فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۲-۳- فرضیههای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در این بخش مدل نظری مقدماتی پژوهش حاضر، بر اساس مطالعات پیشین (ادبیات موضوع) موجود ایجاد شده است. ابتدا، مدل Cornelissen (2000)، مدل Balmer and Gray (2000) و مدل Stuart (1999) به منظور ایجاد چارچوب مفهومی برای این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن، فرضیه های این مطالعه تعریف خواهند شد.
یک مدل اولیه از تاثیر بازاریابی اجتماعی بر نگرش نسبت به تصویر سازمانی در شکل ۱-۲ بر اساس مدلهای Cornelissen (2000)، مدل Balmer and Gray (2000) و مدل Stuart (1999) ارائه شده است. مشخصات برنامه بازاریابی اجتماعی، ارتباطات بازاریابی سازمانی و عوامل جمعیت شناختی مشتری به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق در این زمینه در نظر گرفته شدهاند. متغیر وابسته نگرش مشتریان نسبت به تصویرسازمانی از این سازمان است.
شکل ۱-۲ : مدل اولیه اثر اجتماعی بازاریابی بر نگرش مصرف کننده در مقابل تصویر سازمانی
متغیر وابسته متغیر مستقل
مشخصات برنامه بازاریابی اجتماعی سازمان
برنامه های سمبولیک (نمادسازیهای بصری و سایر چیزهای قابل لمس)
رفتار (مدیریت رفتار، رفتار کارمندان و سایر چیزهای قابل لمس)
برنامه های ارتباطی (مخابراتی) (ارتباطات اولیه، ثانویه و ثالث)
۹
ارتباطات بازاریابی سازمان
ارتباطات اولیه
ارتباطات ثانویه
ارتباطات ثالث
خصوصیات آماری
-
- سطح تحصیلات
-
- سطح درآمد
- وضعیت تاهل
نگرش مصرف کننده در مقابل تصویر سازمانی
اعتقادات
احساسات
منبع: ایجاد شده بر اساس Stuart (1999), Balmer and Gray (2000) andCornelissen (2000)
چارچوب مفهومی برای مطالعه حاضر، همان طور که در شکل ۱-۲ نشان داده شده است، نگرش مشتریان نسبت به تصویر سازمانی از مشخصات بازاریابی اجتماعی سازمان، ارتباطات بازاریابی سازمان و خصوصیات جمعیتی مشتریان تاثیر میپذیرد. مشخصات بازاریابی اجتماعی سازمان به نوبه خود از سه بخش عمده: نمادسازی، رفتار مدیریت و کارکنان و در نهایت ارتباطات تشکیل شده است. عناصر نمادها شامل هویت بصری و سایر عوامل ملموس مانند محصولات، ارائه خدمات، کیفیت خدمات و تاریخچه است. به غیر از مدیریت و رفتار کارکنان، رفتار سازمانی در خدمات سایر عوامل ملموس را در بر میگیرد.
بر اساس مدل بالمر و گری (۲۰۰۰)، سه نوع از ارتباطات وجود دارد: اول، دوم و سوم است. ارتباطات اولیه اشاره به محصولات و خدمات، رفتار بازار، رفتار نسبت به کارکنان، رفتار کارکنان نسبت به سایر ذینفعان و رفتار غیر بازاری میباشد. ارتباط ثانویه یک سیستم برای شناسایی بصری و ارتباطات رسمی در سازمان یا شرکت (تبلیغات، روابط عمومی، طراحی گرافیک، ارتقاء فروش، و غیره)، تعریف شده است. ارتباط سوم اشاره به شایعات، تفسیر رسانه ها و رقابت است. ویژگیهای آماری، نیز از جنس، سن، سطح تحصیلات، سطح درآمد و وضعیت تأهل تشکیل شده است.
عملاَ تمام الگوهای پیشنهادی برای تصویر سازمان فرض شده که یک سازمان دارای مخاطبان متعدد و یا حوزه هایی مانند مشتریان، کارکنان، سهامداران، جامعه تجارت، دولت، و غیره است. مطالعه حاضر فقط بر نگرش مشتریان در مقابل تصویر سازمان تمرکز می کند. در این خصوص تنها مشخصات برنامه های بازاریابی اجتماعی احساسات و اعتقدات که عامل مهمی از دید محقق در شکلگیری نگرش هستند، بررسی می شود. بنابرین مدل اصلاح شده در این تحقیق استفاده میشود بشرح زیردر شکل ۲-۲ ارائه شده است:
شکل ۲-۲ : مدل اولیه اصلاح شده اثر اجتماعی بازاریابی بر نگرش مصرف کننده در مقابل تصویر سازمانی
متغیر وابسته متغیر مستقل
برنامه بازاریابی اجتماعی سازمان
برنامه های سمبولیک (نمادسازیهای بصری و سایر چیزهای قابل لمس)
رفتار (مدیریت رفتار، رفتار کارمندان و سایر چیزهای قابل لمس)
برنامه های ارتباطی (مخابراتی) (ارتباطات اولیه، ثانویه و ثالث)
۹
نگرش مصرف کننده به تصویر ذهنی سازمان
اعتقادات
احساسات
منبع: بر گرفته قسمتی از مدل : Stuart (1999), Balmer and Gray (2000) andCornelissen (2000)
فصـل سوم
روش تحقیق
۱-۳- متغیرهای تحقیق
در گام اول و برای شناسایی و کندوکاو در موضوع تحقیق به یک مطالعه عمیق و گسترده در ابعاد موضوع همت گمارده شد. هدف از این بررسی درک دقیق موضوع به همراه دست یازیدن به انواع سازهها، ابعاد مختلف موضوع و تعاریف آن ها بود که گزارش مفصل آن در فصل۲ ارائه شده است. به طورکلی متغیر اصلی تشکیل دهنده در این تحقیق عبارتند از:
-
- نگرش مصرف کننده به تصویر ذهنی سازمان (اعتقادات و احساسات) به عنوان متغیر وابسته
- برنامه های بازاریابی اجتماعی (برنامه های سمبولیک، برنامه های ارتباطی (مخابراتی) و برنامه های رفتاری) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدند.
در مدل به عنوان متغیرهای فرعی آن توجه شده است و سازههای متناسب آن طراحی شده است. برای تهیه و تدوین عناصر و آیتمهای لازم برای مفاهیم مورد بررسی در تحقیق با اتکا به مطالعه عمیق صورت گرفته در ادبیات تحقیق شاخصها و سنجههایی برای سنجش سازهها و مؤلفههای مدل در بین جامعه تحت بررسی توسعه داده شد.
۲-۳- فرضیههای پژوهش
همان طور که در فصل دوم بررسی شد، هم نتایج تحقیقات مورد مطالعه در پژوهشهای پیشین مطابق جدول ۱-۲ و هم مطالعات تجربی پیشین ارائه شده در جدول ۲-۲ نشان داده که مصرفکنندگان یک تصویر مثبت از یک سازمان حمایت کننده از هدف (حامی) دارند (یعنی: مصرفکنندگان نسبت به سازمانهایی که بازاریابی حمایتی را انجام می دهند نظر مثبت دارند)، بر اساس نتایج حاصل از این مطالعات، شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی میباشد.
فرضیههای اصلی :
H1: بین برنامه بازاریابی اجتماعی سازمان هلال احمر و نگرش مردم به تصویر ذهنی آن سازمان رابطه معنی داری وجود دارد .
شکل زیر چارچوب فکری برای فرضیه H1که از مدل اولیه کشیده شده است را نشان میدهد.
H1
مشخصات بازاریابی اجتماعی سازمان
نگرش مصرف کننده نسبت به تصویر سازمان
منبع: ایجاد شده برای تحقیق حاضر.
فرضیههای فرعی :
در این تحقیق برابر مدل ارائه شده در فصل دوم برای فرضیه اصلی سه فرضیه فرعی به شرح جدول ۱-۳ در نظر گرفته شده است :
جدول( ۱-۳) فرضیههای فرعی
شماره
فرضیه های فرعی
H11
بین برنامه های بازاریابی اجتماعی سازمان هلال احمر و احساسات مردم رابطه معنی داری وجود دارد .
H12
بین برنامه های بازاریابی اجتماعی سازمان هلال احمر و اعتقادات مردم رابطه معنی داری وجود دارد.
H13
بین برنامه های بازاریابی سمبولیک سازمان هلال احمر و نگرش مردم به تصویر ذهنی آن سازمان رابطه معنی داری وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:04:00 ب.ظ ]
|