شرکت بایر[۹۳] به دنبال این است که اولین شرکت در تولید محصول ژنریک جدید با بالاترین شاخص های کیفیت باشد. به همین روی قبل از تولید محصول رایزنی و ارزیابی هایی در حوزه های تحقیقات بازاریابی، توانایی‌های تولید، قوانین و مقررات، محدودهای مالکیت معنوی و پارامترهای تجاری انجام می شود.در بخش تحقیقات بازاریابی بزرگترین تیم تحقیقات بازاریابی را در میان دیگر ژنریک سازها دارد و از شیوه یکپارچه عمودی[۹۴] برای رسیدن به ای پی آی[۹۵] استفاده می‌کند، همچنین تسلط به فناوری تولید طیف وسیعی از شکل های دارویی (جامدات، تزریقی، محلول های چشمی و بینی، قطره های گوشی، کرم ها و پمادها) و دسته های درمانی را و توسعه و تولید ‌گروه‌های خاص و نوآورانه دارویی همچون: هورمون ها، نارکوتیک ها، داروهای با قدرت اثر بالا و داروهای سایتوتوکسیک را نیز دارد و تولید داروها تحت استاندارهای جی ام پی[۹۶] انجام می پذیرد تا بالاترین کیفیت تضمین گردد. بایر(۱۸۹۷)، کلیه اطلاعات راجع ‌به این شرکت در آن ذکر شده است.

که تمامی این دلایل ذکر شده در هفت شرکت مذکور منجر به انتخاب این هفت شرکت به عنوان شرکای بنچ مارکینگ شد.

۲-۱۸-۲ مشاهده[۹۷]

در این مرحله هدف اصلی شناخت حاصل کردن و مطالعه فرایند سازمان پیشرو است که قطعاً نیاز به جمع‌ آوری اطلاعات دارد، اطلاعات موردنظر می‌توانند در سه سطح جمع‌ آوری شوند: شناسایی سطح عملکرد سازمان پیشرو، شناخت روش کار و شناخت عوامل ایجادکننده و محرک جهت عملکرد بهتر. در این فاز با شناسایی نیازهای اطلاعاتی ، اطلاعات موردنظر جمع‌ آوری شده و توسط ابزارهای مختلف به صورت خلاصه شده و جامع ‌در خواهند آمد. مرحله مشاهده به صورت جستجو از طریق اینترنت و منابع اطلاعاتی در دسترسی از قبیل کتاب و گزارشاتی که قبلاً در زمینه فعالیت شرکت منتشر شده است، استفاده خواهد شد. شرکت هایی که قصد برقراری ارتباط با شریک را دارند، با توجه به امکاناتی که در زمینه تحقیق پستی، تماس تلفنی و تماس شخصی وجود دارد، هر یک از این روش ها بر حسب مورد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد: پرسشنامه، مصاحبه و یا ملاقات مستقیم. که در این تحقیق پس از مطالعه در شرکت های مذکور؛ اطلاعات از طریق اینترنت ومنابع اطلاعاتی در دسترسی از قبیل کتاب و گزارشاتی که قبلاً در زمینه فعالیت شرکت منتشر شده است جمع‌ آوری گردید، در مرحله مشاهده اطلاعات زیر فراهم گردید: شرکت فایزر در بخش نوآوری و تحقیقات بازاریابی به خوبی فعالیت می‌کند، شرکت جانسون & جانسون در بخش جلب رضایت مشتریان و ارائه محصولات نوآورانه فعالیت گسترده ای دارد، شرکت گیلاد در بخش تحقیقات بازاریابی و کیفیت تلاش بی وقفه ای دارد، شرکت سیپلا در زمینه تحقیقات بازاریابی،کیفیت محصولات و رضایت مشتریان نقش گسترده ای داشته، شرکت توا در توزیع و کیفیت فعالیت زیادی دارد، شرکت آپوتکس در توزیع، کیفیت و رضایت مشتری و شرکت بایر کیفیت، نوآوری و تحقیقات بازاریابی نقش برجسته ای دارند.

حال این سوال مطرح می شود که:

۲-۱۹ از کجا می توان اطلاعات مورد نیاز برای بنچ مارکینگ را به دست آورد ؟

تیم مطالعاتی بنچ مارکینگ چهار منبع بزرگ اطلاعاتی در دسترس دارد . این منابع عبارتند از : مطالعات کتابخانه ای ، کسب اطلاعات از شخص ثالث، مبادله مستقیم اطلاعات و بازدید از محل. دو منبع اول اطلاعات تماس مستقیمی با شرکای مطالعاتی ایجاد نمی کند. مبادله مستقیم اطلاعات و بازدید در محل از شرکای مطالعاتی به اعضاء پروژه اجازه می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را جمع نمایند . بنچ مارکینگ همچنین ممکن است به طور غیررسمی و با بهره گرفتن از نشریات ، اطلاعات کسب شده در ملاقاتهای تجاری و گفتگو با کارشناسان صنعت ، مشتری ها و سایرین انجام شود . که در این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای ، کسب اطلاعات از شخص ثالث، استفاده از نشریات ، اطلاعات کسب شده در ملاقاتهای تجاری و گفتگو با کارشناسان صنعت ، مشتریان و سایرین که استفاده شده است.

۲-۱۹-۱ تجزیه و تحلیل[۹۸]

    1. مرتب‌ سازی و جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات

    1. کنترل کیفیت اطلاعات و داده ها

  1. نرمال‏سازی داده ها

در این مرحله پس از بررسی پرسشنامه و جواب های حاصله از آن در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده ها و علل آن می پردازیم.

۲-۱۹-۲ تطبیق[۹۹]

بدان معنا که سیاستی که بر اساس آن عمل بنچ مارکینگ انجام شده است می‌بایستی موردپذیرش قرار گیرد، هدف اصلی از این کار ایجاد تحول و بهبود است . ‌بنابرین‏ اطلاعات به دست آمده و روش های اجرایی جهت تحقق اهداف می‌بایست مورد توافق و پذیرش کل سازمان باشد . برای این امر می‌بایست نظر دیگران جلب شده و آن ها متقاعد شوند، پس از آن می‌بایست طرح اجرایی را تهیه و سپس آن را پیاده‌سازی کرد .قطعاً می‌بایست بر میزان پیشرفت نظارت دقیق داشت تا اهداف موردنظر محقق شوند . روند فوق به چرخه بنچ مارکینگ نیز معروف است . روش انجام کار عبارت است از :

    1. اطلاع دادن یافته های مرحله تحلیل و فراهم کردن زمینه پذیرش آن ها .

    1. ایجاد اهداف عملیاتی برای بهبودها .

    1. طراحی یک برنامه اجرا برای بهبودها .

    1. اجرای برنامه بهبود .

  1. اتمام بررسی با یک گزارش نهایی.

یک تخمین تقریبی نشان می‌دهد که در این فرایند بنچ مارکینگ، صرفنظر از فاز تطبیق، حدود ۵۰ % از زمان، صرف فاز طرح ریزی خواهد شد و زمان‌های جستجو و مشاهده ۳۰ % و تحلیل ۲۰ % از این زمان را به خود اختصاص می‌دهد. طول زمان فاز تطبیق نیز به نتایج مطالعات و آمادگی سازمان برای تغییرات بستگی دارد. هر چند شکل چرخه بیانگر یک توالی از فازهای نامبرده شده است، در عمل ممکن است این فازها به طور موازی و همزمان با هم پیش برده شوند.بنچ مارکینگ یک فرایند بهبود دائمی است که نیازمند مقدار زیادی زمان و منابع می‌باشد و در عین حال از توان ایجاد تغییراتی بزرگ و بهبودهایی عمده برخوردار است، لذا باید بنچ مارکینگ در موارد زیر اعمال گردد:

    • فرایند های سازمانی که بیشترین تأثیر را بر روی عوامل بحرانی موفقیت [۱۰۰] دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...