۲-۲۰- تامین مالی باشگاه های فوتبال اروپا

در بیشتر موارد تبدیل به اوراق بهادار کردن مورد استفاده قرار می گرفت،درمراحل بعدی توسعه ی استادیوم های فوتبال درالویت تامین مالی قرار داشت. فرایند تیدیل به اوراق بهادار کردن می‌تواند با اوراق قرضه شهرداری ها مقایسه گردد که به منظور تامین مالی پروژه ها مورد استفاده قرار می گرفت.تبدیل به اوراق بهادارکردن به باشگاه ها در بلند مدت سود خوبی می‌دهد .مدیران مالی و ‌باشگاه ها باید به خوبی تفکر کنند زمانی که بخواهند تبدیل به اوراق بهادار کردن را آغاز کنند.به خاطر اینکه این فرایند احتمال دارد بسیار خطرناک باشد.تبدیل به اوراق بهادار کردن باید به وسیله ی دارایی ها برگردانده شود.امروزه ، لیورپول در فکر ساختن استادیوم جدیدی به وسیله ی تبدیل به اوراق بهادار کردن است. آرسنال هم اکنون این کار را انجام داده است و ۳۵۷ میلیون پوند از این طریق تامین مالی شده است. (Deloitte&Touche Annual, 2002:45)


۲-۲۰-۱- فوتبال حرفه ایی در غرب اروپا بر چهار منبع تامین مالی اصلی تأکید می‌کند

    1. درآمد های روز مسابقه ( قبض ها ی ورودی و فروش بلیط های تمام فصلی)

    1. حق پخش تلویزیونی

    1. حامیان مالی ( اسم گذاری برند بر روی لباس ها و دور استادیوم)

  1. دیگر درآمدهای تجاری – بازرگانی ( تجارت های پروانه دار، خدمات کنفرانس ، کترینگ ) (دلویتی[۷۷]، ۲۰۰۸: ۱۲)

۲-۲۱- منابع مالی و هزینه های سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال ژاپن

    1. حق عضویت

    1. حق پخش تلویزیونی

    1. حامیان مالی

    1. صدور مجوز

    1. ورودیه ورزشگاه در مسابقات به میزبانی سازمان لیگ

  1. و دیگر درآمدها (الهی ، ۱۳۸۳ : ۶۴)

۲-۲۲- سودآوری باشگاه های فوتبال انگلیس

به زبان حسابداری باشگاه های فوتبال سازمان های نسبتا ساده ایی هستند.سودآوری باشگاه فوتبال انگلستان اغلب به وسیله ی فاکتورهای مجزا اما مرتبط ایجاد می شود :

    1. تبلیغات

    1. تجارت

  1. درآمد روز مسابقه (دلویتی و تاچ ) [۷۸]

درآمد روز مسابقه و پرداخت های اضافی حامیان مالی در روز مسابقه حاصل می‌گردد.

از زمانی که فوتبال یک صنعت جدید شدگزینه های جدید تامین مالی به سمت باشگاه های ورزشی گشوده شد.‌بنابرین‏ تامین مالی باشگاه ها ی فوتبال پیچیده تر و بدتر شد. برای باشگاه های بزرگ روش هایی مثل تبدیل به اوراق بهادار کردن و معاملات مالی بازیکنان مثل نقل و انتقالات برای باشگاه های کوچک مورد استفاده قرار گرفت.دیگر روش های تامین مالی مثل بورس اوراق بهادار و وام های آسان[۷۹] تقریبا بعلت تجربه های بعد سرمایه گذاران کمتر وجود داشت.در این زمان می توان گفت ‌باشگاه های انگلیسی اغلب از طریق بورس اوراق بهادار درآمدهای بسیار ی داشتند! و از ضرر های احتمالی پیشگیری می‌کردند.(دلویتی و تاچ ،۲۰۱۰: ۱۲)


۲-۲۳- بررسی انواع روش های تامین مالی در باشگاه ی فوتبال

۲-۲۳-۱- تامین مالی از طریق بورس

از اوایل سال‌های دهه ۹۰ ، باشگاه ها به دلیل افزایش هزینه و اجرای طرح های جدید و پرخرج، به منابع جدید مالی نیازمند شدند و کارشناسان خبره در شاخه ی اقتصادی فدراسیون جهانی فوتبال ، بهترین راه را پیوستن آن ها به بورس ، به عنوان بهترین راه ، پیشنهاد کردند.

درحال حاضر بیست باشگاه مطرح لیگ برتر انگلستان در بورس لندن سهام عرضه کرده‌اند و هزاران انگلیسی طرفدار فوتبال سهامدار این باشگاه ها شده اند و از راه دادوستد سهام ، به باشگاه های خود کمک مالی می‌کنند. جمع کل سرمایه ی این بیست باشگاه فوتبال که در بورس انگلستان حضور دارند ، نزدیک به هفتاد درصد کل ارزش جاری بورس های نوظهوری مثل بلغارستان است و جمع مبلغ قرارداد بیست بازیکن اول لیگ برتر ، که عمدتاً جزو باشگاه های حاضر در بورس لندن به شمار می‌روند ، حدود ده درصد ارزش جاری بورس تهران است.در اسپانیا نیز اکثر باشگاه های مطرح وارد بورس شده اند و رئال مادرید سرآمد همه ی این باشگاه هاست.بارسلونا دیگر باشگاه اسپانیایی یکی از مردمی ترین باشگاه های بورس در اروپابه شمار می رود.این تیم حداقل یکصدهزار نفر سهامدار قرص و محکم دارد.

در ایتالیا تیم های یوونتوس ، لاتزیو ، آث میلان و آث رم سرمایه های کوچک و بزرگ خود پرطرفداراترین سهام بازار سرمایه ایتالیا به شمار می‌روند.این روند در آلمان هلند و بلژیک نیز توسعه یافته است.آن دو به دو شیوه به بازار بورس راه یافته اند، در روش اول ، باشگاه های فوتبال به شرکت های سهامی عام تبدیل شده اند و از طریق عرضه ی سهام به عموم مردم ، که غالبا طرفداران تیم هستند ، در بازار بورس حضور پیدا کرده‌اند و در روش دوم ، با تأسيس یک شرکت سرمایه گذاری توسط باشگاه و وارد کردن آن در بازار بورس توانسته اند پس از تقویت شرکت تازه تأسيس ، باشگاه را در آن هضم نمایند.

تفاوت عمده ای که بین باشگاه های فوتبال و بنگاه های اقتصادی وجود دارد این است که در بنگاه های اقتصادی « سرمایه » و پس از آن « بازار فروش » از مهم ترین دلایل موفقیت به شمار می رود، درحالی که در باشگاه های فوتبال ضریب موفقیت ها بر اساس « مدیریت» و «برد و باخت » تیم ها در بازی هاست.‌بنابرین‏ یک از تاثیرگذارترین شاخص ها بر قیمت سهام باشگاه ها ، تصمیمات مدیریتی و نوسانات برد و باخت تیم هاست، به طوری که ممکن است حتی با تساوی در یک بازی ، قیمت سهام باشگاه دستخوش تغییر شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...