۳٫ آقای عبدالرضا جوان جعفری در مقاله خود با عنوان جرایم سایبر و رویکرد افتراقی حقوق کیفری در سال ۱۳۸۹ بیان نمود که، فناوری اطلاعات، تمام ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و از جمله حقوق کیفری را عمیقا متاثر ساخته است. این تحول، حقوق ‌دانان و سیاست گذاران حوزه های مربوطه را به تأمل وادار نموده است. تفاوت های جرایم سایبر با جرایم سنتی به گونه ای است که رویکرد کیفری متعارف و اصول و مبانی شناخته شده آن برای مقابله با این جرایم پاسخگو نیستند. فرامرزی بودن، سهولت ارتکاب جرم و ناشناختگی مجرمین از جمله خصایص این گونه جرایم اند. ویژگی های مذکور از یک سو و وابستگی های ساختارهای زندگی مدرن به تکنولوژی سایبر از یک سوی دیگر، تبیین یک رویکرد کیفری متفاوت را ضروری ساخته است. اثربخشی و کارایی قوانینی که برای مقابله با جرایم دیجیتال تصویب می‌شوند، مستلزم نگاهی متفاوت به مقولاتی مانند تعریف جرم، ارکان جرم، مسئولیت کیفری و امثال آن است.

۴٫ آقای مهدی رزاقی نژاد در سال ۱۳۸۹ در پایان نامه خود با عنون بررسی سیاست جنایی ایران در قبال جرائم علیه صحت و تمامیت داده ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی بیان نمود که، حفاظت از صحت و تمامیت داده ها و سیستم های رایانه ای از اهداف سیاست جنایی کشورها در وضع قوانین و جرم انگاری در حیطه فناوری اطلاعات می‌باشد زیرا که این دو اصل از اصول اساسی حاکم بر حمایت از داد ها و سیستم ها بوده و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. جرائمی که ضد صحت و تمامیت در فضای الکترونیکی قابل وقوع هستند شامل چندین جرم می‌باشند. یکی از این ها جرم جعل رایانه ای ضد صحت داده ها می‌باشد که در قوانین متعدد چون قانون جرائم رایانه ای، قانون تجارت الکترونیک و قانون جرائم نیروهای مسلح جرم انگاری گردیده و هدف مرتکب ایجاد یا تغییر در داده ها و برنامه های رایانه ای می‌باشد. قسم دیگر این جرائم عنوان عام خرابکاری رایانه ای می‌باشد که جرائم ضد تمامیت داده و سامانه ها را در بر می‌گیرد و چهار عنوان تخریب داده، اخلال در سیستم ، ممانعت از دسترسی و تروریسم سایبری را شامل می شود که مرتکب آن با انجام اقداماتی بدون حق به داده های رایانه ای آسیب رسانده و یا کارکرد سیستم را مختل می کند. آشنایی با مفاهیم اساسی هر یک از این جرائم و بررسی ارکان سه گانه و شناسایی انواع پاسخ های واکنشی و تدابیر کنشی در دو محور پیشگیری اجتماعی و وضعی وتبیین مدل سیاست جنایی کشور ایران در با مقابله با این قسم از جرائم به عنوان اهداف این پژوهش مد نظر قرار گرفته است.

۱-۴-سوال تحقیق

سوالات این تحقیق به قرار زیر خواهد بود:

۱-۴-۱-سوال اصلی

۱٫حمایت کیفری از امنیت داده ها در فضای مجازی، آیا قابل توجیه است؟

۱-۴-۲-سوالات فرعی

۱٫ چالش های حقوقی در تحقق امنیت داده ها در فضای مجازی کدامند؟

۲٫ جرایم ارتکابی در خصوص امنیت داده ها، چه جایگاهی در فضای مجازی دارند؟

۳٫ قوانین و مجازات های کنونی قدرت بازدارندگی و تحقق امنیت داده ها را در فضای مجازی را دارند؟

۱-۵- فرضیات تحقیق

با توجه به سوال مطرح شده می توان فرضیات زیر را بیان نمود:

۱-۵-۱-فرضیه اصلی

۱٫ حمایت از امنیت داده ها بر اساس الزامات اجتماعی و اقتصادی قابل توجیه است.

۱-۵-۲- فرضیه های فرعی

۱٫ افزایش جرایم پنهانی در فضای مجازی و حرفه ای شدن مجرمین و با افزایش استفاده از شبکه های مجازی در دستگاه های دولتی و خصوصی چالش های موجود در تحقق امنیت در فضای مجازی هستند.

۲٫ این جرایم خاص فضای مجازی هستند و منحصراً در این فضا قابلیت ارتکاب دارند.

۳٫ قوانین و مجازات های موجود در مواجهه با جرایم مرتب با امنیت داده ها کارایی لازم را دارا نیستند و برای کسب نتایج بهتر نیازمند به روز شدن قوانین هستند.

۱-۶- اهداف تحقیق

اهدافی که در این تحقیق به دنبال آن هستیم، عبارت است از:

۱٫ تحلیل و برسی امنیت داده ها در فضای مجازی و تهدیدات موجود علیه آن

۲٫ تبیین و بررسی چالش های موجود در تحقق امنیت داده ها در فضای مجازی

۳٫ بررسی و تحلیل راهکارهای لازم جهت جلوگیری از تهدیدات موجود علیه امنیت داده ها

۴٫ بررسی و تبیین نقش دستگاه های ذیربط بالاخص پلیس فتا در برقراری امنیت داده ها در فضای مجازی

۱-۷- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

امنیت داده ها در فضای مجازى شاید به شکل قابل توجه آن، موضوع حیاتى برای کشورها باشد. چرا که شرط لازم براى تهدیدپذیرى از دنیاى مجازى، استفاده گسترده و اتصال به شبکه هاى الکترونیکى اطلاعات است و شرط کافى، دیجیتالى شدن تمامى سیستم‌ها و زیرسـاختهـاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى یک جامعه می‌باشد. در عین حال نباید فراموش کرد که گسترش ارتباطات و انقلاب تکنولوژیکی، بسیارى از مسائل امنیتى را جهانى سـاخته و شمال و جنوب در این زمینه داراى مسائل مشترکى هستند. از طرفی دیگرتهدید، مفهومى نسبى و ذهنى است و درک آن به مؤلفه هاى گوناگونى بستگى دارد. به نظر می‌رسد لازم باشد در فضای مجازی این مفاهیم مورد بازتعریف قرار گیرند و سپس به بحث امنیت و حمایت از آن ها پرداخته شود.

۱-۸- روش تحقیق

روش تحقیق این پژوهش کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی می‌باشد و مشتمل بر مراحل زیر است:

مرحله نخست: گرد آوری مطالب و اطلاعات پایه؛ در یک مطالعه کتابخانه ای و اسنادی، پژوهش ها و منابع موجود داخلی و مرتبط با موضوع جمع‌ آوری و طبقه بندی خواهد شد. در ابتدا اطلاعات خام و متغیرهای مورد نیاز شناسایی و اطلاعات پایه و مستندات موجود از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مستندات قبلی، و مراجعات سازمانی جمع‌ آوری می‌گردد.

مرحله دوم: بررسی، تجزیه و تحلیل، تعیین کیفیت و طبقه بندی اطلاعات کسب شده؛ در این مرحله به بررسی کیفیت اطلاعات، بررسی صحت اطلاعات و تفکیک و دسته بندی اطلاعات پرداخته می‌شود.

مرحله سوم: تحلیل؛ اطلاعات مورد نیاز در رابطه با به وسیله مراجعه به کتابها، پایان نامه‌ها و مقالات ذیربط با روش تحلیلی و توصیفی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...