مقاله های علمی- دانشگاهی – ۱-۸٫ تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
این استانداردها تقریباً شامل کلیه موارد مربوط به تکنولوژی میگردد و نیز کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات موثرتر, ایمن تر و بهداشتی تر می کند . استانداردهای (ISO) تجارت و بازرگانی بین کشورها را آسان تر و صحیح تر میکند و به طور کلی از مصرف کنندگان کالاها و خدمات حمایت کرده و زندگی آن ها را سهل تر می کند. به عبارت دیگر اقدامات (ISO) که منتج به موافقت نامه های بینالمللی گشته, نهایتاً به صورت استانداردهای بینالمللی چاپ می شود( بانیستر[۱] ،۱۹۹۵).
وجوداستانداردهای ناهماهنگ برای فناوریهای مشابه ، در کشورها یا مناطق مختلف میتواند منجربه «موانع فنی تجارت»گردد.صنایع صادراتی مدتها است که نیاز به توافق در زمینهءاستانداردهای جهانی به منظورمعقول نمودن فرایند تجارت را حس نموده و این امرزیربنای انگیزه برای تأسیس ISO بوده است.
استانداردسازی بینالمللی برای بسیاری از فناوریهادر مراکز مختلفی مثل اطلاعرسانی،منسوجات،بستهبندی،توزیع کالاها،تولید و مصرف انرژی،کشتیسازی،خدمات بانکی و مالی،مناسب و بجا بوده وبه مرور زمان در آیندهء نزدیک برای تمام مراکز صنعتیمنظور خواهد شد.دلایل اصلی ضرورت نیازبه استانداردسازی بینالمللی عبارتند از:
اقتصادهای بازار آزاد امروزی مرتبا از ایجاد فرصتهابرای رونق بخشیدن به بازارهای در حال توسعه حمایتمیکنند.از جهت فنی،رقابت عادلانه باید بر اساس مراجعشناخته شده و تعریفشده(که در کشورها و مناطقمختلف قابل تشخیص باشد)،صورت گیرد.استانداردصنعتی بینالمللی،به صورت بینالمللی شناخته شده بودهو بواسطهء توافق شرکای تجاری،تأیید شده و به عنوان زبانتجارت عمل میکند.
در دنیای امروز هیچ صنعتی نمیتواند واقعا ادعا کند کهاز سایر اجزاء،محصولات،دستور العملهای مصرف و…درسایر مراکز مستقل است.مثلا پیچ در صنعت هواپیمایی و ماشینآلات کشاورزی و…جوشکاری در مهندسی مکانیکو مهندسی هستهای و…نقش ایفاء میکند.
صنعت رایانه مثال خوبی برای فناوری استکه به شدن نیازمنداستانداردشدن در سطح جهانیاست.سازگاری کامل بین سیستمهای باز،رقابتسالمی بین تولیدکنندگان ایجاد نموده و حقانتخابهای واقعی به مصرفکنندگان میدهد،چرا که استانداردعامل قابل توجهی برای بهینه سازی و کاستن هزینههاست.
– استانداردهای جهانی برای فناوریهای ضروری: برنامه های استانداردسازی در حوزه های کاملا جدید در حال توسعه است.چنین حوزه هایی شامل مواد پیشرفته،محیط،علوم حیاتی،شهرنشینی و ساختمانسازی است.
ایجاد زیربنای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه،به منظور بهینه سازی،رقابت تجاری و قابلیت صادرات،ضروری بنظر میرسد.
استانداردسازی صنعتی حاصل قراردادهای موافقتشده بین تمام فعالان اقتصادی در آن مرکز صنعتی(شاملتولیدکنندگان،مصرفکنندگان و در غالب موارد دولت) میباشد.این افراد در زمینهء مشخصه ها و ملاکهایی کهبایدبه طور پیوسته در انتخاب و طبقهبندی مواد،ساختمحصولات و ارائه خدمات به کار روند،موافقت میکنند. در نهایت هدف آسانسازی تجارت و انتقال فناوری با درنظر داشن موارد زیر است:
۱- کیفیت بالای محصول با قیمت معقول؛
۲- بهداشت،محافظت در مقابل محیط و کاهشتلفات؛
۳- سازگاری کالاها و خدمات؛
۴- سادهسازی به منظور افزایش قابلیت مصرف؛
۵- کاهش تعداد مدلها و از اینرو کاهش قیمتها؛
۶- افزایش بازدهی توزیع و آسان نمودن نگهداری؛
قطعا مصرفکنندگان نسبت به محصولات و خدماتدارای استانداردهای بینالمللی،اعتماد بیشتری دارند.
۱- ۴٫ هدف های تحقیق
-
- بررسی عوامل تاثیر گذار ISO
- رتبه بندی عوامل مؤثر بر سیستم کیفیت (ایزو)
۳- بررسی عوامل تاثیر گذار ساختاری و مدیریتی و مشتری مداری در نظام ایزو
۴٫ بررسی سیاست های بازار در نظام ISO
۵- شناسایی مشکلات زیربنایی پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت
سئوال تحقیق
-
- عوامل مؤثر بر سیستم های کیفیت کدام است؟
- اهمیت هر یک از عوامل مؤثر سیستم های کیفیت چیست؟
۱-۵٫ فرضیات تحقیق
۱- عوامل مدیریتی بر استقرار نظام ISO) (در شرکت سایوان مؤثر است
۲- ساختار سازمانی بر استقرار نظام) ISO ( در شرکت سایوان مؤثر است.
۳- مشتری مداری بر استقرار نظام (ISO) در شرکت سایوان مؤثر است.
۴- سیاست های بازار بر استقرار نظام) ISO (در شرکت سایوان مؤثر است.
۵- عوامل ارزش بر استقرار نظام) ISO (در شرکت سایوان مؤثر است.
۶- عوامل پرسنلی بر استقرار نظام) ISO (در شرکت سایوان مؤثر است.
۱-۶٫ قلمرو تحقیق
۱-۶-۱٫ قلمرو موضوعی تحقیق
– قلمرو موضوعی بررسی عوامل مؤثر بر استقرار سیستم های کیفیت و رفتارهای سازمانی ومدیریت منابع
۱-۶-۲٫ قلمرو مکانی تحقیق
– قلمرو مکانی تحقیق، شرکت سایوان در استان تهران.
۱-۶-۳٫ قلمرو زمانی تحقیق
از اریبهشت ۱۳۹۳ الی بهمن ۱۳۹۳
۱-۷٫ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد، اشیاء و … که حداقل در یک صفت مشترک باشند.
جامعه آماری این پژوهش : کلیه پرسنل شرکت سایوان در استان تهران هستند.
۱-۸٫ تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی
۱-۹-۱٫تعاریف نظری
کیفیت:
هر چند «کیفیت» واژه ای آشنا برای همگان است، تعاریف گوناگونی دارد:
-
- مناسب بودن برای مصرف و استفاده
-
- مطابقت با خواسته ها و نیازمندی های معین
-
- مطابقت با مشخصات تعیین شده
-
- مطابقت با استانداردها
-
- تامین رضایت مشتری
-
- درجه عالی بودن و میزان مرغوبیت
- قابلیت اعتماد
- سیستم مدیریت کیفیت
سیستم مدیریت کیفیت سیستمی است جهت تعیین خط مشی و اهداف وروشهای دستیابی به آن هدف جهت هدایت وکنترل سازمان از نظر کیفیت. در واقع می توان گفت با مدیریت سیستماتیک کیفیت در یک سازمان میتوانیم به بهبود کیفیت برسیم واین یعنی سیستم مدیریت کیفیت(مکوندی ،۱۳۸۲).
مدیریت:
مدیریت فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی،سازماندهی،بسیج منابع و امکانات،هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده،صورت میگیرد.(رضائیان،۱۳۸۲،ص۸).
پرسنلی:
مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها ، اقدامات و سیستمهایی است که رفتار ، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند (نو و دیگران ،۲۰۰۰). جذب ، توسعه ، مدیریت ، ایجاد انگیزش و دستیابی به تعهد منابع کلیدی سازمان ؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار میکنند (آرمسترانگ ،۱۹۹۳). مدیریت منابع انسانی عبارت است از رویکردی استراتژیک به مقصود از مدیریت منابع انسانی ، سیاستها و اقدامات موردنیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان وابستگی دارد ؛ به ویژه برای کارمندیابی ، آموزش دادن به کارکنان ، ارزیابی عملکرد ، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان. (رضائیان،۱۳۸۲،ص۸).
ساختارسازمانی:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:16:00 ب.ظ ]
|