در کشورهای مختلف تحقیقاتی به منظور بررسی میزان شیوع اعتیاد به اینترنت انجام شده است. دولت کره جنوبی تخمین زده است که ۲۱۰۰۰۰ کودک در کره جنوبی بیمار اینترنتی هستند و نیاز به درمان دارند ( دیوید، ۲۰۰۸) . ۷۳ درصد از افراد بزرگسالان متحئه آمریکا در سال ۲۰۰۶ کابر اینترنت بودند که در مقایسه با سال ۲۰۰۵، ۶۶ درصد افزایش یافته و تقریبا ۶ درصد کاربران از اعتیاد به اینترنت رنج می بردند ( یانگ، ۲۰۰۷). در ادبیات تحقیق اعتیاد به اینترنت، پژوهش های زیادی به بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در بین زنان و مردان پرداختند، برخی از مطالعات ( هیلز و آرگل، ۲۰۰۳؛ کنتلی، ولمن و کلنمنت، ۲۰۰۳، باستانی، ۱۳۸۶) میزان اعتیاد به اینترنت را در مردها بیشتر از زن ها گزارش کده اند، در حالی که گزارش برخی دیگر از مطالعات ( ویزشفز، ۱۳۸۴) حاکی از آن است که زنان بیشتر از مردان گرفتار اعتیاد به اینترنت می‌باشند به علاوه نتایج حاصل از چند مطالعه (همبرگر و آرتزی، ۲۰۰۰؛ داوود آبادی، ۱۳۸۴) نیز نشان داد که دو گروه مردان و زنان به طور یکسان در معرض اعتیاد به اینترنت قرار دارند.

کو، جویو، چنگ چانگ، سوهو و چنگ فانگ (۲۰۰۵) در پی کشف متغیرهای تاثیر گذار در اعتیاد اینترنتی دانش آموزان تایوانی ‌به این نتیجه دست یافتند که پسران بیشتر از دختران به اعتیاد اینترنتی دچار هستند و عمده اعتیاد آن ها به بازی های رایانه ای اینترنتی است. همچنین سن دانش آموزان پسر، پایه تحصیلی آن ها و عزت نفس آن ها با اعتیاد اینترنتی رابطه معناداری نشان داد. چانگ، جو، میو، چن، لی، چانگ و پن (۲۰۱۵) در پژوهشی که در بین دانش آموزان مقاطع هفتم،هشتم و نهم انجام دادند ،‌به این نتیجه رسیدند که میزان شیوع اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است ،دانش آموزان مقطع هشتم بیشتر از دانش آموزان دو مقطع دیگر تحصیلی از اینترنت استفاده می‌کنند،در بین دانش آموزان روستایی اعتیاد به اینترنت شیوع کمتری نسبت به دانش آموزان شهری وجود دارد،اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان با پایگاه اقتصادی بالا،بیشتر است و دانش آموزان با عملکرد تحصیلی متوسط و رو به بالا نسبت به دانش آموزان با عملکرد تحصیلی پایین به اینترنت اعتیاد بیشتری دارند.

یانگ (۲۰۰۸) در مطالعه ای که روی معتادان به اینترنت انجام داد، ‌به این نتیجه رسید که افراد با پایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتر و نیز افراد دارای تحصیلات بالاتر، بیشتر در معرض اختلال اعتیاد اینترنتی قرار دارند. همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که افرادی که وقت بیشتری دارند، مانند افرادی که در خانه هستند و دانشجویان دانشگاه در خوابگاه ها، با احتمال بیشتری در معرض اعتیاد به اینترنت هستند. وی در مطالعه دیگری پس از بررسی ۴۹۶ نفر از کاربران اینترنتی،نشان داد ۸۰ درصد از پاسخگویان که معتاد به اینترنت هستند. در هفته بیش از ۳۸ ساعت از وقتشان را صرف امور غیر کاری در اینترنت می‌کنند.

۲-۱۰ سبب شناسایی اعتیاد به اینترنت

در سبب شناسایی و ‌تبیین اعتیاد به اینترنت نظریه های متفاوتی وجود دارد،یکی از الگوهای رایج در زمینه توجیه، تشخیص، پیگیری و درمان اختلال به اینترنت، الگوی نظری گروهل (۲۰۰۵) می‌باشد . به اعتقاد گروهل بسیاری از افراد در مرحله ۱ گیر می افتند و هرگز به مراحل ۲و ۳ نمی روند. این افراد در واقع همان معتادان ‌و وابستگان اینترنتی هستند که به کمک نیاز دارند تا به مرحله ۳ نزدیک شوند.به دلیل وجود موضوعات شگفت انگیز،پر تحرک، هیجان خواهانه، جذاب، ما جرا جویانه و تنوع طلبی و ارائه اطلاعات،فرد با نوعی وسواس برای مدتی طولانی جذب آن می شود،به دنبال آن سر خورده شده و این موضوع منجر به کاهش استفاده از اینترنت می شود و زمانی که میزان استفاده از اینترنت طبیعی شد نوعی تعادل حاصل می‌گردد.

به طور کل طبق نظر گروهل اکثر کاربران اینترنتی این مراحل را به طور طبیعی می گذرانند و دچار اعتیاد به اینترنت نمی شوند اما کسانی هم هستند که در مرحله ی اول گرفتار می شو ند که مبتلا به اعتیاد به ابنترنت می‌گردند.

ویژگی‌های مراحل سه گانه گروهل در زمینه سبب شناسی اعتیاد به اینترنت عبارتند از:

۱- فریبندگی (وسواس): این مرحله زمانی است که فرد، تازه وارد محیط اینترنت شده است، یا اینکه فرد یک کاربر قدیمی است که فعالیت جدیدی را در اینترنت پیدا می‌کند. مرحله اول، به شدت اعتیادآور است. در واقع، این حالت اعتیادی تا جایی ادامه می‌یابد که فرد وارد مرحله دوم، یعنی سرخوردگی یا اجتناب شود.

۲– سرخوردگی( اجتناب): در این مرحله، فرد نسبت به فعالیتی که اغلب انجام می‌دهد، سرخورده و بی تمایل می شود موقعی که فرد از این مرحله بگذرد، به طور حتم می‌تواند وارد مرحله سوم یعنی تعادل شود.

۳– تعادل ( بهنجار): نماد و مشخصه بارز و مشخصه بارز مرحله سوم، استفاده طبیعی و بهنجار از اینترنت است. هر فردی در زمان‌های متفاوتی وارد مرحله سوم می شود. در جمع بندی این سه مرحله باید گفت که حتی گاه اتفاق می افتد تمامی این مراحل به صورت چرخشی در فرد تکرار شوند. در واقع، سیر این مراحل به صورت خطی نیست. بویژه زمانی که فرد فعالیت جدید جالب دیگری را در اینترنت پیدا می‌کند، این مراحل دوباره در وی از ابتدا آغاز می‌شوند ( گروهل، ۲۰۰۵).

نظریه پردازان رفتاری معتقدند اگر کاربر یاد بگیرد که اینترنت فراهم کننده فرصتی برای فرار از واقعیت، دریافت عشق یا داشتن سرگرمی می‌باشند، احتمالاً در صورت نیاز به اینترنت روی خواهد آورد و این تقویت کننده ها موجب شرطی سازی شده و چرخه همچنان ادامه می‌یابد( فریس، ۲۰۰۳).

دیویس(۲۰۰۱) در الگوی شناختی رفتاری خود، حمایت های اجتماعی کاربر و باورهای اشتباه او مانند « اینترنت تنها مکانی است که من قابل احترام هستم» با « اینترنت تنها دوست من است» و تقویت کننده های همراه با بهره گرفتن از اینترنت را عوامل زمینه ساز اعتیاد به اینترنت می‌داند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عامل محیطی به ویژه محیط خانواده را در سبب شناسی اعتیاد به اینترنت نمی توان نادیده گرفت. محیط خانواده به عنوان شخصیت یک خانواده مطرح است ( موسوی زاده، ۱۳۸۶). محیط خانواده نشان دهنده وضعیت عاطفی و روانی خانواده بوده و شامل سه محور کلی حفظ سیستم، رشد شخصی و ارتباطی در ابعاد مختلف است ( موس و موس، ۱۹۹۳؛ به نقل از اسماعیلی نسب، ۱۳۸۸). این محیط تاثیر عمیقی بر رفتار و روابط بین فردی دارد. موس و موس ( ۱۹۹۳؛ به نقل از اسماعیلی نسب، ۱۳۸۸)، چند عامل اصلی را برای ارزیابی محیط خانواده در نظر گرفته اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...