در تحقیق دیگری که در کشور استرالیا انجام شده است نگرانی­های امنیتی و کمبود آگاهی نسبت به خدمات بانکداری اینترنتی و مزایای آن، به عنوان مهمترین موانع موجود در گسترش استفاده از این خدمات در استرالیا معرفی شده است.

در تحقیقی که در کشور ترکیه انجام شده است،کاربران خدمات بانکداری اینترنتی را به سه دسته تقسیم ‌شده‌اند :

      • طالبان سرعت[۲۴] : این افراد نسبت به سرعت حساس بوده و عواملی چون سرعت دانلود، سرعت تراکنش،کاربر­دوست بودن و حفظ اطلاعات شخصی برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

    • کاربران محتاط [۲۵]: این افراد به اعتبار بانک و امنیت سایت­های اینترنتی بانک تنوع خدمات و وفادار بودن به بانک­های خود اهمیت می­ دهند.

  • کاربرانی که تحت­تاثیر تبلیغات قرار می­ گیرند[۲۶] :کسانی که به تبلیغات و توصیه­ های دیگران اهمیت بالایی می­ دهند. (Sadeghi & Farokhian, 2010)

تحقیقات بین‌المللی در حوزه ی بانکداری اینترنتی ‌با بهره گیری از مدل پذیرش فناوری

در مقالات متعدد از مدل­های گوناگونی برای تبیین رفتار مصرف­ کنندگان خدمات مالی در حوزه ی بانکداری اینترنتی بهره برده شده است . لیکن برای دسته­بندی بهتر جدول ۲-۹ به مهمترین نکات تحقیق را معین می­سازد.

جدول ۸مروری بر تحقیقات بین ­المللی در حوزه­ بانکداری اینترنتی

کشور
سال تحقیق
نتایج

نیجریه

۲۰۱۰

تاثیر فاکتورهایی چون سودمندی درک شده و اعتماد بر استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی مثبت ارزیابی شده است . در این تحقیق تاثیر سودمندی به مراتب بیش از سهولت بوده و طراحی مناسب سایت و سهولت استفاده در صورت عدم درک سودمندی سبب استفاده­ مشتریان از این خدمات نمی­گردد. (Adesina & Ayo, 2010 )

عربستان

۲۰۱۰

شاخص­ هایی چون اعتماد و قابلیت ­های مدیریتی برای تبیین رفتار مصرف ­کننده مورد ارزیابی قرارگرفته است. در این تحقیق که عنوان آن مدل پذیرش بانکداری اینترنتی :ارزیابی میان بازاری می‌باشد، قصد ارادی نسبت به انجام یک رفتار به عنوان پیش‌بینی کننده­ رفتار واقعی مطرح است. (Alsajjan Bander, Dennis Charles, 2010)

مالاکا و چین

۲۰۱۰

در تحقیقی میان فرهنگی که بین دو کشور انجام شده و فاکتورهای مورد بررسی در دو فرهنگ مالاکایی و چینی مورد آزمایش قرار گرفته است؛ عوامل مورد بررسی شامل سهولت سودمندی درک شده و اعتماد است. در این مقاله از عواملی مانند آموزش، مستند سازی و پشتیبانی از کاربران اینترنتی به عنوان عواملی که بر سهولت درک شده تاثیر می­گذارند نام برده شده است. (Khalil Md Nor, Janejira Sutanonpaiboon, Nor Hamimah, 2010)

ویتنام

۲۰۱۰

در این تحقیق شاخص مهمی چون حمایت دولت مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله ازاین عامل به عنوان یکی از مهمترین عوامل در تداوم استفاده از بانکداری اینترنتی نام برده شده است. (Tornatzky & Klein, 1982) چون اقتصاد در کشور ویتنام به شدت متمرکز و وابسته به اقدامات دولتی است، ضعف قوانین و مقررات حمایتی از تجارت الکترونیک و ضرورت تغییر سیستم های مالی برای حمایت از خرید و فروش و نقل و انتقال وجوه از طریق اینترنت به چشم می‌خورد. (Alain Yee-Loong Chong, Keng-Boon Ooi, Binshan Lin, Boon-In Tan, 2010, pp. 267-287)

در این تحقیق شاخص مهمی چون حمایت دولت مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله ازاین عامل به عنوان یکی از مهمترین عوامل در تداوم استفاده از بانکداری اینترنتی نام برده شده است. (Tornatzky & Klein, 1982) چون اقتصاد در کشور ویتنام به شدت متمرکز و وابسته به اقدامات دولتی است، ضعف قوانین و مقررات حمایتی از تجارت الکترونیک و ضرورت تغییر سیستم های مالی برای حمایت از خرید و فروش و نقل و انتقال وجوه از طریق اینترنت به چشم می‌خورد. (Alain Yee-Loong Chong, Keng-Boon Ooi, Binshan Lin, Boon-In Tan, 2010, pp. 267-287)

در مقاله­ای که به توسعه مدل پذیرش فناوری در حوزه­ بانکداری اینترنتی با تکیه و تمرکز بر نمونه ­های کشورهای در حال توسعه انجام شده است؛ شاخص­ هایی چون : امنیت، کیفیت اتصال به اینترنت، آگاهی نسبت به خدمات بانکداری اینترنتی و مزایای آن مورد بررسی قرار گرفته است. این شاخص ­ها بر سودمندی و سهولت درک شده تاثیر مستقیمی می­ گذارد در مدل مفهومی این پژوهش که بر بنای مدل توسعه یافته پذیرش فناوری ارائه شده است. فاکتور اعتماد به عنوان متغییری مستقل مستقیما بر قصد تاثیرگذار بوده و تاثیر قابل توجه ی بر پذیرش اینترنت بانک بوده است. (Al-Somali .Sabah Abdullah, Gholami .Roya, Clegg. Ben)

این تحقیق در حوزه ی بانکداری اینترنتی و همراه بانک انجام گرفته است و شاخص­ هایی چون خطر درک شده، نوع فناوری و تجربیات استفاده­کننده و جنسیت آن ها علاوه بر دو فاکتور اساسی سهولت و سودمندی درک شده مورد سنجش قرار گرفته است. (Il Im a, Yongbeom Kim b, Hyo-Joo Han, 2008) در این تحقیق جامعه­ آماری شامل دانشجویانی بوده است که صرفا از خدمات بانکداری اینترنتی یا همراه بانک استفاده نموده همچنین کسانی که از هر دونوع فناوری نیز استفاده ‌می‌کنند مورد سنجش و ارزیابی قرار ‌گرفته‌اند. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که نوع فناوری و ویژگی­های خاص آن بر رفتار مصرف­ کنندگان و میزان خطر درک شده آن ها تاثیر گذار است. و مصرف­ کنندگان خدمات همراه بانک احساس خطربیشتری نسبت به مصرف­ کنندگان خدمات بانکداری اینترنتی می­نمایند.

کسانی که خودکارایی[۲۷] بیشتری با کامپیوتر دارند درک بیشتری از سهولت و سودمندی داشته و این امر بر استفاده­ آن ها از خدمات بانکداری اینترنتی تاثیر مثبت داشته لیکن اعتبار تاثیر منفی بر استفاده داشته و جز موانع بهره­ گیری از این خدمات است. (Rose & Fogarty, July 2006)

در این تحقیق نقش عدم­قطعیت و خطر درک شده بر رفتار مصرف­ کنندگان خدمات مالی به طور کامل مورد بررسی قرار­گرفته است. ( Dale Littler, Demetris Melanthiou, 2006)در این تحقیق مشتریانی که از این خدمات بهره نمی­برند مورد پرسش قرار گرفته و از طیف پنج تایی لیکرت بهره برده شده است. مهمترین شاخص عدم­قطعیت که موجب عدم استفاده از خدمات نوین بانکی می­ شود فقدان دانش لازم است. همچنین در حوزه­ خطر درک­شده ریسک­های اجتماعی جز مهمترین شاخص ­ها و موانع گسترش بهره­ گیری از خدمات بانکداری اینترنتی بوده است.

شمال کشور انگلستان

۲۰۰۶

در این تحقیق نقش عدم­قطعیت و خطر درک شده بر رفتار مصرف­ کنندگان خدمات مالی به طور کامل مورد بررسی قرار­گرفته است. ( Dale Littler, Demetris Melanthiou, 2006)در این تحقیق مشتریانی که از این خدمات بهره نمی­برند مورد پرسش قرار گرفته و از طیف پنج تایی لیکرت بهره برده شده است. مهمترین شاخص عدم­قطعیت که موجب عدم استفاده از خدمات نوین بانکی می­ شود فقدان دانش لازم است. همچنین در حوزه­ خطر درک­شده ریسک­های اجتماعی جز مهمترین شاخص ­ها و موانع گسترش بهره­ گیری از خدمات بانکداری اینترنتی بوده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...