۶-صمیمیت معنوی[۲۳] : صمیمیت معنوی نیاز به درمیان گذاشتن افکار ، احساسات ، عقاید و تجاربی با همسر است که با مذهب ، مسائل معنوی و مافوق طبیعی ، ارزش‌ها و باورهای اخلاقی ، معنای وجود ، زندگی پس از مرگ ، ارتباط با خدا ، رابطه فرد با طبیعت و جایگاه فرد در جهان مربوط است . صمیمیت معنوی ممکن است شامل مشارکت با همسر در فعالیت ها ، مراسم وجشنهای مذهبی و معنوی باشد . برای صمیمیت معنوی هم مذهب یا هم عقیده بودن ضروری نیست۴ ، آنچه ضروری است ، بازبودن نسبت به عقاید ، احساسات و تجارب معنوی همسر و احترام به دنیای معنوی همسر و پذیرش بدون قضاوت دیدگاه و باورهای همسر است . برای برخی افراد بعد معنوی یک بعد محوری هویت فرد است و خودافشایی درباره این بعد ، صمیمیت را به سمت یک تجربه مقدس می کشاند . برای این افراد که بعد معنوی زندگی بسیار مهم است مشارکت معنوی مهم ترین بعد صمیمیت است ( باگاروزی ،۲۰۰۱، نقل از رضایی، ۱۳۸۹). انسان موجودی معنوی است که در جهانی معنوی ، زندگی می‌کند . این معنویت،جنبه ی خاصی را شامل نمی گردد و کار و خانواده و تمامی زندگی او را در بر می‌گیرد در پیش روی این انسان ، دو راه قرار دارد : یا باید این معنویت را درک کند و در جهت آن گام بردارد یا این که انکارش کندو آن را بر علیه خویش ، بشوراند . معنویت چیزی فراتر از ذهن و عقل است . معنویت روح و روان آدمی را در بر می‌گیرد. وقتی عملی معنوی انجام می‌دهیم، آن را با روح و روان خود انجام می‌دهیم ، نه با ذهن و عقل. دین ، معنویات را مخاطب قرار می‌دهد ، اما با این وجود در امور دنیوی هم می توان به معنویت نظر داشت . همه ی ما دارای بعد معنوی هستیم ، اما این بعد و طریقه ی انتقال آن ، از شخصی به شخص دیگر ، به طور کلی متفاوت است . به هر حال همه ی در مرحله ای از زندگی ، به نوعی از خودآگاهی و اشراف به خویشتن می‌رسیم که ما را به عالی ترین مرحله ی حیات ، یعنی « معنویت » هدایت می‌کند . گاه رسیدن به معنویت ، مستلزم تحمل وقایع دردناک است . بیداری بعد معنوی انسان همواره منادی آینده ای درخشانتر است و این را می توان در داستان زندگی بزرگان دین و علم مشاهده کرد . همه ی ما می‌توانیم برای افزودن حس معنویت به زندگی مان ، قدم هایی برمی داریم این قدم ها ، به طور حتم قدم هایی بزرگ نیستند اما نتیجه ی آن ها ایجاد توازن و هماهنگی در تمام جنبه‌های دیگر زندگی است ( اسماعیل بیگی و ‌غلام‌ رضایی ، ۱۳۸۸).

۷-صمیمیت زیبایی شناختی[۲۴] : صمیمیت زیبایی شناختی نیاز و تمایل به در میان گذاشتن احساسات ، ‌افکار ، عقاید ، انتظارات و تجاربی با همسر است که از نظر شخصی محرک ، فرحبخش و الهام بخش در نظر گرفته می شود. شگفتی های طبیعت و جهان اساس این صمیمیت را تشکیل می‌دهد. موسیقی ، شعر ، ادبیات ، نقاشی ، معماری و همه اشکال بیان هنری می‌تواند به ‌عنوان یک وسیله مشارکت زیباشناختی در نظر گرفته شود. در صمیمیت زیبایی شناختی ، زیبایی این تجارب بخاطر خودشان در میان گذاشته می شود. تجربه زیبایی شناختی یک تجربه ناب است و به ‌عنوان مقدمه ای برای انواع تجارب صمیمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد ( باگاروزی ،۲۰۰۱، نقل از رضایی،۱۳۸۹).

۸- صمیمیت تفریحی و اجتماعی[۲۵] : صمیمیت تفریحی و اجتماعی نیاز به مشغول شدن در فعالیت ها و تجارب لذت بخش و مفرح با همسر است. صمیمیت اجتماعی و تفریحی شامل فعالیت ها و تجاربی مانند طنز و داستان های فکاهی ، در میان گذاشتن تجارب روزانه ، بحث حوادث فعلی ، خوردن و آشامیدن با همسر ، ورزش ، بازی با یکدیگر، گذراندن تعطیلات و … است. (باگاروزی ، ۲۰۰۱، نقل از رضایی،۱۳۸۹).

۹- صمیمیت در گذران وقت[۲۶] یا صمیمیت زمانی : صمیمیت زمانی مقدار زمانی است که فرد می‌خواهد روزانه در فعالیت‌های صمیمانه با همسرش صرف کند. طبیعی است مقدار زمانی را که هر فرد برای احساس صمیمیت نیاز دارد از یک فرد دیگر متفاوت است . همچنین نوع فعالیت‌هایی که هر فرد دوست دارد انجام دهد تا احساس صمیمیت با همسرش بکند نیز از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است برای برخی افراد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر روز ممکن است مناسب باشد و برای برخی ۲ تا ۳ ساعت در روز نیز ممکن است کم باشد . ‌بنابرین‏ اگر دو فرد در شدت نیاز در ابعاد صمیمیت نیز با هم متفاوت باشند ، کمتر احتمال دارد که از صمیمیت در رابطه شان احساس رضایت کند (باگاروزی، ترجمه آتش پور و اعتمادی، ۱۳۸۵).

۱۰- صمیمیت ارتباطی[۲۷]:‌ایجاد رابطه ای توام با احترام و تعهد و عواطف مثبت به طوری که هرکدام از زوجین در این ارتباط احساس با ارزش بودن ، مورد توجه و مورد احترام بودن کنند ( اولیاء ، ۱۳۸۵).

نظریه ها و مدل های مرتبط با صمیمیت زوجین

مدل ترکیبی وارینگ[۲۸]

وارینگ (۱۹۸۰) صمیمیت همسران را به ‌عنوان ترکیبی از هفت عنصر زیر تعریف می‌کند :‌

  1. محبت یا هیجان[۲۹] : میزانی که احساسات نزدیک هیجانی به وسیله همسر بیان می شود . وقتی احساسات نزدیک

هیجانی و محبت بین همسران ابراز می شود ، صمیمیت ایجاد می شود.

    1. بیانگر بودن [۳۰]وخودافشایی[۳۱] :میزانی که افکار ، عقاید ، گرایشات و احساسات در درون رابطه بیان می شود . خودافشایی با صمیمیت ارتباط مثبت دارد وقتی خودافشایی دررابطه زناشویی تسهیل می شود،صمیمیت افزایش
      می‌یابد.

    1. تطابق [۳۲] : میزانی که همسران می‌توانند با یکدیگر به صورت راحت کار و تفریح داشته باشند . تطابق صمیمیت را به وسیله افزایش زمان با هم بودن در فعالیت های مشترک ایجاد می‌کند.

    1. همبستگی [۳۳] و تعهد[۳۴] : میزان تعهد همسران نسبت به رابطه است . تعهد شرط ضروری برای سایر ابعاد صمیمیت است ، زیرا اطمینان و اعتماد در رابطه را تسریع می‌کند.

    1. روابط جنسی[۳۵] : میزانی که نیازهای جنسی مبادله و ارضاء می شود . ارضاء جنسی منعکس کننده بیشتر با هم بودنهای شدید است که یک زوج تجربه می‌کنند.

    1. تعارض[۳۶] : میزان آسانی حل عقاید متفاوت بین همسران است . مهارت های حل تعارض به ‌عنوان یک پیش‌بینی کننده سطح نهایی صمیمیت در نظر گرفته می شود.

  1. اختیار[۳۷] : میزان روابط مثبت همسران با خانواده و دوستان است . اختیار مربوط به استقلال از روابط هیجانی قوی با افراد دیگر مانند خانواده اصلی است که به زوج اجازه یک فضای هیجانی که برای رشد صمیمیت نیاز است را می‌دهد ( یانگ ولانگ ، ۱۹۹۸، لارسون[۳۸] ، هاموند و هارپر[۳۹]،۱۹۸۹،به نقل ازاعتمادی،۱۳۸۶).

رویکرد تعاملی صمیمیت باگاروزی

صمیمیت یک فرایند تعاملی است که شامل یک تعداد از ابعاد مرتبط می شود . صمیمیت یک نیاز واقعی انسان است که ریشه دارد و در یک چارچوب نیاز بقا برای دلبستگی رشد می‌کند. آشفتگی های شدید در مرز دلبستگی مادر – کودک یا شکست به ‌عنوان رشد ، پختگی ،‌تمایز یافتگی و تظاهر پیشرفته نیاز جهانی بیولوژیکی برای نزدیکی بدنی و تماس با انسان های دیگر مفهوم سازی می شود(رضایی،۱۳۸۹).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...