۳-۱۶ جغرافیای گردشگری:

۳-۱۶-۱ جنگل دریایی حرا:

اکوسیستم جنگل‌های حرا، درختانی است که در آب دریا رشد می‌کنند و اکوسیستم پربازدهی را می‌سازند. در این جنگلها دو گونه حرا و چندل وجود دارد. بسیاری از گونه های آبزی و حیات وحش وابستگی مستقیم و غیر مستقیم به حرا دارند و این جنگلها در پیرامون خود محیط مناسبی را برای رشد و پرورش ماهیان فراهم می‌کنند. اکوسیستم دریایی حرا به دلیل استفاده انسان و سوخت و تغذیه و دام، بسیار حائز اهمیت است. آب در طول شبانه روز ۲ بار عقب نشینی می‌کند و ۲ بار پیشروی، این عمل مداوم شرایط زیستی ویژه ای ‌به این جنگل دریایی می بخشد.

جوامع جنگلی مانگرو ( حرا) در طول میلینها سال موفق شده اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیدا کنند. اصولا این گیاهان قادر نیستند دمای کمتراز ۵ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. ضمن اینکه شوری بین ۲۰ تا ۳۲ در هزار برای رشد آن ها مناسب است. مانگرو یکی از مقاومترین گونه ها محسوب می شود که با حداقل نیازهای خاص گیاهان مانگرو، در سواحل و امتداد کوه ها توسعه می‌یابد. یکی از ویژگی های درختچه حرا، ریشه آن است. ریشه‌های اصلی حرا کوتاه و کم عمق اند و از آن ها ریشه‌های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده و به طور متوسط تا ۳۰ سانتی متر از سطح زمین بالاتر می‌روند. این ریشه‌های هوایی ‌به‌تدریج‌ دور درخت را پوشش می‌دهند و تبدیل به یک شبکه می‌شوند و ‌به این ترتیب امکان زیستگاه در چنین محیط باتلاقی فراهم می‌کنند. این ریشه ها از شوری اطراف نیز می کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شور دریا میسر شود. جنگل‌های دریایی حرا در شبانه روز دو بار در آب دریا آبتنی می‌کنند. هنگام مد ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت می‌کنند و صیادان محلی نیز به خوبی این را می دانند.

شکل۳-۱ جنگل حرا

منبع:www.irna.ir

۳-۱۶-۲ درخت انجیر معابد:

درخت انجیر معابد، از رستنی های شگفت انگیز مناطق حاره بویژه جزایر خلیج فارس درخت همیشه سبزلورمعروف به انجیر معابد است که تاجی بسیار بزرگ با ریشه‌های هوایی متعدد دارد و میوه رسیده نارنجی رنگ آن مطبوع و خوراکی است.

یکی از زیباترین این درختان در روستای تم سنیتی منطقه توریان قرار دارد و در نزدیکی آن بقعه ای دیدنی با طرح معماری کهن با نام زیارت پیر واقع است.

۳-۱۶-۳غار نمکدان:

غارنمک، بخشی از کوه های جزیره قشم به دلیل انباشتگی و رسوب نمک موجود در آب دریا در گسل های عمیق تبدیل به کوه ها و غارهای نمکی شده اند. کوه نمکدان در جنوب غربی جزیره با دیگر معادن و غارهای نمکی جزیره از یک جنس هستند. قندیلها و بلورهای نمک در داخل غارهای بزرگ و جریان آب نمک آلوده در بیرون غار منظره دلپذیری به غارها و کوه های نمکی جزیره قشم بخشیده اند.

شکل۳-۲ غار نمکدان

منبع:www.irna.ir

۳-۱۶-۴ غار خربس:

غارهای خربس، به فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر قشم (در جاده مجاور ساحل جنوبی) غارهای خربس برسینه کوهی مشرف به دریا و دشتی میانکاسه قرار گرفته است خربس از غارهای دریایی است که براثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ‌ها به وجود آمده است. عمر غار بسیار طولانی است اما در دوره های پیش از اسلام با افزودن به وسعت غار و بخش‌های تالار و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه کودکان، زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمن استفاده می شده است.

۳-۱۶-۵ آبگیر ها:

آبگیرها، از سدهای دیدنی و تاریخی قشم یکی سد پی پشت است. تأسیسات تقسیم آب این سد حداقل از دوره ساسانی است و دیگر آبگیر دیدنی جزیره قشم سد گوران است.

از جمله آبگیرها و سدهای مهم قشم می توان سدهای خالصی،سیماب،توریان وسلماب را نام برد.

۳-۱۶-۶ قلعه پرتغالی ها:

قلعه پرتغالی ها، در سال ۱۵۰۷ میلادی آلبوکرک دریاسالار پرتغالی جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق برراه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی ‌پرتغالی‌ها براین آبراه مهم دریایی ۱۱۰ سال طول کشید. در این مدت آن ها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارک است.

قلعه قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع از سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده و طی یک قرن چندین بار استحکام بخشی یافته است. این دژ راست گوشه است. چهاربرج در چهارگوشه و بازوهایی بلند دارد که توپ و منجنیق ها برروی پهنای آن مستقر می شده اند قلعه قشم کاربردی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح داشته که در مواقع اضطراری به دیگر دژها کمک می رسانده است.

سرانجام در سال ۱۶۲۳ میلادی این قلعه و دیگر پایگاه ها در دهانه خلیج فارس را یکی از سرداران صفوی متصرف شد و ایرانیان تا امروز براین پرارزش ترین آبراهه دنیا چیره هستند.

۳-۱۶-۷ مساجد:

مساجد، در قشم از سال‌های اولیه هجری قمری مسجدهایی موجود است که قدیمی ترین آن مسجدشیخ رخ در روستای کوشه است که یک بار براثر زلزله ویران شده اما در اواخر قرن سوم آن را بازسازی کرده‌اند. در کنار مسجد شیخ رخ زیارت شیخ رخ با گنبد ویژه هشت گوش قراردارد. سنگ گورهای بسیار کهن در گورستان کنارشیخ رخ وجود دارد. از دیگر مسجدهای قشم می توان مسجد هلر ، رمچاه و لافترا نام برد.

شاه شهید، بقعه شاه شهید از بقاع متبرکه است که بازسازی شده و کوچه آن گسترش یافته است. مردم جزیره درباره شاه شهید داستان‌های دل انگیز می‌گوید.

۳-۱۶-۸ دره ستارگان:

دره ستاره ها، در غرب روستای برکه خلف دره ستاره ها با تندیس ها و بریدگی های شگفت انگیز طبیعی که براثر عوامل فرسایش به مرور زمان به وجود آمده توجه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. مردم این منطقه براین باورند که در گذشته های دور ستاره ای از آسمان در این نقطه فرود آمده و موجب شکل یافتن این دره شده است.

شکل۳-۳ دره ستارگان

منبع:عکس از نگارنده

۳-۱۶-۹ قبرستان انگلیسی ها:

قبرستان انگلیسی ها، این قبرستان باقی مانده محل زندگی شماری از انگلیسی ها در زمان فتحعلی شاه است از این مکان که در ۳۵ کیلومتری شهر قشم در بندر با سعید قرار دارد و تنها قبر شماری از مأموران دولت انگلیس، دکل ‌دیده‌بانی و قلعه کوچک ساحلی باقی مانده است.

۳-۱۶- ۱۰ دره چاهکوه:

دره اعجاب انگیز چاهکوه، چاهکوه دره ای با احجام و تندیس های بی نظیر و پوشیده از صدها حفره و کاسه و طاقچه بربدنه عمومی آن با جوی های سنگی و چاه های آب که از یورش باد، بارش بارانهای تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده است.

این دره در ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی قرار دارد.

-۲جغرافیای طبیعی شهرستان نور:

۳-۲موقعیت جغرافیایی و حدود شهرستان نور:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...