1. بین همسویی اهداف فردی و سازمانی و مدیریت مشارکتی رابطه معنادار وجود دارد.

    1. بین جنسیت و نظر آنان ‌در مورد همسویی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

    1. بین سن کارکنان و همسویی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

    1. بین سابقه کارکنان و نظر آن ها ‌در مورد همسویی اهداف فردی و سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

    1. بین وضعیت تحصیلی کارکنان و نظر آن ها ‌در مورد همسویی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

    1. بین وضعیت تأهل کارکنان و نظر آن ها ‌در مورد همسویی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

  1. بین وضعیت استخدامی کارکنان و نظر آن ها ‌در مورد همسویی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

۲-۴-۲ – تعاریف مفهومی متغیرها

همسویی اهداف فردی و سازمانی:منظور از همسویی اهداف فردی و سازمانی فهم دقیق و روشن از اهداف فردی و اهداف سازمانی و همسویی آنان است که می ­تواند یک استراتژی مهم در سازمان تلقی گردد. (سیروتا و دیگران، ۲۰۰۵).

مدیریت بر مبنای ارزش: در واقع این ارزش­های سازمانی است که توانایی این را دارد که افراد و کارکنان سازمانی را حول یک محور واحد متحد نموده و به سوی اهداف سازمانی گسیل دهد. شاید در یک جمله بتوان گفتآنچه که افراد و اعضای یک سازمان را می ­تواند همداستان نماید ارزش­های سازمانی است. (بلانچارد، ۱۳۸۱: ۲۳).

معنویت در محیط کار: معنویت محیط کار عبارت است از دانستن این موضوع که کارکنان از یک حیات و زندگی درونی برخوردار می­باشند که از طریق کار پر‌معنی که در یک بستر ارتباطی اتفاق می ­افتد تقویت می­گردند (آشموسو داچن، ۲۰۰۰: ۱۳۴).

شفافیت: ‌در مورد واژه شفافیت از سوی اندیشمندان و صاحب‌نظران تفسیرها و برداشت­های گوناگونی وجود دارد؛ عده­ای آن را به باز و منعطف بودن فرایندهای اداری مرتبط می­دانند و بعضی آن را به موضوع پاسخ‌دهی و جواب‌گویی مرتبط می­دانند(یانگ، ۲۰۰۶: ۵۷۳).

نظام انگیزشی پرداخت : نظام جبران خدمات یا نظام پرداخت حقوق و دستمزد می ­تواند به عنوان ابزار انگیزشی به کار آید. آنچه که حایز اهمیت است ذکر این نکته است که سازمان­ها در نظام جبران خدمات بایستی هم انتظارات متقابل کارکنان و هم عدالت و برابری را رعایت نمایند. در صورتی که سازمان­ها در پرداخت حقوق، دستمزد و پاداش­ها به گونه ­ای ناعادلانه عمل نمایند، این مسأله موجب می­گردد که افراد درباره نحوه تخصیص منابع خود به سازمان با توجه به مزایای اقتصادی و اجتماعی تصمیم‌گیری نمایند (مانکینز و استیل، ۲۰۰۵).

نظارت و کنترل: سازمان­ها برای هدایت فعالیت­های خود در مسیر نیل به اهداف تعیین شده، به برنامه‌ریزی می­پردازند؛ در این مسیر همواره ممکن است که موانع و محدودیت­هایی بروز کنند و سیستم سازمانی را منحرف سازند. هر یکی از این موانع ممکن است عاملی برای انصراف یا متوقف ساختن حرکت سازمان گردد، ‌بنابرین‏ همواره باید از یک ساز و کار اصلاح کننده یا خرده سیستم کنترل برای حفظ عملکرد سازمان در جریان دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده شود (رضاییان، ۱۳۸۳،: ۴۹۵).

مدیریت مشارکتی : ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ ﻳﻚ ﻧﮕﺮﺵ ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﻴﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺷﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺑﻌﺎﺩ تلاش ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻛﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ(سیدجوادین و پورولی، ۱۳۸۸: ۶۹).

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱- مقدمه

در این فصل روش‌شناسی تحقیق مورد نظر قرار داده شده و ‌در مورد جامعه آماری، نحوه نمونه‌گیری و تعیین اندازه‌آن مطالبی آورده شده است.سپس ابزار جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق معرفی و در پایان روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته و روش تجزیه و تحلیل داده ها آورده شده است.

۳-۲- روش تحقیق

از آنجایی که هدف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در همسویی اهداف فردی و سازمانی ‌می‌باشد، تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از جهت نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می­گردد.

قلمرو زمانی این پژوهش سال ۱۳۹۳، قلمرو مکانی آن ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی و قلمرو موضوعی آن بررسی عوامل مؤثر بر همسویی اهداف فردی و سازمانی است.

۳-۳- جامعه آماری

جامعه آماری در این پژوهش کارکنان ستادی مجتمع گاز پارس جنوبی با آمار ۲۶۰ نفر ‌می‌باشد. که در بخش اداری، مالی، مهندسی ساختمان، بازرگانی، پژوهش و توسعه، برنامه‌ریزی تلفیقی، امور حقوقی و قراردادها، فن‌آوری اطلاعات و فروش مشغول به فعالیت هستند. میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که ‌در خلیج فارس و در‌آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده است. این میدان گازی بین ایرانو قطر مشترک بوده و در کشور قطر میدان گازی گنبد شمالی نام دارد. در صورت برداشت‌کامل گاز این میدان، انرژی ده سال کل ساکنان کره زمین تأمین می‌گردد.مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهایسرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد. حجم گازبرداشتشدنی میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ بیلیون بشکه نفت خام است.

ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و۱۰ تریلیون مترمکعب گازقابل برداشت و ۱۷ بیلیون بشکه میعانات گازی است که ۵۰درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان است.ذخیره بخش قطری میدان ۳۷ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تریلیون مترمکعب گازقابل برداشت و ۳۰ بیلیون بشکه میعانات گازی است که معادل۹/۹۹ درصد ذخایر گازی قطر و ۲۱ درصد ذخایر گازی جهان است.

۳-۴- روش نمونه‏گیری و حجم نمونه

قسمت ستادی مجتمع گاز پارس جنوبی شامل بخش اداری، مالی، مهندسی ساختمان، بازرگانی، پژوهش و توسعه، برنامه‌ریزی تلفیقی، امور‌حقوقی و قراردادها، فن‌‌آوری اطلاعاتو فروش است.برای انتخاب حجم نمونه بین افراد از فرمول عمومی کوکران که در آن احتمال وجود رابطه و عدم وجود رابطه ۵/۰ در نظر گرفته می‌شود ، استفاده شد.حجم نمونه ۱۵۵ نفر محاسبه گردید که به روش طبقه‌ای تصادفی از بین کارکنان بخش‌های اداری، مالی، مهندسی ساختمان، بازرگانی، پژوهش و توسعه، برنامه‌ریزی تلفیقی، امور حقوقی و قراردادها، فن‌آوری اطلاعات و فروش مجتمع مطابق جدول شماره ۳-۱ انتخاب شدند.

۵/۰=p احتمال وجود رابطه ۲۶۰

۵/۰=q احتمال عدم وجود رابطه

۲۶۰ =N کارکنان ستادی مجتمع گاز پارس جنوبی

تقریب در برآورد پارورمتر مورد مطالعه

وقتی سطح معنی داری آزمون برابر ۰۵/۰ باشد

۱۵۵ = =n

جدول شماره ۳-۱- توزیع کارکنان به تفکیک بخش

بخش

تعداد کارکنان ستادی

درصد نمونه

تعداد نمونه

اداری

۳۰

۵/۱۱%

۱۸

مالی

۳۰

۵/۱۱%

۱۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...