با مرور تحقیقات ذکر شده و بررسی نتایج این تحقیقات می توان مطالب را اینگونه جمع بندی کرد که:

در رابطه با سبک زندگی اسلامی در حوزه ی روانشناسی به دلیل جدید بودن این متغیر، تحقیقات اندکی صورت گرفته است. با توجه به اینکه ما در یک جامعه ی اسلامی زندگی می‌کنیم و دین اسلام و احکام و قواعد آن نقش بسیار تعیین کننده ای در زندگی افراد جامعه، بهبود زندگی و کاهش ناراحتی ها و بیماری های روانی دارد، پرداختن ‌به این موضوع اهمیت بسیار دارد. در اندک پژوهش های صورت گرفته تاثیر سبک زندگی اسلامی در افزایش رضایت از زندگی، سلامت اجتماعی و موفقیت تحصیلی تأیید شده است.

بیشتر پژوهش های صورت گرفته در حیطه ی اضطراب وجودی به دو حوزه ی اضطراب مرگ و پوچی و بی معنایی تعلق دارد که در اکثر آن ها به تاثیر دین و معنویت بر این دو متغیر پرداخته شده است. نتایج این پژوهش ها حاکی از رابطه ی معکوس اضطراب مرگ و بی معنایی با معنویت و دینداری است.

در حوزه ی ویژگی های شخصیتی تحقیقات و پژوهش های گسترده و در زمینه‌های مختلفی صورت گرفته اما هیچ پژوهشی به طور مستقیم به بررسی ارتباط بین سبک زندگی اسلامی و ویژگی های شخصیتی پرداخته نشده است . مطالعاتی به بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی و یا ویژگی های شخصیتی و جهت گیری مذهبی و دینداری و یا هوش معنوی پرداخته‌اند. نتایج این پژوهش ها حاکی از وجود رابطه ی مستقیم بین تمام مؤلفه‌ های ویژگی های شخصیتی به جز روان رنجوری با هوش معنوی و جهت گیری مذهبی درونی است.

سبک زندگی فعلی مردم در برخی از موارد آنقدر نابهنجار شده که مشکلات عدیده ای را برای سایر مردم ایجاد ‌کرده‌است و راه برون رفت از این مشکلات عدیده توجه همگانی به سبک زندگی و ترسیم یک مدل مطلوب اسلامی-ایرانی است. همچنین اضطراب وجودی یک مسئله شایع و صعب العلاج می‌باشد که تا کنون پژوهش های اندکی ‌در مورد آن صورت گرفته است. با توجه به اینکه جوانان بیش از نسل سالخورده از خلا وجودی رنج می‌برند(فرانکل، ترجمه تبریزی،۱۳۸۳) و کشورما، کشوری با جمعیت جوان می‌باشد و همچنین با توجه به نقشی که سبک زندگی به ویژه سبک زندگی اسلامی و مذهب و معنویت در مهار این نوع اضطراب دارد، پرداختن ‌به این موضوع حائز اهمیت می‌باشد.

فصل سوم

روش پژوهش، ابزار و مواد

۳-۱- مقدمه

در این فصل به بررسی چگونگی روش پژوهش، جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش جمع‌ آوری اطلاعات و ابزار پژوهش و روش اجرا خواهیم پرداخت.

۳-۲- روش پژوهش

با درنظر گرفتن هدف پژوهش که تعیین رابطه بین سبک زندگی اسلامی با اضطراب وجودی و ویژگی های شخصیتی می‌باشد، از روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهش همبستگی استفاده شده است.

۳-۲-۱ جامعه ی آماری

جامعه ی مورد نظر در این پژوهش عبارت است از کلیه ی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه الزهرا(س) در سال ۱۳۹۴٫

۳-۲-۲- روش نمونه گیری

نمونه ی مورد نظر این پژوهش بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده صورت گرفت و تعداد نمونه بر اساس جمعیت کل دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در سال تحصیلی ۱۳۹۴ که ۸۶۲۰ نفر هستند و با بهره گرفتن از فرمول کوکران، ۳۶۷ نفر در نظر گرفته شده است.

۳-۲-۳- روش جمع‌ آوری اطلاعات

۳-۲-۳-۱- فرم مشخصات فردی

این فرم توسط محقق طراحی شده و در ابتدای پرسشنامه سبک زندگی اسلامی آورده شده و اطلاعات مربوط به وضعیت تاهل، سن و رشته ی تحصیلی شرکت کننده ها را جمع‌ آوری می‌کند.

۳-۲-۳-۲- پرسشنامه سبک زندگی اسلامی

پرسشنامه سبک زندگی اسلامی[۸۹]، که توسط کاویانی (۱۳۸۸) ساخته شده است، دارای دو فرم کوتاه (۷۵ سوالی) و فرم بلند(۱۳۵ سوالی) می‌باشد که در این پژوهش، از فرم کوتاه آن ، با پایایی(آلفای کرونباخ) ۷۸۶/۰ استفاده شده است.

این پرسشنامه دارای ۱۰ مؤلفه‌ دارد که سوال های آن ها درهم آمیخته و با عناوین از هم تفکیک نشده اند این آزمون تمام وظایف زندگی را پوشش می‌دهد ومولفه های آن عبارتند از: شاخص اجتماعی، شاخص عبادی، شاخص باورها، شاخص اخلاق، شاخص مالی، شاخص خانواده، شاخص سلامت، شاخص تفکر و علم، شاخص دفاعی-امنیتی و شاخص زمانشناسی(کاویانی،۱۳۹۰).

نتایج تحلیل عوامل نیز روایی و ساختار عاملی مناسبی را برای آن نشان داده است.روایی همزمان آن با آزمون جهت گیری مذهبی و نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون، ۶۴/۰ به دست آمده است(همان).

پاسخگویان ‌به این پرسشنامه ۷۵ آیتمی باید با توجه به وضعیت فعلی زندگی خود، به هر کدام از سوالات، در یک طیف ۴ درجه ای،” از خیلی کم تا خیلی زیاد” پاسخ دهند. هر آیتم با توجه اهمیتش، ضریبی بین ۱ تا ۴ می‌گیرد. نمره کل آزمودنی حداقل ۱۴۱ و حداکثر ۵۷۰ خواهد بود(همان).

سوالات مربوط به هر شاخص

    1. اجتماعی: ۷-۱۶-۱۸-۲۸-۲۹-۳۲-۴۳-۵۵-۵۶-۵۷-۶۰(۱۱ سوال)

    1. باورها: ۲-۵-۳۱-۶۷-۷۲-۷۵(۶ سوال)

    1. عبادی: ۳-۱۵-۲۰-۲۲-۲۵-۶۹(۶ سوال)

    1. اخلاق: ۸-۱۰-۱۱-۱۳-۲۴-۴۷-۴۸-۴۹-۵۰-۵۱-۷۰(۱۱ سوال)

    1. مالی: ۶-۱۲-۱۴-۱۷-۲۳-۳۰-۳۴-۳۶-۵۲-۵۴-۶۱-۶۲(۱۲ سوال)

    1. خانواده: ۱-۴-۱۹-۳۵-۳۸-۴۲-۴۵-۷۴(۸ سوال)

    1. سلامت: ۹-۴۱-۵۹-۶۳-۶۴-۶۶-۶۸(۷ سوال)

    1. تفکر و علم:۲۱-۲۷-۴۰-۴۴-۵۳(۵ سوال)

    1. امنیتی-دفاعی: ۲۶-۳۳-۳۷-۷۳(۴ سوال)

  1. زمان شناسی: ۳۹-۴۶-۵۸-۶۵-۷۱(۵ سوال)

سوالاتی که نمره معکوس می گیرند

(۱-۳-۴-۵-۶-۷)، (۲۸-۱۹-۳۰-۳۱-۳۲-۳۳-۳۴-۳۵-۳۶-۳۷)، (۴۷-۴۸-۴۹-۵۰-۵۱)، (۵۶-۵۸-۵۹)، (۶۲-۶۳-۶۴-۶۵-۶۶-۶۷-۶۸-۶۹-۷۰-۷۱-۷۲-۷۴-۷۵)

ضرایب سوالات

جدول ۳-۱- ضرایب سوالات پرسشنامه سبک زندگی اسلامی

ضریب ۱

۳-۷-۱۵-۲۰-۲۱-۲۵-۲۶-۳۹-۴۱-۴۴-۴۶-۵۳-۵۴-۵۵-۵۶-۵۷-۵۸-۵۹-۶۰-۶۱-۶۳-۶۴-۶۶-۷۱-۷۲-۷۵

ضریب ۲

۱-۴-۶-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۳-۱۶-۱۸-۱۹-۲۲-۲۳-۲۸-۲۹-۳۰-۳۱-۳۲-۳۳-۳۴-۳۶-۳۷-۴۲-۴۳-۴۸-۴۹-۵۱-۵۲-۶۲-۶۷-۶۸-۶۹-۷۳

ضریب ۳

۵-۱۲-۱۴-۱۷-۲۴-۲۷-۳۵-۳۸-۴۰-۴۵-۴۷-۵۰-۶۵-۷۰-۷۴

ضریب ۴

۲

۳-۲-۳-۳- پرسشنامه اضطراب وجودی

این مقیاس ۳۲ ماده ای توسط گود و گود(۱۹۷۴) ساخته شده و گنجی(۱۳۸۸) آن را به فارسی ترجمه نمود.هالت[۹۰](۱۹۹۴) روایی این پرسشنامه را با همبسته کردن با آزمون های هدفمندی در زندگی، پیگیری اهداف معرفتی و افسردگی محاسبه کرد. همبستگی نمره مقیاس اضطراب وجودی با ترکیب سه نمره سه پرسشنامه پیش گفته ۶۶/۰ بود.یعنی روایی محتوایی خوبی را برای آزمون گزارش کرد. علیزاده میانجی و جان بزرگی در سال ۱۳۸۹ به روش آلفای کرونباخ این آزمون را اعتبار یابی کردند که ضریب آلفای خوبی برابر با ۸۸۸/۰=α به دست آمد.همچنین همسانی درونی این پرسشنامه را به روش دو نیمه سازی به دست آوردند که عبارت است از : بخش اول ۷۲۱/۰ و بخش دوم ۸۲۶/۰٫

جدول ۳-۲- روایی و اعتبار پرسشنامه اضطراب وجودی

۷۲۱/۰

بخش اول

آلفای کرونباخ

۸۲۶/۰

بخش دوم

۷۸۰/۰

همبستگی بین دو فرم

۸۷۶/۰

ضریب اسپیرمن-براون

۸۶۸/۰

ضریب دونیمه سازی گاتمن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...