دوره سوم

این دوره یعنی قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی و اوایل قرن بیستم، با ویژگی تمایز کارآفرینان از دیگر فناوری جدید شناخته می شود.وی سرمایه ی مورد نیاز فعالیت‌های خود را از طریق اخذ وام از سرمایه گذاران خصوصی تأمین می کرد. همچنین در این دوره میان کارآفرین و مدیر کسب وکار نیز تفاوت گذارده می شود. یعنی کسی که سود حاصل از سرمایه را دریافت می‌کند تفاوت دارد.

دوره چهارم

در این دوره یعنی دهه های میانی قرن بیستم، مفهوم نوآوری به یک جزء اصلی تعریف کارآفرین تبدیل می شود. از جمله تعاریف کارآفرینی ارائه شده در این دوره، میتوان موارد زیر را نام برد. کارآفرین فردی نوآور و توسعه دهنده ی فناوری به کار گرفته نشده است. کارآفرینان کسب وکار جدید را شروع می‌کنند درحالی که دیگران برخلاف آنان تغییرات اندکی در محصولات موجود می‌دهند. مفهوم نوآوری می‌تواند شامل همه چیز از خلق محصولی جدید تا ایجاد یک نظام توزیع نوین یا حتی ایجاد یک ساختار سازمانی برای انجام کارها باشد. اضافه شدن این مفهوم به خاطر افزایش رقابت در بازار محصولات، تلاش در استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب ‌و کارهای موجود و بقاء آن ها است.

دوره پنجم

در این دوره یعنی دوران معاصر (از ۱۹۸۰ تا کنون) با ویژگی رویکرد چندجانبه، همزمان با موج جدید ایجاد کسب ‌و کارهای کوچک، رشد اقتصادی و شناخته شدن کارآفرینی به عنوان تسریع کننده ی این سازوکار، توجه زیادی ‌به این رشته جلب شد. تا این زمان کارآفرینی فقط از دیدگاه محققان اقتصادی مورد بررسی قرار می گرفت ولی در این دوره، توجه جامعه شناسان و روانشناسان و به خصوص مدیران نیز ‌به این رشته معطوف گردید. عمده توجه این محققین بر شناخت ویژگی‌های کارآفرینان، علل حرکت فرد به سوی کارآفرینی است. جدول ۲-۱-۱ فرایند توسعه مفهوم کارآفرینی را در دوره های مختلف نشان می‌دهد.

جدول ۲-۱ فرایند توسعه ی کارآفرینی در دوره های مختلف (فیض بخش و نقی یاری،۱۳۸۵،۶).

ردیف

سال-دوره

نام نویسنده

تعریف کارآفرین و کارآفرینی

۱

قرن شانزدهم

ریشه این واژه در فرانسه است. به معنای واسطه یا دلال.

۲

قرون وسطی

بازیگر و شخصی که عهده دار طرح های تولیدی بزرگ است.

۳

قرن هفدهم

کسی که ریسک سود) ضرر( را در قراردادی با قیمت ثابت می پذیرد.

۴

۱۷۲۵

ریچارد کانتیلون[۲۳]۱

ریسک کننده با تأمین کننده سرمایه فرق می‌کند.

۵

۱۸۰۳

ژان باتیست سی[۲۴]۲

کارآفرین فردی است که منابع اقتصادی را از حوزه ای که دارای بهره وری و سود پایین تر است، به حوزه ای که دارای بهره وری و سود بالاتر است، منتقل می‌کند.

۶

۱۸۷۶

فرانسیس واکر[۲۵]۳

بین کسانی که سرمایه را تأمین می‌کنند و از آن بهره می گیرند با کسانی که از توانایی‌های مدیریتی برخوردارند، تفاوت وجود دارد.

۷

۱۹۳۴

ژوزف شومپیتر[۲۶]۴

کارآفرین یک نوآور و پدیدآورنده فناوری های تازه است.

ردیف

سال-دوره

نام نویسنده

تعریف ‌کارآفرینی

۸

۱۹۶۱

دیوید مک کله لند[۲۷]۱

کارآفرین فردی است فعال که ریسک های معقول را می پذیرد.

۹

۱۹۶۴

پیتر دراکر[۲۸]۲

کارآفرین حداکثر استفاده را از فرصت‌ها می کند.

۱۰

۱۹۷۵

آلبرت شاپیرو[۲۹]۳

کارآفرین مبتکر وسازمان دهنده سازوکار اقتصادی و اجتماعی است و ریسک ورشکستگی را می پذیرد

۱۱

۱۹۸۰

کارل وسپر[۳۰]۴

کارآفرین از دیدگاه اقتصاددانان، روانشناسان، تجار و سیاست مداران

۱۲

۱۹۸۳

گیفورد پینگات[۳۱]۵

کارآفرینی سازمانی، فردی است که درون یک سازمان فعالیت می‌کند.

۲-۲-۲تعریف کارآفرینی

نخستین گام جهت شناخت و تبیین هر مفهوم یا پدیده، ارائه ی تعریف روشن از آن است. کارآفرینی همانند سایر واژه های مطرح شده در علوم انسانی هنگامی قابل تحلیل و تبیین می‌باشد که بتوان تعریف یا تعاریف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. از ‌آنجا که مفاهیم علوم انسانی در زمره ی مفاهیم قطعی علوم فیزیک و شیمی به شمار نمی رود، ارائه ی یک تعریف قطعی و مشخص برای واژه های آن، کار دشوار و حتی غیرممکن است. در این میان، کارآفرینی نیز یکی از واژه هایی است که تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و از ابتدای طرح آن در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از دیدگاه های گوناگون برای آن ارائه شده است (احمدپور،۳،۱۳۸۴). واژه ی کارآفرینی از کلمه ی فرانسوی ٍEnterprender به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه ی “وبستر” کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند (احمدپور و مقیمی،۴۵،۱۳۸۷).

اصطلاح کارآفرینی در معنا و مفهوم فعلی را اولین بار ژوزف شومپیتر به کار برد. این اقتصاددان اتریشی که او را پدر علم کارآفرینی نیز می‌نامند براین باور بود که رشد و توسعه ی اقتصادی در یک نظام، زمانی میسر خواهد شد که افرادی در میان دیگر آحاد جامعه با خطرپذیری به نوآوری دست بزنند و با این کار، روش ها و راه حل های جدید و کارآمد را جایگزین راهکارهای ناکارآمد و غیرکارآی قبلی کنند. ‌در مورد تعربف کارآفرینی، صاحب‌نظران دیدگاه های مختلفی دارند و همچنین تعاریف متعددی از کارآفرینی بیان شده است، اما هنوز یک تعریف عام و پذیرفته شده ازآن ارائه نشده است.

در جدول شماره ی۲-۲ تعدادی از این تعاریف مطرح شده است:

ردیف

صاحب‌نظران کارآفرینی

تعریف کارآفرینی و کارآفرین

۱

ژان باتیست سی

کارآفرین فردی است که منابع اقتصادی را از حوزه ای که دارای بهره وری و سود پایینتر است، به حوزه ای که دارای بهره وری و سود بالاتر است، منتقل می‌کند.

۲

ژوزف شامپینتر

کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می‌کند و کارآفرینی عبارت است از عرضه ی کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع و ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در کسب وکار.

۳

کرایزنر[۳۲]۱

کارآفرینی بر بهره برداری از فرصت‌های کشف نشده تأکید دارد.

۴

پیتر دراکر

کارآفرینی بهره برداری از فرصت‌ها برای ایجاد تغییر است کارآفرین همواره به دنبال تغییر، پاسخ دان به آن و بهره برداری از آن به عنوان یک فرصت است.

۵

تیمونز[۳۳]۲

کارآفرینی خلق چیزی ارزشمند از هیچ است.

۶

استیونسون[۳۴]۳

کارآفرینی ‌عبارت‌است از پیگیری فرصت‌ها بدون توجه به منابعی که در کنترل اند.

ردیف

صاحب‌نظران ‌کارآفرینی

تعریف کارآفرینی و کارآفرین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...