بارکدهای مدرن امروزی از سال ۱۹۴۸ توسعه یافتند. برنارد سیلور، از فارغ التحصیلان مؤسسه‌ ی تکنولوژی درکسل در فیلادلفیا[۱۶] به طور اتفاقی شنید که رییسیک فروشگاه زنجیره ای مواد غذاییمحلی از یکی از روسای دانشگاه می‌خواهد تا متعهد شود که سیستمی را ایجاد کند تا به طور اتومات اطلاعات کالا را در مرحله بازرسی و چک اوت[۱۷] بخواند. سرانجام نماد بارکد با طرح چهار خط سفید در یک زمینه تیره شکل گرفت. اولین خط به ‌عنوان خط مبنا و موقعیت سه خط باقیمانده نسبت به خط اول تعیین می شدند. اطلاعات مربوط به یک کالا با حضور یا عدم حضور یکییا چند تا از خطوط کد بندی می شد که اجازه می‌داد هفت دسته مختلف از کالا ایجاد شود. بهرحال مخترعان این روش فهمیدند که با افزودن تعداد خطوط میتوان کالاهای بیشتری را کلاسه بندی کرد. مثلاً با ده خط تا ۱۰۲۳ کالا می‌توانست کد گذاری شود. درخواست حق ثبت اختراع وودلند و سیلور در هفتم اکتبر ۱۹۵۲ به شماره ۲۶۱۲۹۹۴ در آمریکا به ثبت رسید.

۲-۱۳-۲انواع بارکد

بارکدها از نظر شکل و ترکیب قرار گرفتن خطوط استانداردهای مختلفی دارند مثل EAN13، CODE 39,CODE 128 EAN,128. . . که هرکدام کارایی خاصی دارند و مهمترین آن ها EAN 13 می‌باشد. در ذیل به معرفی چند نماد (Symbology) بارکد می پردازیم :

۲-۱۳-۲-۱ نماد EAN 13

این نماد یکی از مهمترین نوع بارکد می‌باشد و در جوامع مختلف استفاده زیادی از آن می شود. این نماد در حقیقت نوعی شناسنامه آن کالا محسوب می شود و دربر گیرنده کد کشور- کد شرکت – کد محصول و کد کنترل (چک دجیت ) می‌باشد. و از یک استاندارد جهانی پیروی می‌کند.

۲-۱۳-۲-۲ نماد CODE 128

این نماد یک نماد با چگالی بالا است و طول متغییر دارد که همه مجموعه کارکترهای اسکی را رمز می‌کند. این نماد دارای ۲ فرم چک کردن خطا است که آن را یک بارکد با ثبات می‌سازد وبسیار فشرده تر و انعطاف پذیرتر از Code 39 است.

متداول‌ترین کاربرد این نماد در برچسب‌های حمل و نقل است وبرای کارت‌های شناسایی نیز استفاده می شود. اما می توان کاربردهای زیرا برایش متصور شد:

۱) حمل ونقل اتومبیل

۲) لجستیک

۳) نشانه گذاری کالاها

۳) استوانه گاز و . . .

۲-۱۳-۲-۳ نماد EAN 128

این نماد فرم خاصی از Code 128 است که برای کالاهای مختلف در تجارت و صنعت کاربرد دارد و می توان توسط آن بیش از یک فیلد را در بارکد رمز گذاری کرد. برای رمز کردن فیلد داده های مختلف در یک بارکد، نمادEAN 128 از استاندارد بین‌المللی شناساگرکاربردها ([۱۸](AIاستفاده می‌کند .

AIیک کد پیشوندی است که برای شناسایی معنی و فرمت داده هایی که به دنبال آن می‌آیند (فیلد داده ) استفاده می شود. این نوع از بارکد اغلب در صنعت حمل و نقل برای نشان گذاری کانتینر ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نماد یکی از کامل‌ترین نمادهای شامل حروف الفبا و یک بعدی امروزی است. مزیت عمده این نماد در مقایسه با Code 128 استفاده از شناساگرهای کاربردی است. این شناساگرها برای شناسایی، ردیابی ، مشخص کردن تاریخ، کمیت، سنجش ، مکان یابی و انواع زیاد دیگری اطلاعات استفاده می‌شوند.

این نماد یکی از فشرده ترین نماد های بارکد خطی است . مجموعه کاراکتر C داده های عددی را در یک حالت ماجول با چگالی انبوه نمایش می‌دهد و نمایش ۲ رقم با تنها یک کاراکتر نمادین باعث صرفه جویی عمد ه ای در فضای تخصیصیافته می شود .

این نماد ، قابلیت گردآوری چند AI را همراه با فیلدهای آن ها در یک بارکد منفرد ایجاد می‌کند . این نماد دو خاصیت مستقل چک کردن دارد که امکان پرینت شدن و قابلیت اسکن شدن را بهبود می‌دهد .

۲-۱۴ جعل سند و استفاده از سند مجعول

یکی از جرائمی‌که موجب سلب آسایش عمومی‌می‌شود و اعتماد مردم را نسبت به اسناد و نوشتجات که نقش مهمی‌در تنظیم روابط اجتماعی دارند ، خدشه دار می‌سازد ، جرم جعل و تزویر است.در بسیاری از موارد تشخیص مصادیق جعل و تزویر و تطبیق آن با مقررات قانونی به علت تعدد اسناد و آنچه که وسایل ارتکاب این جرم محسوب می‌شوند و از نظر مجازات نیز متفاوت می‌باشند، کار ساده و آسانی نیست و عملاً ساعات زیادی از اقدامات مامورین کشف جرم و کارشناسان و مقامات قضایی، صرف رسیدگی به موضوعات و موارد مربوط به جعل و تزویر می‌شود.این جرم از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است و آن نقشی است که جعل اسناد در وقوع جرائم دیگر است . همه متولیان امر قضا و مسئولین نظم و انضباط جامعه ، در این مطلب متفق القول هستند که جعل سند با هدف بهره گیری در ارتکاب جرم دیگر بوقوع می‌پیوندد.

هر جعل لزوماً به نحوی با استفاده توأم و همراه می‌باشد و ضروری است که در مباحث مربوط به جعل، بزه استفاده از سند مجعول نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

۲-۱۴-۱ تاریخچه جعل

با امعان نظر ‌به این که این رساله در زمینه جعل نگارش می‌یابد و احتمالا بسیاری از خوانندگان از سابقه تاریخی جعل آشنایی کافی ندارند، ناچاریم که سابقه تاریخی جعل را در ادوار مختلف به طور مختصر تشریح نماییم.

۲-۱۴-۱-۱جعل در حقوق کیفری اسلام

در حقوق کیفری اسلام راجع به جعل سند، حکم خاصی وجود ندارد. مجازات این جرم تحت عنوان تقلب بوده و تشخیص جرم و مجازات آن به نظر امام و حاکم اسلامی وابسته است.قران کریم در مواردی چند به جعل و تحریف اشاره داشته است. از جمله در آیه ۱۸۲ سوره مبارکه بقره در خصوص جعل وصیت نامه اینگونه بیان شده است:

فمن خاف من موص جنفا او اثما فاصلح بینهم فلا اثم علیه(قرآن مجید آیه ۸۲ سوره بقره)

که جنف قلب حقیقت است بر حسب اشتباه و اثم قلب حقیقت است به طور عمد. ‌بنابرین‏ معنی کامل آیه چنین است:

اگر وصیت نامه جعل شد ولی ورثه موافقت کردند و قبول نمودند بر جاعلان اشکالی نیست(وفادار، حسین،وفادار،۱۳۸۳،ص۱۰)

۲-۱۴-۱-۲جعل در حقوق جزای ایران قبل از انقلاب

اولین قانون مدون به صورت مکتوب مربوط به جعل در قانون مجازات عمومی ایران مصوب سال۱۳۰۴ خورشیدی می‌باشد که در سال ۱۳۵۲ اصلاح یافته و از آن تاریخ به بعد سایر قوانین با توجه به شرایط زمانی و مکانی وقوع جرایم با الهام از آن قانون متحول شده است. آن قانون تصریح داشته است بزه جعل و تزویر و استعمال آن جز جرایم ضد آسایش عمومی مطرح و از نظر کیفر به دو دسته تقسیم می‌گردد: دسته اول جعل و تزویر است که استفاده از آن جنایت بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه جنایی است و دسته دوم استفاده از سند مجعولی که از درجه جنحه بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه جنحه می‌باشد(کاظمی‌زاده، فرنود، محمد تقی، ۱۳۷۹،ص۱۴۵).

۲-۱۴-۱-۳جعل در حقوق جزایی ایران بعد از انقلاب

در قانون مصوب ۱۳۶۲ که اولین قانون جزایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، تحولات عظیمی در موارد قانونی ایجاد گردیده است که این روند در سال۱۳۷۵ با تغییرات و اصلاحاتی و تصویب، که جرایم مربوط به جعل و استفاده از سند مجعول در ۱۸ ماده منظور گردیده است.اما در سال۱۳۹۲ مجددأ مورد بازدید و اصلاح قرار گرفت که در مواد ۷۵۴ تا ۷۷۳ به تصویب رسید.

۲-۱۴-۲تعریف و مفهوم جعل

۲-۱۴-۲ -۱مفهوم لغوی جعل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...