راجیکا و فرانک[۵۶] (۱۹۹۷) در مطالعه خود با عنوان” زنان روستایی در هند: ارزیابی محدودیت ها و نیازهای آموزشی برای دستیابی به رویکرد های جدید آموزشی” ‌به این نتیجه رسیدند که میزان تحصیلات و وضعیت تآهل بر میزان مشارکت زنان روستایی تاثیر گذار است.

ان مونیوا[۵۷] (۱۹۹۵)، در پژوهش خود با عنوان”مشارکت زنان روستایی در فعالیت های ترویجی _کشاورزی”در روستاهای کنیا این نتیجه رسید که میزان مشارکت زنان در فعالیت های تولیدی و کشاورزی نه تنها تحت تآثیر نقش های متعددی که زنان در داخل و خارج از محیط خانه برعهده دارند، می‌باشد، بلکه می‌تواند تحت تأثیر برنامه های ترویجی که در روستاهای مورد مطالعه انجام شده است، قرار بگیرد.

۲-۹ نتیجه گیری و چارچوب نظری تحقیق

با مرور پژوهش هایی که در راستای موضوع تحقیق حاضر انجام گرفت، می توان بیان نمود که در رابطه با عوامل مؤثر بر انگیزه های مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی، کمتر پژوهشی صورت گرفته است و بررسی و طبقه‌بندی یافته های تحقیقات دیگر محققان نشان می‌دهد که اعم پژوهش های انجام گرفته در این زمینه بیشتر به واکاوی موانع مشارکت و یا شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستایی پرداخته‌اند که نتایج مرتبط با آن ها در جداول ۲-۲ و ۳-۲ قابل مشاهده است.

جدول ۲-۲ عوامل مؤثر بر انگیزه مشارکت

عوامل مؤثر برانگیزه‌ی مشارکت زنان

منبع

پیشرفت، ابرازوجود و ارتباط، انگیزه توانمندی اقتصادی وخدمت

علی بیگی و همکاران (۱۳۹۱)

عوامل اقتصادی، اجتماعی و سازمانی – عملکردی تعاونی های تولیدی

روستا و همکاران (۱۳۸۹)

تماس زیاد با مروجان، افزایش تولید و درآمد، خوشنودی از برنامه های

آموزشی و ترویجی گذشته، علاقمند بودن به کشاورزی

علی بیگی و بنی عامریان (۱۳۸۸)

پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده

صفری شالی (۱۳۸۷)

کسب درآمد بیشتر و کمک به بهبود شرایط مالی خانواده

فلاح جلودار و همکاران (۱۳۸۶)

ادامه جدول ۲-۲ عوامل مؤثر بر انگیزه مشارکت

نوگرایی، تصور خیر محدود و خود اثر بخشی

زارع و میرباقری (۱۳۸۵)

سن، تحصیلات، میزان دسترسی زنان به مراکز شهری و وسایل ارتباط جمعی

وثوقی و یوسفی آقابین (۱۳۸۴)

نیاز به موفقیت، انگیزه اقتصادی، فردگرایی، آرزوهای شغلی

وضعیت اقتصادی و اجتماعی، رضایت از زندگی، ناهنجاری های اجتماعی و التزام به کار

محسنی تبریزی و میرزایی (۱۳۸۳)

میزان مشارکت در امور کشاورزی، میزان تجربه دامداری، سطح تحصیلات مادر، میزان تجربه کشاورزی خانواده، تعداد فرزندان پسر

شعبانعلی فمی و همکاران (۱۳۸۳)

آموختن دانش و مهارت به خاطر علاقه، یادگرفتن نکات جدید، استفاده مفید از وقت، تعدادفرزندان ، درآمدزنان روستایی، میزان استفاده از رادیو و تلوزیون، نگرش نسبت به برنامه های ترویجی، نگرش نسبت به آموزشگر، ادراک زنان از نگرش مردان نسبت به مشارکت

حسینی نیا (۱۳۷۷)

سن و سطح تحصیلات

احمد وند و شریف زاده (۲۰۱۰)

استقلال طلبی

مک گی و همکاران (۲۰۰۷)

سن، تحصیلات، شغل اصلی زنان، کسب درامد

ادریسا و همکاران (۲۰۰۷)

داشتن تفریح و سرگرمی

آرنولد و همکاران (۲۰۰۷)

پیداکردن دوستان جدید، سازگار شدن با شرایط جدید، مسئولیت پذیری

آرنولد (۲۰۰۴)

سطح تحصیلات بالا

بامگوس و کانگولا (۲۰۰۲)

جدول ۳-۲ موانع مشارکت

موانع

منبع

وابستگی زنان روستایی به همسرانشان

روستا و همکاران (۱۳۸۹)

آداب و رسوم و اعتقادات سنتی حاکم بر منطقه، اشتغال زنان به فعالیت های سخت، تربیت فرزندان، بی سوادی و کم سوادی زنان، عدم رضایت همسر جهت حضور در برنامه های ترویجی و مشارکتی،تمسخر و ایراد اهالی، تعداد زیاد فرزندان خانواده، پایین بودن سطح بینش زنان روستایی

میرک زاده و همکاران (۱۳۸۹) و امیری اردکانی (۱۳۸۵)

کم سوادی، وضعیت تاهل

زرافشانی و همکاران (۱۳۸۸)

تبعیض جنسیتی، نبود اجازه برای حضور زنان در فعالیت های گروهی، پایین بودن سواد، فقر اقتصادی خانواده، نبود آگاهی نسبت به شیوه برخورد با زنان

علی بیگی و بنی عامریان (۱۳۸۸)

اطلاع رسانی نامطلوب

میرزایی و شهیدی (۱۳۸۶)

بالا بودن سطح سواد، وضعیت اقتصادی خانواده، میزان بالای زمین

بشردوست و همکاران (۱۳۷۳)

مشارکت در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی

موانع مشارکت

استقلال طلبی

مشارکت در فعالیت های اجتماعی

تنوع بخشی به تولیدات

فردی

– نگرش منفی نسبت به اثر بخش بودن دوره ها…

-پایین بودن سواد زنان روستایی…

-حجم زیاد فعالیت های داخل و خارج از خانه…

-عدم علاقه به فعالیت های گروهی…

خانوادگی

– تعصبات خانوادگی

– مخالفت پدر یا همسر

– باور و نگرش منفی والدین یا همسر

اجتماعی_فرهنگی

-آداب و رسوم و اعتقادات سنتی

– مردسالاری

-دور از دسترس بودن خدمات ترویجی

-سوگیری فعالیت های اجتماعی به سوی مردان

اقتصادی

-فقر اقتصادی خانواده

-هزینه های بالای به کارگیری نوآوری

-سطح پایین درآمد

-وابستگی مالی به والدین یا همسر

ساختاری و زیر بنایی

-موقعیت های ‌محدود کننده…

-نبود امکانات و وسایل ایاب و ذهاب…

-اهمیت ندادن برنامه ریزان به مشارکت زنان…

-کیفیت پایین کلاس ها…

انگیزه مشارکت

شکل ۱-۲ چارچوب نظری پژوهش

فصل سوم

روش شناسی پژوهش‌ها

فصل سوم

روش‌شناسی پژوهش

۱-۳ مقدمه

در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری مورد مطالعه، روش تعیین حجم نمونه، متغیرهای تحقیق، سؤالات تحقیق، اهداف تحقیق، ابزار جمع‌ آوری داده ها، روایی و پایایی ابزار تحقیق، روش های جمع‌ آوری و پردازش داده ها و در نهایت روش های آماری مورد استفاده برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها آمده است.

۲-۳ روش تحقیق

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب نحوه جمع‌ آوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی می‌باشد. که در بازه زمانی سال های ۱۳۹۲- ۱۳۹۱ در سطح شهرستان مسجدسلیمان انجام شد.

۳-۳ جامعه آماری و حجم نمونه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...