متغیرهای پژوهش

­ متغیر های وابسته

۱- افق نگهداری سهام (اعم از کوتاه مدت و بلند مدت)؛

۲- تغییرات حجم سرمایه ­گذاری در دفاتر سرمایه­ گذار ؛

۳- بازده سهام ؛

۴- بازده عملیاتی سهام ؛

۵-BV/MV : نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار هر سهم و

۶-AR : بازده غیرعادی سهام .

­ متغیر مستقل

Forecasting Accuracy[t-3,t-1] : دقت پیش ­بینی سود

­ متغیرهای کنترل؛

Size : اندازه شرکت؛

GROWTH: رشد شرکت ؛

LEVERAGE : اهرم مالی (نسبت بدهی) و

Q Tobin’s: کیوتوبین.

روش پژوهش

این پژوهش از نظر نوع هدف جزء پژوهش­های کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی ‌می‌باشد. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. ‌به این ترتیب که مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعات کتابخانه ­ای مقالات و سایت­ها در قالب قیاسی و گردآوری اطلاعات برای تأیید و رد فرضیه به صورت استقرایی انجام گرفته است.

این پژوهش در حوزه تحقیقات توصیفی و استقرایی است و از نظر هدف کاربردی ‌می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر تقسیم ­بندی بر حسب روش اجرا، روش همبستگی و بر پایه داده ­های پس­ رویدادی انجام خواهد شد. با توجه به اهداف پژوهش، روش آماری از نوع همبستگی ترکیبی(سری زمانی و مقطعی) یعنی بررسی وجود رابطه بین متغیرها از طریق رگرسیون ‌می‌باشد.

روش­ و ابزار گردآوری اطلاعات

در این پژوهش برای جمع‌ آوری اطلاعات از روش کتابخانه ­ای استفاده می­ شود. در این روش مقاله­ های موجود در نشریات معتبر که از سایت­های علمی اینترنتی اخذ گردیده، به علاوه مجله ­های علمی­، نمایه­ها، پایان نامه­ های دکترا و کارشناسی ارشد و کتاب­های مرتبط با موضوعات استفاده می­گردد. در این پژوهش برای جمع‌ آوری اطلاعات از سایت سازمان بورس اوراق بهادار همانند سایت مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی[۱۴] و سایت شبکه جامع اطلاع رسانی ناشران[۱۵] و سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران[۱۶] و نرم­افزار ره­آورد نوین و تدبیر پرداز استفاده خواهد شد.

به منظور جمع‌ آوری داده ­های مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای پژوهش از بانک­های اطلاعاتی در نرم افزار «ره­آورد نوین» و «تدبیر پرداز» استفاده خواهد شد و در مواردی که داده ­های موجود در این بانک­های اطلاعاتی ناقص باشد، به آرشیوهای دستی موجود در کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار و سایت­های مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و سایت شبکه جامع اطلاع رسانی ناشران و سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران مراجعه خواهد گردید.

اطلاعات مربوط به مبانی نظری و تئوریک پژوهش، به صورت کتابخانه ­ای و با بهره گرفتن از کتب و مقالات فارسی و انگلیسی جمع‌ آوری شده است. هم­چنین جهت آزمون فرضیه ­ها و در نهایت تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزار EXCEL و همچنین نرم افزارهای SPSS و Eviws6 استفاده خواهد گردید.

جامعه و نمونه آماری پژوهش

نظر ‌به این که، در این پژوهش باید از اطلاعات هردو شرکت­های سرمایه­پذیر و سرمایه­ گذار در بورس اوراق بهادار تهران استفاده گردد، ‌بنابرین‏ باید از اطلاعات شرکت­های سرمایه­پذیری استفاده کنیم که شرکت­های سرمایه گذار آن ها، جزو شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار باشند.پس محدودیت­هایی در تعیین حجم نمونه پیش خواهد آمد. ‌بنابرین‏ حجم جامعه در این پژوهش از روش غربالگری، ۱۷۵ شرکت، از شرکت­های سرمایه­پذیر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ‌می‌باشد. و اما تعداد نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران، ۱۲۱ شرکت از آن ۱۷۵ شرکت مذکور انتخاب خواهد گردید.

قلمرو پژوهش

قلمرو تحقیق از لحاظ زمانی و مکانی و موضوعی به شرح زیر ‌می‌باشد:

­ قلمرو موضوعی

این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت پیش ­بینی سود شرکت سرمایه­پذیر با تصمیم ­گیری­های سرمایه ­گذاری شرکت سرمایه­ گذار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در حوزه­ حسابداری می ­پردازد.

­ قلمرو زمانی

قلمرو این تحقیق از نظر زمانی ۵ سال یعنی از ابتدای سال ۸۸ تا آخر سال۹۲ ‌می‌باشد. در ضمن برای به دست آوردن میانگین سه سال سود هر سهم شرکت­های سرمایه پذیر از صورت­های مالی شرکت­های سرمایه پذیر در بازه زمانی ۸۵-۹۱ نیز استفاده گردید.

­ قلمرو مکانی

قلمرو پژوهش از نظر مکانی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ‌می‌باشد.

تعریف واژگان تخصصی پژوهش

سرمایه ­گذاری

نوعی دارایی است که واحـد سـرمایه­گـذار بـرای کـسب منـافع اقتـصادی از طریق دریافت منافع(به شکل سود سهام و سود تضمین شده)، افـزایش ارزش، پوشـش ریسک­های آتی یا مزایای دیگر(مانند مزایای ناشی از مناسبات تجاری) نگهداری می­ کند.(استاندارد شماره ۱۵ حسابداری ایران،۱۳۹۲).

­ شرکت­های سرمایه گذاری

شرکت­های سرمایه ­گذاری مؤسساتی هستند که از طریق فروش سهم و برخی موارد، اوراق قرضه، منابع مالی پس انداز کنندگان و افراد را جمع‌ آوری کرده، و آن­ها را در سهام و اوراق قرضه سایر شرکت­ها سرمایه گذاری ‌می‌کنند(قجر و همکاران،۱۳۹۲).

­ شرکت­های سرمایه­پذیر

شرکت‌هایی که بتوان سهام آن­ها را خریداری کرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر نام دارند. بر طبق این تعریف کلیه شرکت‌هایی که در بورس سهام قابل معامله ‌دارند شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌باشند(مجله اقتصادی پارسیان،۱۳۹۲).

­ کیفیت پیش ­بینی سود

با توجه به اهمیت پیش ­بینی سود شناخت عوامل مؤثر در پیش ­بینی آن، اطلاعات مفیدی را برای ذینفعان فراهم می‌کند. اما آن چه در این مقوله حائز اهمیت می‌باشد، توجه به کیفیت سودی است که به عنوان پیش ­بینی‌ کننده مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد(مومن زاده گل،۱۳۹۰). اما شاخص‌ها و معیارهای متعددی برای سنجش کیفیت سود وجود دارد که ما در این پژوهش از معیار دقت پیش ­بینی سود استفاده خواهیم نمود.

دقت پیش‌بینی سود

یکی از معیارهای کیفیت پیش‌بینی سود دقت پیش‌بینی سود ‌می‌باشد. اهمیت سود پیش ­بینی شده به میزان انحرافی که با مقدار واقعی آن دارد، وابسته است. هر چه میـزان ایـن انحـراف کمتر باشد، پیش ­بینی از دقت بیش­تری برخوردار است. دقت پیش ­بینی با بهره گرفتن از خطای پیش‌بینی، قدر مطلق خطای پیش ­بینی، مربع خطای پیش ­بینی و لگاریتم طبیعی مربع خطای پیش ­بینی اندازه ­گیری می­ شود(نمازی و شمس الدینی،۱۳۸۵). ما در این پژوهش برای به دست آوردن دقت پیش­­بینی سود از روش قدرمطلق خطای پیش ­بینی استفاده نمودیم.

­ خطای پیش‌بینی سود

از نسـبت قدرمطلق انحراف سود واقعی از سود پیش ­بینی شده بر سود پیش ­بینی شده هر سهم به دست آمده اسـت(کوهن[۱۷] و همکاران،۲۰۰۹).

تصمیم ­گیری­های سرمایه ­گذاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...