تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه (جامعه ) آماری فراهم آمده اند ، خلاصه ،کد بندی ، دسته بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید .

در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می‌شوند و تکنیک های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج ها و تعمیم ها به عهده دارند (خاکی ،۱۳۸۶ ،۳۰۶ ،۳۰۵ ) .

همان طور که در فصل اول ارائه گردید ، پژوهش حاضر دارای یک فرضیه اصلی می‌باشد که به منظور بررسی آن بایستی ابتدا فرضیه های فرعی پژوهش مورد آزمون قرار می‌گیرد . لذا در ادامه ، ابتدا به بررسی و آزمون فرضیه های فرعی و سپس فرضیه اصلی با بهره گرفتن از آمار استنباطی ، پرداخته شده است .

۴-۲ آزمون فرضیات

۴-۲-۱ بررسی و آزمون فرضیه فرعی اول

بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد مالی رابطه ی معنا دار وجود دارد .

HO=P=0

H1=P ≠۰

به منظور آزمون فرضیه فرعی اول ،از روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است .

در این روش به منظور آزمون فرضیه فوق ، داده های مربوط به عناصر فرهنگ بازار محوری را به طور کلی با داده های مربوط به عملکرد مالی با بهره گرفتن از روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن مورد بررسی قرار می‌دهیم که نتایج در جدول۱ – ۴ به شرح زیر ارائه گردیده است .

جدول ۱– ۴ نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین فر هنگ بازار محوری و عملکرد مالی