بررسی یک مورد خاص(کاهش ارزش تاریخی دلاردربرابرسایرارزهای قوی) :

معامله گران به تدریج بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ متوجه افزایش کسری حساب جاری آمریکا شدند(بخشی ازحساب ترازپرداختها).وقتی این حالت رخ می‌دهد زمانی می‌رسد که سرمایه گذاران خارجی دیگرتمایلی به کمک ‌به این کسری نخواهند داشت وبه سایرارزها روی ‌می‌آورند(‌به این معنی که عرضه دلاردربازارجهانی افزایش میابد ویا تقاضا برای دلارکاهش میابد).عامل دیگرکه movement های نرخ‌های بهره را تشدید می‌کند،تفاوت بین نرخ‌های بهره دربین اقتصادهای بزرگ جهان است.یورونرخ بهره بالاتری داشت وسرمایه متمایل به yield بیشتری را جذب می کرد.در این میان خود پوند نیزازیورونرخ بهره بالاتری داشت که آن را نسبت به یورو،ین ودلاربطورهمزمان درنرخ برابری بالاتری قرارمی داد.

بازده ‌و ریسک معاملات ارزی

  • نحوه اندازه گیری بازده ‌و ریسک معاملات ارزی خارجی:

ریسک مربوط به معاملات ارزی دربازارspot این استکه که درآن ارزش ارزخارجی ممکن است نسبت به ارزش پول ملی شما (دراینجا مثلا یورو برای یک معامله­گر آمریکائی و نسبت به دلار)، نوسان نشان دهد. مضاف بر این چیزی که این ریسک را بازهم افزاش می‌دهد، خرید داراییها و ایجاد بدهی در سبد یک مؤسسه‌ مالی برحسب ارزخارجی است. برای جلوگیری ‌از چنین زیانی ودرصورتیکه شرکت تنها ‌به این مسئله حساس باشد، می‌تواند برای اجتناب ازآن به یک معامله فوروارد واردشوید.دریک معامله فوروارددریک تاریخ معین درآینده ارزموردنیازبه یک نرخ برابری خاص درآینده موردتوافق قرارمی گیرد.

۲-۲-۷-مطالعات تجربی

نوسانات نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر قیمت و بازده سهام شرکت‌ها بوده و یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران در چند دهه اخیر پس از روی کار آمدن نظام شناور نرخ ارز بوده ، لذا به دلیل اهمیت فراوان موضوع تحقیقها و پژوهش‌های فراوانی در این زمینه انجام شده که به خلاصه ای از آن ها در این بخش اشاره می‌کنیم .

۱-۲-۲-۷-مطالعات داخلی

مانی و همکاران(۱۳۸۳)، در مقاله ی خود به بررسی تاثیر عدم اطمینان حاصل از نوسانات نرخ ارز در صادرات غیر نفتی پرداختند. بدین منظور، در تحقیق خود ابتدا شاخصی مناسب برای اندازه گیری خظر حاصل از نوسانات نرخ ارز معرفی نمودند و سپس این شاخص در تابع صادرات غیر نفتی- که خود با توجه به مشخصه‌ های خاص اقتصاد ایران برگزیده شده- وارد می شود. با توجه به ناپایا بودن برخی از متغیرهای مدل، از تکنیک های همگرایی و مدل خود توضیح با وقفه های توزیع شده(ARDL) و نیز مدل تصحیح خطا، برای برآورد ضرایب مدل استفاده نمودند. نتایج حاصل از برآورد مدل، وجود رابطه ی معکوس میان صادرات غیر نفتی و نوسانات نرخ ارز را تأیید می‌کند.

کازرونی و همکاران(۱۳۸۴)، به بررسی اثرات نا متقارن نوسانات نرخ ارز بر تولید واقعی و قیمت در ایران پرداختند. طبق نظریه نیو کنزین ها، اثرات شوک ها بر روی متغیرهای کلان اقتصادی به صورت نامتقارن می‌باشد. در حالی که دیدگاه نئوکلاسیک ها این فرضیه را رد می‌کند. برای بررسی اثرات شوک های نرخ ارز، در مرحله اول، با بهره گرفتن از فیلتر هودریک-پرسکات، شوک ها را به صورت شوک های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده نرخ ارز نیز، شوک های مثبت و منفی نرخ ارز تجزیه ‌می‌کنند و در مرحله­ بعد آن ها را بر روی تولید واقعی و قیمت رگرس می نمایند. نتایج برآورد، حاکی از اثرات نامتقارن نوسانات نرخ ارز بر تولید واقعی و قیمت است و شوک های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده نرخ ارز به صورت متفاوت از هم بر روی تولید واقعی و سطح قیمت ها تاثیر می‌گذارد. به طوری که شوک های پیش‌بینی شده نرخ ارز بیشتر از شوک های پیش‌بینی نشده ی آن، تولید واقعی را دچار نوشان می‌کند. ‌در مورد قیمت نیز عکس این حالت مصداق دارد. همچنین نتایج این مطالعه ‌در مورد اثرات شوک های مثبت و منفی نرخ ارز بر روی تولید واقعی و قیمت ‌به این واقعیت منتهی می­ شود که شوک های منفی نرخ ارز، تولید واقعی را بیشتر از شوک های مثبت آن تحت تاثیر قرار می­دهد، در حالی که شوک­های مثبت نرخ ارز روی قیمت بیشتر تاثیر گذار است.

آقایی و همکاران(۱۳۸۷)، به بررسی منابع نوسانات کلان اقتصادی در ایران با تأکید بر نقش نرخ ارز واقعی و ارتباط بین نرخ واقعی ارز و متغیرهای کلان اقتصادی در چارچوب یک الگوی بردار خودرگرسیونی ساختاری(SVAR) و الگوی تجزیه واریانس ساختاری می پردازند. نتایج نشان می‌دهند منابع اصلی نوسانات نرخ واقعی ارز در ایران، بیشتر از شوک های پولی و شوک های قیمتی نفت مشتق می شود. با این اوصاف، اختلالات پولی و قیمت نفت در ایران بر تحرکات نرخ واقعی ارز تاثیر می‌گذارد که این نتیجه نشان می‌دهد که سیاست های پولی در ایران باید با احتیاط بیشتر اجرا شود. همچنین نتایج نشان می‌دهد که قسمت اعظم نوسانات درآمدی در ایران به خاطر شوک های قیمتی، قیمت نفت، سیاست های پولی و عرضه می‌باشد.، که این امر نشان می‌دهد تنوع اقتصادی، بهبود زیر ساخت ها و سرمایه گذاری، ثبات قیمت ها و جلوگیری از نوسانات پولی و جلوگیری از عرضه بی­رویه پول در جامعه می ­تواند باعث جلوگیری از نوسانات تولید ملی، شکوفایی و رشد اقتصادی شود.

مرادی و همکاران(۱۳۸۷)، به بررسی اثر چرخه های بازار سهام بر واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات غیرمنتظره اقلام تعهدی پرداختند. جهت انجام تحقیق خود، بازار سهام ایران را در فاصله سال های ۱۳۸۰-۸۳ به سه چرخه، یعنی زمانی که قیمت سهام افزایش قابل ملاحظه­ای دارد، زمانی که قیمت ها افزایش اندکی دارند و زمانی که قیمت سهام رشد متوسطی دارد تقسیم کرده و عکس العمل سرمایه گذاران در نمونه ۶۶ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در این سه دوره را مورد آزمون قرار داده‌اند.­ نتایج تحقیقاتشان ‌به این صورت است که مدیریت سود شرکت­ها نمی­ تواند عامل بازدارنده ای در نحوه­ سرمایه گذاری افراد باشد و همچنین شرایط بازار و وجود سرمایه گذاران حرفه ای و غیر حرفه ای تاثیر به سزایی در این امر ندارد.

عسگری(۱۳۸۷)، به ارزیابی اثر نوسانات نرخ واقعی ارز بر صادرات بخش های منتخب صنعتی به تفکیک کدهای دو رقمی ISIC(کدهای ۳۲،۳۵،۳۷) در طس دوره (۴)۱۳۸۵-(۱)۱۳۵۲ و برآورد میزان تاثیر پذیری صادرات این بخش­ها از نوسانات نرخ ارز در بلند مدت و کوتاه مدت و شبیه سازی شوک نرخ ارز بر صادرات صنعتی می پردازد.

ابونوری و همکاران(۱۳۸۸)، به ارزیابی اثر اخبار بر نوسانات نرخ ارز در ایران با بهره گرفتن از خانواده الگوهای ناهمسان واریانس­ شرطی(ARCH) و الگوهای نامتقارن TGARCH,EGARCHو APGARCH استفاده نمودند تا به برآورد تاثیر اخبار نوسانات در ایران بپردازند. برای این منظور از داده های روزانه نرخ ارز ۱۲۰۸ داده استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از تاثیر نامتقارن اخبار بر نوسانات نرخ ارز در ایران است. یعنی، تاثیر اخبار بد(منفی) بر نوسانات نرخ ارز بیشتر از تاثیر اخبار خوب(مثبت) است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...