۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش

 

همان‌ طور که بیان شد، عوامل خانوادگی متعددی بر روی رشد اولیه کودکان و عملکرد سازگاری آن ها درآینده، تاثیر می‌گذارد، تأکید روی تعامل مادر و فرزند است. هدف از اجرای این پژوهش پی بردن به مشکلات رفتاری کودکانی است که خانواده ای ندارند و از کودکی در آغوش گرم خانواده نبوده اند. در پژوهش‌های متعدد نشان داده شده است که بین اضطراب و خجالتی بودن با عزت نفس دانش آموزان رابطه وجود دارد و نتایج مثبت به دست آمده است. که این عامل بین نوجوانان بی سرپرست بیشتر به چشم می‌آید(کروزییر[۴]، ۱۹۸۱).

 

همه گیر شناسی اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان به لحاظ اثرات زیربنایی، در آینه سلامت فردی و اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاصه آنکه پژوهش‌های لازم در این زمینه بیشتر بر روی کودکان عادی و دانش آموزان خانواده دار انجام شده و پژوهش‌های محدودی بر روی کودکان و نوجوانان بی سرپرست انجام شده است. با توجه به آنچه گفته شد سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین اختلالات رفتاری، عزت نفس و رضایت از زندگی بین کودکان بی سرپرست و عادی تفاوت وجود دارد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، در جامعه­ ایرانی بیشتر ارتباط و نقش رضایت از زندگی و عزت نفس و اختلالات رفتاری به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفته است و پژوهش های بسیار کمی به طور اختصاصی افراد عادی و بی­سرپرست را در این متغیرها مورد بررسی قرار داده ­اند. همچنین با توجه به شیوع بالای این اختلالها، در این زمینه خلائی در پژوهش های پیشین احساس می­شد. در صورت تأیید یا رد فرضیه های پژوهش حاضر ‌می‌توان اختلالات رفتاری و عزت نفس و رضایت از زندگی را در فرایندهای تشخیص و درمان مدنظر قرار داد. این پژوهش همچنین تکمیل کننده­ پژوهش های پیشین خواهد بود. نظر به اینکه کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین ‌گروه‌های اجتماعی هستند، بررسی اختلالاهای رفتاری دانش آموزان به منظور اجرای مداخلات درمانی و ترمیمی به موقع و پیشگیری زود هنگام از عوارض حاصله از این اختلالها مثل افت تحصیلی و با توجه به مشکلات رفتاری همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توجه به ضرورت و اهمیت برنامه ریزی در جهت ارتقای سلامت روانی دانش آموزان مستلزم شناخت میزان، تنوع مشکلات و عوامل تاثیر گذار به واسطه پژوهش حاضر انجام شود.به نظر آیشنباخ کوشش های واقعی لازم به منظور دریافت کمک حرفه ای برای کودکان و نوجوانان معمولا زمانی به عمل می‌آید که والدین ‌در مورد مسائل کودک نگران باشند. در چنین شرایطی ارزیابی از توانایی‌های تحصیلی، اجتماعی و مشکلات رفتاری کودک نیز ضرورت می‌یابد. پژوهشی که به عمل می‌آید کودک عادی را با کودک نیازمند به کمک حرفه ای که کودکان بی سرپرست را هم در بر می‌گیرد در زمینه مسائل رفتاری و عزت نفس و رضایت از زندگی بررسی می‌کند.

۴-۱ اهداف پژوهش

 

هدف اصلی

 

مقایسه اختلالات رفتاری، عزت نفس، و رضایت از زندگی در نوجوانان بی ­سرپرست و عادی.

 

اهداف فرعی

 

مقایسه اختلالات رفتاری در نوجوانان عادی و بی­ سرپرست

 

مقایسه عزت نقس در نوجوانان عادی و بی­ سرپرست

 

مقایسه رضایت از زندگی در نوجوانان عادی و بی­ سرپرست

 

۵-۱ فرضیه های پژوهش

 

فرضیه­ ی اصلی

 

بین اختلالات رفتاری، عزت نفس، و رضایت از زندگی در نوجوانان عادی و بی ­سرپرست تفاوت وجود دارد.

 

فرضیه های فرعی

 

اختلالات رفتاری نوجوانان بی سرپرست بیشتر از نوجوانان عادی است.

 

عزت نفس نوجوانان عادی بیشتر از نوجوانان بی سرپرست است.

 

رضایت از زندگی نوجوانان عادی بیشتر از نوجوانان بی سرپرست است.

 

۶-۱ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 

اختلالات رفتاری

 

اختلات رفتاری در کودکان شامل رفتارهایی است که ضمن نامتناسب بودن با سن فرد، شدید، مزمن یا مداوم باشد و گستره آن شامل رفتارهای بیش فعالی و پرخاشگرانه تا رفتارهای گوشه گیرانه است. ویژگی این گونه رفتارها این است که اولا تاثیر منفی ‌بر فرآیند رشد و انطباق مناسب کودک با محیط دارد. ثانیاً مزاحمت برای زندگی دیگران استفاده آنان از شرایط به وجود می آورد از شایع ترین اختلالات رفتاری کودکان می توان اختلال فزون کنشی/ کمبود توجه، اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی، اختلال سلوک را نام برد(آیشنباخ، ۱۹۹۱). اختلالات رفتاری ، اختلال های شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای معلمان ، خانواده ، خود کودکان و نوجوانان مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند و با میزان بالایی از معضلات اجتماعی همراهند( آیشنباخ ، ۲۰۰۱).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...