• این پژوهش در بازارچه مرزی بانه استفاده شده و شاید در جا های دیگر نتوان از ان بهره برد .

  • دسترسی سخت به اطلاعات و امار دولتی از محدودیتهای است که می‌تواند پژوهش را بهرورتر کند .

۶-۱چارچوب کلان نظری تحقیق:

در این پژوهش انتخاب مقصد های خرید متغیری وابسته است که تحت تاثیر متغیری مستقل به نام بازارچه های مرزی است . رونق و شکل گیری بازارچه های مرزی نیز تحت تاثیر سه عامل مزیت قیمتی ، کالاها و مقاصد است که این سه عامل نیز خود متغیر های مستقلی به حساب می ایند . این مدل برگرفته از مدل تیموتی (۲۰۰۵) است که عوامل اثر گذار بر خرید در بازار چه های مرزی را مزیت‌های قیمتی ، مقاصد و کالاهای مورد نظر می‌داند .

شکل ۱-۱ : عوامل مؤثر بر انتخاب مقصد های خرید

بازارچه مرزی

H1

H1a

H1b

H1C

برگرفته از :

Timothy D.J(2005) shopping tourism , retailing and leisure ,channel view publication , p53

۷-۱نقشه راه:

H1-3

نقشه راه ما راهنمای عمل ما در این پژوهش به صورت زیر است :

    • بیان مسئله و ضروت تحقیق

    • ارائه یک مدل مفهومی مناسب

    • طرح سوالات

    • فرضیه سازی بر اساس سوالات

    • طراحی پرسشنامه

    • گرداوری داده ها

    • تحلیل نتایج و ازمون فرضیات

  • نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

۸-۱ شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق:

در این پژوهش ذکر اصطلاحات تخصصی زیر لازم می کند :

    • بازارچه مرزی (border market): محوطه ای محصور در نقاط صفر مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالاها یا مکانهایی که طبق تفاهم نامه منعقده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می شود و اهالی دو طرف مرز می‌توانند محصولات محلی خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات جهت داد و ستد در این بازارچه ها عرضه کنند (،معاونت اقتصادی و برنامه ریزی پاییز ۱۳۸۰).

      • گردشگری خرید(shopping tourism):کمیته اجرایی گردشگری خرید [۶](۱۹۹۰) گردشگری خرید را هزینه کرد گردشگران برای کالاهای محسوسی دانسته اند (بجز غذا و نوشیدنی) که یا در خود مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به مبدأ زندگی گردشگران منتقل می شود

    • خرید از بیرون (out shopping): خرید مردم بیرون ازمحیط یا جامعه معمول خود (تیموتی ۲۰۰۵ . ص ۵۳)

    • خرید در بازارچه های مرزی (cross-border shopping): نوعی از گردشگری که در نزدیک مرزهای بین‌المللی اتفاق می افتد و تحت تاثیر سه عامل کالا ، مزیت قیمتی ومقصد است(تیموتی ۲۰۰۵ . ص۵۳) .

    • مزیت قیمتی (price advantage) : قیمتهای نسبی یک عامل مؤثر در ایجاد مقاصد گردشگری خرید هستند ، قیمتهای ارزان تر باعث محبوبیت بیشتر مقاصد خرید می‌شوند (کوهن ۱۹۸۹) .

  • مقصد خرید : مکانی که گردشگران برای خرید کالاهای خاصی به انجا می‌روند که علاوه بر مزیت قیمتی نسبت به مبدأ ، دارای امکانات تفریحی و تسهیلاتی برای ورود گردشگران است .

فصل دوم

ادبیات و پیشینه تحقیق

۱-۲مقدمه

این بخش فرایند و اهداف خرید مصرف کننده را مورد بررسی قرار داده ، به تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی دنیای مصرف گرایی (که خود محصول دنیای مدرن است) می پردازد . خرید به عنوان زیر مجموعه و خصیصه بارز این دنیا در ابعاد سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و گذار از خرید کارکردی به خرید فراغتی به عنوان پلی برای ورود به گردشگری خرید در نظر گرفته می شود .اهداف و مزایای بازارچه های مرزی به ‌عنوان موتورهای محرکه گردشگری تشریح می‌شوند و مطالعات داخلی و خارجی مربوط ‌به این بازارچه ها در قالب خرید مرزی مورد بررسی قرار می‌گیرد . البته ‌در مورد بانه مقیاس داخلی است وبیشتر بازدید کنندگان ان را گردشگران داخلی تشکیل می‌دهند . خصوصیات اجزای گردشگری خرید در قالب سه متغیر کالا ، قیمت و مقصد مطالعه شده ، ابعاد آن ها تبیین شده اند .

۲-۲گردشگری

گردشگری[۷] از پرشتاب ترین صنایع جهان به حساب می اید، اهمیت اقتصادی جهانی ان با صنایع نفت و خودرو سازی برابری می‌کند (توموری۲۰۱۰)[۸] . رشد فزاینده گردشگری به سال‌های بعد از ۱۹۵۰ و جنگ جهانی دوم بر می‌گردد . در دهه ۱۹۵۰ حدود ۲۵ میلیون نفر (۱% از جمعیت دنیا در ان دوره) در گردشگری بین‌المللی مشارکت می‌کردند ، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۸۰۰ میلیون نفر رسید (حدود ۱۲% از جمعیت جهان) (سازمان جهانی جهانگردی ۲۰۱۰) . به علاوه در ازای هر یک میلیون دلار سرمایه گذاری در این بخش ۲۰۰۰۰شغل جدید ایجاد می شود (فرزین ۱۳۸۳: ۳).سازمان جهانی جهانگردی تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران بین‌المللی را ۱٫۶ میلیارد گردشگر پیش‌بینی کرده که درامد حاصل از ان به دو تریلیون دلار می‌رسد . گردشگری هم اکنون به عنوان بزرگترین صنعت جهان شناخته شده که ۱۰٫۹% از تولید ناخالص داخلی جهان ، استخدام حدود ۱۲ میلیون نفر و تولید ۶۳۷ میلیارد دلار درامد مالیاتی را با خود به همراه داشته است (ضرغام بروجنی ، ۱۳۸۹:۱۶) . حجم ‌درآمدی که در اثر گردشگری داخلی ایجاد می شود و مهمتر از ان چرخش مالی ناشی از گردشگری سبب شده که برنامه ریزان ملی و محلی بر توسعه گردشگری به عنوان ابزاری برای درامد زایی ، اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی اصرار ورزند( پاپلی یزدی و سقایی ، ۱۳۸۵: ۵) . ازین رو ضمن گسترش مناسبات قومی و ملی علاوه بر کاهش فقر و بیکاری از احتمال تنشها و تضادهای سیاسی کاسته می شود و همبستگی و پیوند فرهنگی افراد بالا می رود که در نتیجه امنیت کلی منطقه و کشور ارتقا می‌یابد . ازین جهت گردشگری در مناطق محروم و دارای استعداد مرزی به عنوان یکی از منطقی ترین گزینه ها در جهت اشتغال زایی، درامد زایی و ارتقای حس همبستگی و پیوند فرهنگی می‌تواند به کار گرفته شود (ابراهیم زاده و اقاسی ، ۱۳۹۰: ۶). ‌مقبول‌ترین تعریف گردشگری شامل مسافت مسافر از مبدأ خود و زمان سپری شده در مقصد است. بر اساس این تعریفات ، گردشگری را به معنای عبور از مرزهای شهری ، استانی ، منطقه ای و بین‌المللی دانسته اند(تیموتی ۱۹۹۵) .

۳-۲ مصرف گرایی[۹]

پیشینه مصرف[۱۰] به ابتدای تاریخ بشری بر می‌گردد، زمانی که انسان اولیه برای تامین نیازهای خود به جمع اوری غذا از راه صید ماهی و شکار می پرداخت . در گذر زمان انسان برای تامین ما یحتاج خود به مبادلات “کالا به کالا “روی اورد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...