بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکترباشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن ترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسطو قابل قبول، و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده (کرونباخ، ۱۹۵۱). بدیهی است درصورت پایین بودن مقدارآلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسشها مقدارآن را می توان افزایش داد.)پاینده و سایر، ۱۳۸۷ (

آلفای کرونباخ برای سنجش مجموعه ای از اقلام آماری که ماهیتا دارای ساختار تک بعدی هستند به کارمی رود. ‌در مورد داده هایی که ساختار چند بعدی دارند آلفای کرونباخ معمولا پایین است .

به تعبیر تخصصی بایدگفت آلفای کرنباخ یک آزمون آماری نیست بلکه یک نوع ضریب اطمینان و یا قابلیت اعتماد استآلفای کرونباخ به وسیله تابعی از تعداد متغیرها و یا میانگین همبستگی درونی متغیرها نوشته می شود.

برای درک بهتر آلفای کرونباخ فرمول استاندارد شده آن در زیر آورده شده است.

N r

N r

( ١ )

+ −

α = تعداد متغیرها و میانگین همبستگی درونی متغیرهاست

همان‌ طور که در فرمول N در این فرمول مشاهده می شود اگر تعدا متغیر ها افزایش یابد، آلفا نیز افزایش خواهد یافت و همچنین اگر میانگین همبستگی درونی متغیرها نیز کاهش پیدا کند آلفا نیز کاهش خواهد یافت به عبارت دیگر فرمول مذکوربا آلفا و میانگین همبستگی متغیرها نسبت مستقیم دارد. اگر همبستگی درونی متغیرها زیاد باشد به طور شهودی واضح است که آن ها از یک ساختار اساسا یکسانی اندازه گیری شده اند که این همان پایایی خوب یا پایایی بالا است.

‌بنابرین‏ اگر داده های چند بعدی داشته باشید آلفای کرونباخ آن ها به طور معمول پایین خواهد بود.همچنین برای سنجش میزان تاثیر متغیرها و دسته بندی آن ها بر اساس خصوصیت مشترک نیز آلفای کرونباخ می‌تواند کمک کننده باشد. (شهبازی، ۱۳۸۶)

بررسی میزان اعتبار و پایداری درونی پرسشنامه رضایت مشتریان ‌در بانک‌داری الکترونیک. لازم به ذکر است پایداری درونی از سوال ۶ تا آخر گرفته شده است، ۵ سوال اول احتیاجی به گرفتن پایداری نداشته اند. جامعه آماری ۴۹ نفر ) ۴۹= ( N

خروجی نرم افزار شامل ضریب آلفا

N

%

Cases

Valid

۴۹

۱۰٫۰

Excluded(a)

۱۶۷

۶۸٫۰

Total

۱۶۶

۱۰۰٫۰

Reliability Statistics

Cronbach’s Alpha

N of Items

.۷۹۰
۴۹

همانطوریکه ملاحظه می شود مقدارآلفای محاسبه شده برابر۸۰ درصد است، که مقدار آن متوسط رو به قوی است. حجم جامعه آماری حدود ۴۹ نفر بوده است.

البته با افزایش تعداد پرسشنامه پایداری درونی پرسشنامه بیشتر شده است، آلفای کرونباخ مربوطه در برنامه spss14 گرفته شده است.

۳-۵- پرسشنامه

در قسمت پرسشنامه اول به مشخصات فردی (جمعیت شناختی) پاسخ دهندگان پرداخته شده است و در قسمت دوم پرسشنامه حدود ۳۸ سئوال در زمینه ابعاد و مؤلفه‌ ها در دو وضعیت موجود و مطلوب با بهره گرفتن از طیف لیکرت طراحی شده است.لازم به توضیح است در تکمیل پرسشنامه بسیار تلاش شد از کسانی استفاده شود که آشنایی نسبی با موضوع داشته باشند.

۳-۶- روش پژوهش مطالعه کمی / مقطعی

  • جامعه هدف

جامعه هدف مشتریان مراجعه کننده به شعبات بانک کشاورزی در سطح شهرستان دلیجان ،البته بدون در نظر گرفتن جنسیت، این افراد بوده است .

  • روش نمونه گیری

افراد مورد مطالعه با روش نمونه گیری چند مرحله ای ( خوشه ای و تصادفی منظم ) انتخاب شدند .

  • حجم نمونه

با توجه به هدف اصلی، محدودیت های اجرایی و نتایج سایر پژوهش های انجام شده، با اطمینان ۹۵ درصد، دقت برآورد ۵ درصد و استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه برای برآورد نسبت با p=0/5) ( تعداد ۲۰۰ نفر به عنوان نمونه در مطالعه کمی برای تبلیغات در بانکداری الکترونیک تعیین گردید. برای حذف اثر مربوط به نمونه گیری خوشه ای با در نظر گرفتن ۵/۱ =e، d حجم نمونه ۱/۲۶۳ نفر به دست آمد که برای دقت بیشتر به ۳۰۰ نفر افزایش یافت .

  • بخش دوم

۳-۲-۱- روش تجزیه تحلیل اطلاعات

در بخش توصیف نتایج، برای متغیرهای کمی و کیفی:

۱ ) ضریب همبستگی پیرسون، آزمون مربع خی، آنالیز واریانس

۲ ) جدول فراوانی، نمودارها، شاخص های تمرکز، پراکندگی و توزیع در بخش تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در این پژوهش برای ثبت داده ها در کامپیوتر، ویرایش و پردازش آن ها از نرم افزار spss، تحت ویندوز (نگارش های ۱۱و ۱۴ ) استفاده شد.

۳-۲-۲- فرضیات مطرح شده در پایان نامه:

۳-۲-۲-۱- فرضیه: بین میزان آموزش پرسنل و میزان رضایت مشتریان از بانکداری الکترونیک رابطه وجود دارد

آموزش مردم در جهت جلب اعتماد، پذیرش و استفاده از روش های جدید

سوال: تابحال سیستم بانکداری در کشور آموزش لازم در جهت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را به شما ارائه داده است؟

۳-۲-۲-۲- فرضیه: بین زیر ساختهای بانکی و اجزای بانکداری الکترونیک کشور و میزان رضایت مشتریان از آن رابطه وجود دارد.

  • شاخص‌ها: توجه به ایجاد زیر ساختهای فرهنگی از طریق

ارائه آموزش‌های لازم به دو گروه آموزش ( مردم در جهت جلب اعتماد، پذیرش و استفاده از روش های جدید به جای سنتی) ومیزان رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک رابطه وجود دارد

الف – کسانی که خدمات خود را از طریق سیستم الکترونیکی ارائه نمایند (مانند تجار و کارکنان مؤسسات مالی

ب – کسانی که از این سیستم استفاده و در واقع کاربران آن هستند (مانند مشتریان مؤسسات مالی)
ترویج فرهنگ مناسب استفاده از ابزارها و خدمات با بهره گرفتن از رسانه های همگانی و تابلوهای تبلیغاتی.
ایجاد نگرش کلان در میان تصمیم‌گیران، برنامه ریزان، سیاستگذاران و دست اندرکاران این فعالیت و پرهیز از هر گونه مدیریت جزیره‌ای با اولویت حفظ منافع ملی در دراز مدت.

تدوین قوانین و دستورالعملهای اجرایی شفاف.

توجه کافی و سریع به ایجاد ساختارهای مخابراتی و امنیتی در شبکه های اینترنتی کشور و توسعه آن ها

  • سوالات :

فکر می کنید مشکلات و موانعی که بر سر گسترش بانکداری الکترونیک وجود دارد مربوط به موانع قانونی است؟

ساختارهای مخابراتی و امنیتی سیستم بانکداری الکترونیک تضمین های لازم جهت استفاده را به شما داده است؟

به نظر شما مدیران وکارمندان بانک‌ها مسیر حرکت به سمت بانکداری الکترونیک را به شما نشان می‌دهند؟

فکرمی کنید در جامعه فرهنگ لازم جهت استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک درونی شده است؟

به نظر شما سیستم های بانکداری الکترونیک نسبت به فرهنگ مردم ایران تغییر ‌کرده‌است؟

شاخص بومی کردن فرهنگ و ابزارهای مورد نیاز استقرار این پدیده ها ( با توجه به اینکه این قبیل تکنولوژی جزء تکنولوژی های وارداتی می‌باشد لازم است تا برنامه های مورد نیاز جهت بومی سازی آن تهیه و اجرا گردد تا بتوان از مضرات یک پدیده غیر متجانس با سایر بخش‌های جامعه پیش گیری نمود.)

اجزای بانکداری الکترونیک در ایران

۱- انواع کارت ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...