دانلود منابع پایان نامه ها – اهمیت و ضرورت پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در سالهای اخیر به تیز هوشی به صورت چند بعدی نگریسته شده است. در این ارتباط استرنبرگ سه نوع تیز هوشی تحلیلی، ترکیبی و عملی را مشخص کردهاست. مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و اکتسابی در ایجاد تیزهوشی نقش دارند که مشخص نمودن سهم هر یک از عوامل دشوار است (کریمی، ۱۳۸۸). نقش خانواده، مدرسه، گروه همسالان و جامعه در پرورش تیزهوشی بسیار مهم است. دانش آموزان تیزهوش از خودآگاهی، اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و تفکر واگرا در آن ها مشهود است. آن ها بسیار با انگیزه هستند و از ظرفیت ذهنی بالایی برخوردارند (حسینخانزاده، ۱۳۹۲).
یکی دیگر از ویژگیهای فردی که در نوجوانان متفاوت است، توانایی تنظیم رفتار خود و به عبارتی خودنظم بخشی است. مفهوم خودنظم بخشی از نظریه شناختی- اجتماعی[۵] بندورا [۶] نشأت گرفته است که مفروضه اصلی این نظریه این است که هر فردی حاصل تعامل سه دسته متغیرهای شخصی، محیط و رفتار است. بر اساس این نظریه، خودتنظیمی تنها به وسیله فرآیندهای شخصی تعیین نمیگردد بلکه از عناصر محیطی و رفتاری به شیوه تعاملی تأثیر میپذیرد. قدرت نسبی تأثیرات خود، محیط و رفتار در این تعامل سه گانه می تواند از طریق تلاش های شخصی برای خود تنظیمی پیامدهای رفتاری عملکرد و تغییرات در محیط تغییر کند. از نظر بندورا یادگیری از طریق مشاهده رفتار خود و پیامدهای رفتاری، موثرترین شیوه ادراک رفتار است و الگوگیری افراد از محیط جزء تعیین کننده های محیطی یادگیری میباشد. بنابرین راهبردهای خودتنظیمی می توانند از طریق مشاهده الگوهایی که این راهبرد را به کار میبرند آموخته شود (پنتریچ و شانک، ۲۰۰۱؛ نقل از حسینی، ۱۳۸۸) .
بنابرین خودتنظیمی یک عنصر پایدار برای تلاش در هدایت رفتار در یک مسیر خاص برای رسیدن به هدف میباشد (میلر و براون[۷]، ۱۹۹۱؛ نقل از صادقی، ۱۳۹۱). توجه به تفاوتهای فردی بین انسانها از شکل ظاهری بدن (اندازه گیری قد، وزن و …) شروع شده و با نسبت دادن ویژگیهای شخصیتی[۸] به ویژگیهای ظاهری پیشرفت سپس به حواس، از حواس به ادارک، از ادراک به شناخت، از شناخت به اجزاء و فرایند شناخت در توجه، ادراک، پردازش، حافظه و … ) پرداخته شد. بهره مندی از اصول روانشناسی برای بالا بردن کیفیت آموزشی شیوهای علمی است، چون آموزش صحیح و با کیفیت بالا بدون توجه به تفاوتهای فردی و شناخت حالات و خصوصیات افراد چه دانش آموز و چه معلم ممکن نخواهد بود ( خورشید،۱۳۹۰). هر فردی برای ورود به اجتماع و در نتیجه رویارویی با موقعیتهای گوناگون و افراد مختلف (از نظر فرهنگی، اقتصادی، طبقه اجتماعی و …) به ابزارهایی مانند ساختارهای روانی و ویژگیهای شخصیتی خاصی مجهز است. این ساختارهای روانی تحت تأثیر عوامل مختلف مانند خانواده، جامعه، گروه همسالان و … قرار دارند.
از بین عوامل مؤثر بر شخصیت فرد، خانواده اهمیت و نقش بسزایی دارد، به علت اینکه خانواده از نخستین نظامهای نهادی و عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندیهای حیاتی و عاطفی انسان در بقای جامعه ضرورت دارد. پنتریچ اعتقاد دارد که رشد عقلانی کودکان تحت تأثیر محیط خانوادگی قرار دارد و کیفیت یادگیری اولیه کودکان در محیط خانواده، رابطه مستقیمی با رشد هوشی در آنان دارد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که شیوه فرزند پروری به انگیزه تحصیلی فرزندان تأثیرگذار است. علاوه بر آن هنگامی که مادران، دید مناسبی نسبت به عملکرد کودکانشان داشته باشند نسبت به تواناییهای آن ها مطمئن بوده و برای تکالیف مدرسه ارزش قائل شوند کودکان نیز باورهای انگیزشی مثبت خواهند داشت ( نقل از صادقی، ۱۳۹۱).
از طرف دیگر اهمیت نقش خانواده در فرآیندهای تحولی کودکان و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی باعث شده است که نظریهپردازان مختلف در خصوص خانواده، چارچوب نظری مختلفی ارائه نموده اند. از جمله این چارچوبها، تئوری سیستمی[۹] است که خانواده را مجموعه ای در نظر میگیرد با عناصری که در تعامل متقابل با هم قرار دارند و هر یک از آن ها دارای نقشهای تعریف شده هستند و برای رسیدن به اهداف مشخص در تعامل درون سیستمی و برون سیستمی باشند ( نقل از صادقی، ۱۳۹۱).
پژوهش حاضر می کوشد با توجه به اهمیت این متغیرها، رابطه بین آن ها را سنجیده و مورد مقایسه قرار دهد و همچنین میزان تأثیرگذاری آن ها را بر روی همدیگر پیشبینی کند. سوال اساسی ما در این پژوهش این است که خودتنظیمی، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد خانواده در گروه های دانش آموزان متفاوت است یا نه؟ مورد بعد اینکه بین این متغیرها در دانش آموزان رابطه وجود دارد یا خیر؟
اهمیت و ضرورت پژوهش
موضوعاتی مانند دوران نوجوانی، خانواده و روابط حاکم بر آن، نحوه شکل گیری ساختارهای روانی در سنین نوجوانی و نگرشهای اجتماع در باب نحوه برخورد با دانش آموزان نیاز و ضرورت این پژوهش را میرساند. یکی از ساختارهای فردی که با مؤلفه های دیگر این پژوهش رابطه دارد، چگونگی نگرش دانش آموز به خود و تواناییهای خود و خودتنظیمی میباشد. بندورا (۱۹۹۷) معتقد است کودکانی که اعتقاد دارند از عهده انجام دادن تکلیف برمیآیند در واقع موفق هم میشوند و دانش آموزانی که از خود و تنظیم توانایی خود راضی باشند به احتمال زیاد راه موفقیت را در پیش خواهند گرفت. بر عکس آن دسته از دانش آموزانی که در مورد خود و تواناییهای خود با نوعی نگرش متنوع مواجه هستند شکست میخورند (بندورا و شانک[۱۰]، ۱۹۸۱؛ نقل از رزمی فر، ۱۳۸۹).
در مورد ویژگیهای شخصیتی افراد در مقایسه با ویژگیهای فردی مثل متغیرهای هویت و خود تنظیمی و … بررسی های گوناگون انجام شده است. برای مثال کتل[۱۱] (۱۹۷۸) عنوان می کند که در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. افزون به این نظام آموزش و پرورش بسیاری از کشورها سنجش روانی و به خصوص ارزیابی شخصیت افراد را در مقاطع مختلف مد نظر قرارداده است. تا بتواند آنان را در موقعیتهای مختلف تحصیلی به خوبی هدایت نماید ( خورشید، ۱۳۹۰).
همچنین عملکرد خانواده نیز تأثیر مستقیم بر ویژگیهای روانی و شخصیتی فرزندان دارد. فرزندان در یک خانواده موفق به درک درستی از تواناییهای خود میرسند، به طرحریزی موفق در کارها و اجرای آن ها به اهداف دست مییابند. فرزندان والدین را بهعنوان الگوهای خود انتخاب میکنند که از این طریق ویژگیهای مثبت والدین می تواند از طریق مشاهده و الگوبرداری به فرزندان انتقال یابد (نقل از صادقی،۱۳۹۱). کازان[۱۲] (۲۰۱۳) در مورد کاربرد آموزش راهبردهای خودتنظیمی عنوان کرد که مداخلات شناخت و فراشناخت روی خودتنظیمی تأثیر دارد. همچنین با توجه به ارتباط بین شخصیت و خودنظم بخشی بعضی گروه ها درک بالاتری از خودتنظیمی دارند (کنگور، کارت وایکیسی[۱۳]، ۲۰۱۳).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 09:59:00 ب.ظ ]
|