مقالات و پایان نامه ها | قسمت 13 – 8 |
ب:آزادی و محدودیت بیش از حد
دیگر روش تربیتی آسیب زای والدین آزاد گذاشتن و محدود نمودن بیش از حد است، در این ارتباط می توان از الگوها و رژیم های حاکم بر خانواده بحث نمود.
الگوی خانواده سهل گیر: در چنین خانواده ای قوانین و مقررات محدود است، هر یک از افراد خانواده در انجام کارهایش آزاد است تا بر طبق میل و سلیقه خود عمل نماید، کسی در کار دیگری دخالت نمی کند، کنترل و نظارتی وجود ندارد و منافع فردی بر مصالح عمومی خانواده ترجیح داده می شود. در چنین خانواده ای کارکرد مهم خانواده که تربیت نسل آینده است تامین نخواهد شد و یک حالت آنارشی در خانواده وجود دارد.[۷۱] برخی خانواده ها بر اساس این تصور اشتباه که منع فرزند از آزادی منجر به عقده ای شدن وی خواهد شد یا دلایل مختلفی همچون بی حوصلگی در کنترل و نظارت بر رفتارهای فرزند، او را بیش از حد آزاد میگذارند، بدون توجه به خطراتی که میتواند او را تهدید کرده و به منجلاب فساد بکشاند.[۷۲]
الگوی خانواده مستبدانه: در این گونه خانواده غالبا فرد مستبد پدر است که دستورات وی باید بی چون و چرا اجرا گردد.فرزندان در چنین خانواده هایی حق نظر نداشته و در تصمیمات خود باید تابع اراده سرپرست خانواده باشند.[۷۳] در این ارتباط هافمن بیان میدارد: فرزندان این خانواده ها اگرچه فرمان بردار و مطیع هستند اما از ثبات عاطفی برخوردار نبوده، انتقاد پذیر نیستند و در رفتارهایشان گرایش به پرخاشگری دارند.[۷۴] در چنین خانواده هایی تحمیلات متعددی در زمینه تحصیل (انتخاب رشته)، انتخاب دوست، ازدواج و غیره بر فرزندان می شود که زمینه عقدهای شدن آنان را فراهم نموده و این عقده ها روزی منفجر می شود و عکس العمل های زننده ای را در پی خواهد داشت.
سختگیری بیش ازحد والدین سبب روی آوردن فرزند به دروغ می شود زیرا او می بیند با بیان واقعیت با تنبیه و سرزنش و محدودیت بیشتر روبرو می شود[۷۵]. بیشتر اوقات احساس یاس و نا امیدی کرده و در رفتارهایش رنگی از شادی به چشم نمی خورد.در واقع شخصیت و استقلال نوجوان با این شیوه تربیتی نابود گشته و او قدرت تشخیص را از دست میدهد.[۷۶] در مورد روش های سختگیرانه امام علی(ع) می فرمایند: « انسان به حکم این که انسان است و دارای شعور و اندیشه است، از طریق پند و اندرز و ادب شایسته تربیت است، نه از طریق زور گویی و تنبیه بدنی.»[۷۷]
بنابرین باید گفت والدین بایدبه گونه ای عمل کنند که در نظر فرزندان نفوذ مناسب را داشته باشند و در این زمینه از افراط و تفریط پرهیز نمایند. نفوذ والدین بر فرزندان عبارت است از « شایستگی بلا تردید و قدرت و ارزش بزرگترها که به اصطلاح با چشم گفتن فرزندان قابل رویت است » [۷۸]آنتون ماکارنکو برخی از اقسام نفوذ آسیب زای والدین بر فرزندان را بیان میدارد که هریک میتواند زمینه انحراف فرزندان را فراهم آورد.
نفوذ ناشی از پند و اندرز: در این خانواده ها والدین معتقدند تنها از طریق پندو اندرز میتواند فرزند را تربیت کرد، مدام در حال نصیحت فرزندان هستند، نشاط و لبخند جایگاهی ندارد. ،نفوذ ناشی از دوری: در این شیوه نفوذ والدین معتقدند برای تربیت فرزندان باید از آن ها دور بود ، کمتر با آن ها حرف میزنند، پدر همچون رییسی اتاق جداگانه داشته و به تنهایی غذا میخورد و مادر نیز زندگی خاص خود و افکار خاص خود را دارد. در واقع در این شیوه هیچ منعی وجود ندارد و فرزند به حال خود واگذار می شود. [۷۹]
نفوذ ناشی از خرده گیری: این گونه والدین در تمام امور فرزندان دخالت میکنند و مدام از آنان پرس و جو میکنند و هر کار آنان را پر از ایراد و اشکال دانسته و سرزنش می نمایند . [۸۰]
نفوذ ناشی از تطمیع: این گونه والدین چنان رفتار میکنند که فرزندان خود را، به باج خواستن و تطمیع عادت میدهند به گونه ای که حتی نماز خواندن ، روزه گرفتن فرزندان هم محتاج تطمیع می شود.
والدین باید در زمین هتربیت فرزندان یک شیوه معتدل را برگزینند و با سخت گیری یا آزادی بیش از حد نمی توانند در مورد تربیت فرزندان موفق باشند. گاهی عملکرد نادرست والدین در زمینه مسائل مذهبی همچون سختگیری و حساسیت بیش از حد ، سبب بی علاقگی فرزند به دین خواهد شد.
ج: تبعیض
تبعیض در لغت به معنی« بعضی را بر بعض دیگر بدون دلیل موجه و عادلانه ترجیح دادن، کسی را با کس دیگر دشمن ساختن» است.[۸۱] در اصطلاح حقوقی بیانگر هر گونه محرومیت و تفاوت بر مبنای نژاد ، رنگ پوست، جنسیت و …. است.[۸۲]تبعیض از نظرعرف بیانگر فرق قائل شدن بین دو فردی است که در شرایط یکسانی هستند.[۸۳]
از منظر اسلام تبعیض جز رذایل اخلاقی شمرده شده است و هرنوع تبعیضی مردود است. در این ارتباط پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: « بین فرزندان خود به عدالت رفتار کنید، همان گونه که دوست دارید در بین شما به عدالت رفتار شود.»[۸۴] و نیز آمده است روزی شخصی در حضور پیامبر (ص) یکی از فرزندان خود را ببوسید و دیگری را نبوسید. حضرت فرمود:«چرا میان آن ها به مساوات رفتارنکردی؟».[۸۵]
باید دانست که تبعیض بین فرزندان یک ستم است که ریشه در عواملی همچون جهل و نا آکاهی والدین ، علاقه و تعصب به یک جنس و …..دارد و میتواند ریشه بسیاری از رفتارهای نابهجار و جرایم فرزندان گردد.
فصل سـوم:
ارزیابی میدانی علل و عوامل ارتکاب سرقت
در فصل قبل علل وعوامل ارتکاب سرقت در ابعاد فردی- روانی ، اجتماعی ، اقتصادی ،انتظامی ،قضایی و قانونی از لحاظ نظری به تفصیل بیان گردید. در این فصل به بررسی و سنجش هر یک از عوامل مطرح شده در مطالعات میدانی می پردازیم که حاصل آن بیانگر میزان تاثیر گذاری هر یک از عوامل در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان از منظر آن ها است. قبل از اینکه به تحلیل و بررسی نتایج حاصل از تحقیق میدانی انجام گرفته بپردازیم لازم است به صورت اختصار به روش انجام تحقیق و راه های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها اشاره کنیم .
مبحث اول: روش تحقیق
گفتار اول: شناسایی روش
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:34:00 ب.ظ ]
|