۴۳

اختلال بیش فعالی هستند.گاهی پاره ای از آسیب های ساختاری مغز دیده شده که علت آن ها می‌تواند هنگام بارداری ، تولد ، مسمومیت ها یا آسیب دیدگی های دیگر رخ داده باشد. بهر حال صرفنظر از چگونگی وقوع این آسیب ها ، بنظر می‌رسد مکانهایی مشخص در مغز آسیب میبینند.( علاقبندراد،۱۳۸۳).

سیرو پیش آگهی :

سیر ADHD بسیار متغییر است علائم تقریباپگ در ۵۰ درصد موارد تا نوجوانی یا بزرگسالی ادامه میابد.در ۵۰ درصد مابقی علایم در زمان بلوغ یا اوایل بزرگسالی فروکش می‌کند. در برخی موارد پرتحرکی برطرف می شود ، ولی کاهش میدان توجه مشکلات کنترل تکانه باقی می‌ماند. پر تحرکی معمولا” نخستین علامتی است که فروکش می‌کند وحواس پرتی آخرین علامتی است که برطرف می شود.

ADHD معمولا” در اواسط کودکی فروکش نمیکند، پایداری اختلال ‌را می‌توان از روی سابقه خانوادگی و حوادث منفی زندگی به همراهی علائم سلوک ، افسردگی و اختلال اضطرابی پیش‌بینی کرد. احتمال بهبودی قبل از ۱۲ سالگی کم است . اگر بهبودی روی دهد معمولا” بین ۱۲ تا ۲۰ سالگی است .

سیر تکاملی :

در زندگی کودکان مبتلا به اختلال توجه –بیش فعالی سیر تکاملی وجود دارد . البته این سیر در کودکان با توجه به شدت ناراحتی واختلال کارکرد بایکدیگر تفاوت هایی دارند. توصیفاتی که در پیش روی دارید . بیشتر منطبق با کودکان اختلال نقص توجه – بیش فعالی با علائم تکانشی ثانویه به بش فعالی است، زیرا سیر تکاملی کودکان اختلال نقص توجه –بیش فعال با علائم اولیه بی توجهی کمتر مورد مطالعه قرارگرفته است . این کودکان در دوران جنینی فعالیت بیشتری در رحم مادر دارند. درزمان طفولیت نیز آن ها را با عنوان خستگی ناپذیر ، شیطان ، بیقرارو فعال می شناسند . تنظیم خوابو خوراک آن ها خیلی مشکل است . خلق وخوی آن ها در نوپایی وقبل از مدرسه خیلی بد است .

۴۴

غالبا” نیز بچه های خشن وبیقرارهستند ، که دائما” باید تحت نظارت باشند . برخی از آن ها وابستگی وچسبندگی مناسبی به مراقبین خود در هنگام طفولیت ندارند و کنترل آن ها خیلی سخت تر از همسالان آن ها است . بیش از ۶۰ درصد کودکان تا بزرگسالی علامت دار می مانند ، بچه های مبتلا به اختلال نقص توجه– بیش فعالی هم مثل بچه های نرمال مراحل مختلف تکاملی را طی می‌کنند ولی ‌با سرعت آهسته وبا فاصله ای بیشتر نسبت به همسالانشان هستند ( لوئیس ، ۲۰۰۷ ).

شدت اختلال نقص توجه – بیش فعالی کودکی و در مان پیش گیری کننده تداوم آن در بزرگسالی است . علائم ونشانه های آن در بزرگسالی بیشتر به هتروژن و متفاوتند و منجر ‌به این مسئله که بعضی از پژوهشگران ضرورت معیارهای تشخیصی متفاوتی را در بزرگسالی پیشنهاد کنند. بیش فعالی علامتی است که طی رشد سریعتر تکامل می‌یابد به طوری که نوجوانان ‌و بزرگسالان مبتلا فقط احساس درونی بیقراری را ذکر می‌کنند.

مداوم ترین مجموعه علائم شامل بی توجهی ، حواسپرتی ، بی نظمی و شکست در تمام کردن چیزها می‌باشد که در تمام سنین اثرات خودرا متناسب با سن نشان می‌دهند( سادوک وسادوک ،۲۰۰۴ موفقیت های تحصیلی : در تمام مطالعات انجام شده مشاهده شد ه که این کودکان دارای نمرات پایین تری در تحصیل بوده و به میزان بیشتری در کلاس ها دچار تجدیدی و مردودی می‌شوند . در این کودکان اختلال یادگیری و اختلال ریاضی بیشتر می‌باشد( والسیک ۲، ۲۰۰۵ ) .

اختلا لات روانپزشکی : این کودکان میزان بیشتری از اختلالات همراه شامل اختلال رفتار ایذایی ( اختلال رفتار مقابله ای ، اختلال سلوک ) ، افسردگی عمده و اختلال سوء مصرف مواد را نشان می‌دهند . این کودکان به میزان بیشتری در معرض اختلال رفتار ضد اجتماعی می‌باشند . در بزرگسالی با تغییرات مکرر شغل وشریک زندگی و میزان بالای طلاق روبرو هستند . اشکال در زمانبندی ومدیریت پول و احساس نا امیدی و درماندگی مرتبط با مشکلات دائمی مدیریت زندگی روزانه دارند. زنان مبتلا درریسک بیشتر حاملگی های ناخواسته هم هستند( لوئیس ، ۲۰۰۷ ) .

۴۵

    • مصرف سیگار : کودکان بیش فعال – کمبود توجه مصرف سیگار را زودتر شروع کرده ومیزان

بیشتری سیگار مصرف می‌کنند . مصرف سیگار در این کودکان بیشتر در ارتباط با اختلال افسردگی عمده ، مصرف مواد ودریافت کمتر درمان می‌باشد. ( والسیک ، ۲۰۰۵ ).

    • تصادفات : این کودکان در معرض انواع تصادفات بخصوص تصادف ماشین در سنین بالاتر هستند( لوئیس ، ۲۰۰۵ ) .

  • جنایت : این کودکان در سنین بالاتر بیشتر در معرض جنایت و مشکلات قانونی هستند (مالهوترا ، ۱۹۹۸ ) .

تمام این عوارض ، نشان دهنده اهمیت تشخیص زودتر این کودکان و پیشگیری ودرمان به موقع در کودکان پر خطر است . بدیهی است هر روش در تشخیص سریع وزودتر اختلال نقص توجه – بیش فعالی به درمانگرها کمک کند ، می‌تواند جهت در مان به موقع و پیشگیری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت این اختلال برای کودک ، خانواده وجامعه اش مؤثر باشد. تمام این عوارض ، نشان دهنده اهمیت تشخیص زودتر این کودکان و پیشگیری ودرمان به موقع در کودکان پر خطر است . بدیهی است هر روش در تشخیص سریع وزودتر اختلال نقص توجه – بیش فعالی به درمانگرها کمک کند ، می‌تواند جهت در مان به موقع و پیشگیری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت این اختلال برای کودک ، خانواده وجامعه اش مؤثر باشد.

مهم ترین اختلالاتی که معمولاً با بیش فعالی کودکان توأم است عبارتند از:

اختلالات اضطرابی۱ : تقریباً ۲۵ درصد کودکان بیش فعال ، علائمی از اختلالات اضطرابی از خود

نشان می‌دهند . این علائم عبارتند از : ترس ، وحشت ۱، پریشانی ، نگرانی شدید و که اغلب با علائم جسمانی متنوعی مثل شدت ضربان قلب ، حالت تهوع ، درد معده ، سرگیجه و سردرد همراه می شود.

______________________________________

۱٫Anxiety 2. Disoder

۴۶

سندرم تورت ۱ : ADHD در نمونه بالینی قویا” با اختلالات تیک همراه می‌باشد ( ۴۰ تا ۶۰ درصد کودکان دچار سندرم تورت ) می‌باشند. با این حال دلیل اصلی برای مشاوره اغلب علائم ADHD است و ۱۰-۲ درصد کودکان سنین مدرسه به ADHD با اهمیت بالینی مبتلا هستند . رابطه بین تیکها و ADHD در نمونه جامعه کمتر واضح است و ممکن است بشدت به اختلال تیک بستگی داشته باشد . ارتباط سبب شناختی بین ADHD وسندرم تورت هنوز نامعلوم است ، اما شواهد رابطه بین تیکها و ADHD در نمونه جامعه کمتر واضح است و ممکن است بشدت به اختلال تیک بستگی داشته باشد . ارتباط سبب شناختی بین ADHD وسندرم تورت هنوز نامعلوم است ، اما شواهد اندکی دال بر ارتباط ژنتیک بین این دو سندرم وجود دارد ویک همپوشانی در زمینه‌های مغزی اغلب مطرح شده است ( انجمن روانپزشکی کودکان و نوجوانان ، ۱۳۸۷ ) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...