فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | مبحث چهارم : نظرات متفاوت در انتقال جنین – 9 |
استدلال این گروه (فقهای اهل سنت) این است که به دلیل آیه نساؤکم حرث لکم فأتوا حرثکم أنّی شئتم؛ «زنان شما کشت زار شمایند، پس هر گونه که خواهید به کشتزار خود درآیید» [۲۰۱].
مـیگویند تولیـد نسل باید از راه معـاشرت طبیعی زوجـین صورت گیرد، چون آیـه میگوید مکان کشت و تولید نسل شما باید زنانتان (رحم آن ها) باشد و به غیر تجاوز نکنید، بنابرین، لقاح بین تخمک و اسپرم زوجین باید از راه جماع باشد، وگرنه مخالف نص آیه است. به اضافه آیات دیگری مثل «خلق من ماءِ دافق، یخرج من بین الصلب و الترائب» [۲۰۲].
دلالت دارد که تولید نسل از آب جهنده که به طور طبیعی از مکانهای خاصی خارج میگردد، وارد قرار مکین یعنی رحم میگردد، در حالی که باروریهای پزشکی این خصوصیت را ندارند. همچنین به آثار زیان بار آن، مثل هتک عِرض، آگاهی بیگانه بر عورت بدون وجود ضرورت و نیز وجود دلیل معتبر شرعی و قواعد «درء المفاسد مقدم علی جلب المصال»، «ما غلب ضرره فهو ضرر محض» و قاعده «سدالذرایع» استناد کرده، همه اقسام را حرام میدانند، اگرچه در ذات و اصل خود حرام نباشند. لکن به خاطر عوارض و آثار زیان بار حرام میگردند.
گفتار سوم : جواز مطلق و مشروط
نظریه جواز مطلق باروریهای پزشکی بین زوجین و جواز مشروط بین بیگانگان
گروهی از فقها باروری پزشکی بین زوجین را ]خواه با تلقیح داخل رحمی (IuI) باشد یا لقاح آزمایشگاهی (IvF و…)[ از جهت جایز بودن فرق نمیگذارند. چنان که از اینان گروهی لقاح بین اسپرم و تخمک بیگانه را اگر به شیوه (IuI) باشد، حرام میدانند و در صورتی که به شیوه (IvF) از جهل صورت گیرد (یا به منظوری غیر از تولید مثل باشد، مثل شبیه سازی دست یا پا و…) مجاز میدانند، اما به جهت تولید نسل انسانی جایز نمیدانند. از این گروه هستند آیت الله محمد مؤمن قمی و آیت الله محسن حرم پناهی.
استدلال این گروه این است که تلقیح به شیوه(IuI) به خاطر روایتهای خاص (قرار دادن نطفه بیگانه در رحم زن بیگانه) حرام است. اما نسبت به ترکیب اسپرم و تخمک دو بیگانه در خارج از رحم هیچ دلیلی برای منع یافت نمیگردد؛ پس جایز است.
گفتار چهارم : جواز مطلق و منع مطلق
نظریه جواز مطلق باروریهای پزشکی بین زوجین و منع مطلق آن بین بیگانگان آنچه ملاک حرمت یا حلیت، یا جواز یا منع قرار میگیرد، ترکیب اسپرم و تخمک زوجین یا دخالت عامل بیگانه است و شیوه های به کارگیری، هیچ گونه تأثیری در جواز یا حرمت اصل، موضوع ندارد. دلایل ایشان، آیات، روایات، ادله عقلی و استحسانی، فلسفه تشریع نکاح. ملاک موجود در ممنوعیت زنا و تبنی و… میباشد.
از این گروهاند: امام خمینی (ره) آیت الله منتظری، آیت الله خویی و بسیاری از فقهای معاصر و از اهل سنت: شیخ مصطفی زرقاء، شیخ عبدالله بسام، شیخ عبدالسلام عبادی، شیخ عبدالحلیم، شیخ علی سالوس و… .
گفتار پنجم : حرمت مطلق
نظریه حرمت مطلق همه اقسام باروریهای پزشکی جز بین زوجین و با وجود شرایطی این گروه، باروری به این شیوه را تنها در صورتی که بین زوجین باشد و خود زوجین عملیات آن را تصدی نمایند، ضرورت و عسر و حرج شدید «ضرورت قصوی» محقق باشد و باروری به شیوه(IuI) صورت گیرد، جایز میدانند.دلیل این گروه همان دلایل گروه دوم است. با این تفاوت که میگویند به دلیل قواعد، محظورات به وسیله ضرورات مشروع میگردند، لذا به جواز باروری پزشکی بین زوجین معتقد شدهاند. شیخ مصطفی زرقاء و دکتر محمد علی البار، تعدادی از علمای اهل سنت را بدون ذکر نام یادآور شدهاند. چنان که مرکز فتوای مصری و اردنی نیز به این نظریه اعتقاد پیدا کردهاند. از فقهای شیعه آیت الله بروجردی را شاید بتوان در این گروه طبقهبندی کرد. چون حتی تلقیح منی زوج به زوجه را محل تأمل و اشکال میدانند. بر این اساس، ترک احتیاط تنها در صورت ضرورت و حرج شدید بدون محذور خواهد بود.
گفتار ششم : نظریه توقف در مسأله
در کویت سازمان اسلامی علوم پزشکی ، در می ۱۹۸۲ میلادی ، به اتفاق آرای چنین اظهار نظر نمود : (تلقیح اسپرم غیر شوهر در رحم زن بیگانه ، چه شوهر داشته باشد و چه نداشته باشد ، شوهرش به این امر راضی باشد یا نباشد ، مطلقا حرام است .)[۲۰۳]
مبحث چهارم : نظرات متفاوت در انتقال جنین
گفتار اول : نظر موافقان اهدای جنین
آن ها که نظر موافق دارند، در انتقال جنین به رحم بیگانه چنین استدلال کردهاند که حفظ جنین چه در دستگاه مصنوعی و چه در رحم، ولو در رحم بیگانه واجب است؛ اگر وجوب آن احراز نشود، لااقل جواز آن احراز میگردد.
جنین را نباید از بین برد؛ بنابرین انتقال آن به رحم بیگانه منعی ندارد، زیرا دلیلی بر حرمت آن در شرع وجود ندارد و حتی بر زن زناکار حرام است که جنین به وجود آمده را سقط کند. با عدم دلیل بر حرمت انتقال جنین به رحم بیگانه، برابر اصل حلیت و اصل برائت حکم بر جواز آن میشود و حتی اگر نطفه مردی با نطفه حیوانی یا با ماده گیاه به جای تخمک زن ترکیب شود و عمل زیست شناسی و بیولوژیکی در این زمینه نیز توفیقی به دست آورد انتقال این گونه جنین به رحم بیگانه نیز ممنوعیت شرعی ندارد. زیرا این قسم نیز از شبهههای بدوی تحریمی است و در مورد آن نیز برائت شرعی و عقلی جاری میشود. اگر چه رعایت احتیاط موجب حفظ و تحصیل واقع میشود بدون استناد آن به شارع در همه موارد نیکو است؛ اما در کتاب و سنت عموماتی است که برخی از آن ها به گونهای بر حرمت این قسم دلالت دارد که شایسته بررسی است[۲۰۴].
در این خصوص نیز آیات عظام نظرات و فتاوای خود را چنین ابراز فرمودهاند.
از جمله آیت الله محمد تقی بهجت در پاسخ این سؤال که انتقال جنین یا نطفه به رحم اجنبیه چه حکمی دارد؟ فرمودهاند که مانعی ندارد اگر همراه با امر حرام شرعی نباشد[۲۰۵].
آیت الله محمد یزدی میفرمایند: گرفتن اسپرم و اوول، ترکیب آن دو در خارج و کاشتن آن در رحم زن بیگانه اعم از اینکه شوهردار باشد یا نباشد، جایز است و عنوان حرام بر آن صدق نمیکند؛ زیرا جای دادن جنین در رحم زنی بیگانه نه مصداق زناست، نه مصداق ریختن نطفه در رحمی که بر مرد حلال نیست و نه مصداق جای دادن نطفه در چنین رحمی؛ زیرا روایات رسیده در این باب تنها به آمیزش نامشروع نظر دارند.
در هر یک از دو فرض یاد شده فرزند از آنِ مرد و زنی است که اسپرم و اوول از آن ها گرفته شده است، نه از آن زنی که جنین را در رحم او جای دادهاند یا از آنِ شوهر آن زن (در این فرض که شوهردار بوده است).
دلیل این حکم نیز آن است که ملاک نسب، حتی در مورد ولادت حرام، تنها جنینی است که از دو جزء متعلق به مرد و زن پدید آمده است. برای نمونه، فرزند زن و مرد زناکار در عرف، فرزند آن ها شمرده میشود و برخی از احکام شرعی همانند نطفه و حضانت نیز مشروط بر اینکه مرد معلوم و نسبت طبیعی فرزند به او نیز به طریقی همانند ارتباط نداشتن زن با غیر او محرز باشد، بر آن مترتب شده است[۲۰۶].
گفتار دوم: نظر مخالفان اهدای جنین
آن ها که نظر مخالف دارند، یعنی آن ها که حکم به حرمت انتقال جنین بـه رحم بیگانـه میدهند، به این آیات و روایات استناد میکنند:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:50:00 ب.ظ ]
|