخ به حمایت کردن از خودمختاری عاید فرد میشود به این علت است که حمایت از خودمختاری و روابط حامی خودمختاری در کل،(( خوراک روانشناختی)) برای افراد تأمین میکند که برای ارضا کردن نیازهای روانشناختیشان به آن محتاجاند( دسی، ۱۹۹۵،ص ۴۱۰). این تجربیات ارضای نیازهای روانشناختی، استعدادهای فطری انسان را برای رشد کردن نیرومند میسازند به طوری که به رشد روانشناختی، انگیزشدرونی، یادگیری معنادار، و رشد اجتماعی کمک میکنند( ریان و دسی،۲۰۰۰،به نقل از ریو۱۳۸۸).
نتیجه مثبتی که از شیوه باانگیزهکردن حامیخودمختاری عاید میشود
مراجع توضیح دهنده
منافع مرتبط با رشد
درک شایستگی بیشتر
ریان و گرولنیک،۱۹۸۶
عزتنفس بالاتر
دسی و همکاران،۱۹۸۱
احساس ارزشمندی بیشتر
ریان و گرولنیک،۱۹۸۶
منافع مشغولیت
مشغولیت بیشتر
ریو و همکاران،۲۰۰۲
حالت هیجانی مثبت
پاتریک، اسکینر، و کانل،۱۹۹۳؛ ریان و کانل،۱۹۸۹
ادراک کنترل قویتر
بوگیانو و بارِت،۱۹۸۵
ترجیح دادن چالش بهینه
شاپیرا،۱۹۷۶؛بوگیانو،مِین، کانز،۱۹۸۸
لذت ناشی از چالش بهینه
هارتر،۱۹۷۸،۱۹۷۴
یادگیری با کیفیت عالی
انعطافپذیری بیشتر در تفکر
مک گراو و مک کالرز،۱۹۷۹
افزایش یادگیری مفهومی
بنویر و دسی، ۱۹۸۴؛ بوگیانو و همکاران،۱۹۹۳
پردازش اطلاعات فعالتر
گرولینک و ریان،۱۹۸۷
خلاقیت بیشتر
آمابیل،۱۹۸۵؛ کاستنر و همکاران،۱۹۸۴
عملکرد مطلوب
قدرت سایت در استفاده از WordPress
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 09:54:00 ب.ظ ]
|