قابلیت نقدشوندگی یک محصول مالی نیز بر ریسک سرمایه گذاری در آن محصول تاثیرگذار است. ‌قابلیت نقدشوندگی یک محصول مالی به معنای امکان فروش سریع آن است. هرچه بتوان یک محصول مالی را سریعتر و با هزینه کمتری به فروش رسان قابلیت نقدشوندگی آن بیشتر و ریسک سرمایه گذاری در آن کاهش می‌یابد.

ثبات نسبی سودآوری یک محصول مالی در سرمایه گذاری در آن مؤثر است بدین صورت که هرچه میزان انحراف سودآوری سال های گذشته و یا سودهای احتمالی دوره های آتی نسبت به میانگین سود یا سود مورد انتظار بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن محصول بالاتر و در مقابل ارزش آن کمتر خواهد بود. (همان منبع، ص ۱۳۷)

۲-۲۰-۱- میزان وابستگی تولید شرکت به عوامل حیاتی و به خارج، وضعیت عمومی­و جهانی منابع

صنایع مختلف و شرکت های آن تحت تاثیر شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی جغرافیایی داخلی و خارجی می‌تواند دچار رونق و رکود گردد. برای مثال در صورت بهبود قیمت جهانی نفت، صنایع وابسته به فرآورده های نفتی تحت تاثیر قرار گرفته و سهام آن دارای رونق می‌گردد یا در صورت بروز خشکسالی صنایع وابسته به محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته و سهام آن ها دچار رکود خواهد شد. ‌بنابرین‏ هرچه میزان وابستگی تولید یک شرکت به خارج و عوامل حیاتی بیشتر باشد و وضعیت عمومی و جهانی منابع تولیدی مورد نیاز شرکت نامساعدتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن شرکت افزایش می‌یابد. (همان منبع، ص ۱۳۸)

۲-۲۱- عوامل غیراقتصادی

این عوامل بر فرایند تصمیم گیری پیرامون سرمایه گذاری در محصولات مالی تاثیر می‌گذارد و شامل تمایل به ریسک، ادراک ریسک، نرخ بازده مورد انتظار، تجربه و دانش سرمایه گذاری سرمایه گذاران، بازده تاریخی و اطلاعات عملکرد گذشته می‌باشد. ( همان منبع ص ۱۳۸)

۲-۲۲-مطالعات ­تجربی تاثیرعوامل غیراقتصادی­بر ریسک و بازده سرمایه ­گذاری­در محصولات­مالی

در این قسمت به منظور بررسی تاثیر این عوامل در سرمایه گذاری در محصولات مالی به طور خلاصه به نتایج پژوهش انجام شده ‌در مورد این عوامل اشاره می‌گردد. اما قبل از آن لازم است توضیح مختصری درباره هر یک از عوامل ارائه شود. ( همان منبع ص ۱۳۸)

۲-۲۱-۱- تمایل به ریسک[۲۱]

احتمال درگیر شدن در یک فعالیت خاص و ‌در مورد سرمایه گذاری عبارت است از میزان سرمایه گذاری شده در یک محصول خاص.

۲-۲۲-۲- ادراک ریسک[۲۲]

عبارت است از چگونگی تعبیر و تفسیر اطلاعات پیرامون ریسک. به اعتقاد السن مدیران سرمایه گذاری حرفه ای و سرمایه گذاران فردی با تجربه دارای ادراک ریسک سرمایه گذاری مشابه هستند.

۲-۲۳- ابعاد ادراک ریسک سرمایه گذاری

به اعتقاد اینیو[۲۳] و دیاکول[۲۴]، ادراک ریسک سرمایه گذاران متخصص و مبتدی را می توان با ۵ فاکتور مناسب اصلی به شرح زیر بیان کرد:

    1. عدم اطمینان نسبت به عرضه کنندگان سهام

    1. نگرانی ‌در مورد وقایع غیرمنتظره

    1. نگرانی درباره تغییرات بازده

    1. شفاف نبودن اطلاعات

  1. نقض مقررات ( همان منبع ص ۱۳۹)

۲-۲۳-۱- عدم اطمینان نسبت به عرضه کنندگان سهام

این بعد از ریسک به واسطه اعمال کسانی که مسئول اداره یک سازمان هستند به وجود می‌آید (ریسک مدیریت) و منتج از تصمیمات بدتجاری- مالی است که خود منجر به ریسک تجاری و مالی می‌گردد.

ریسک تجاری: ریسک ناشی از انجام تجارت و کسب و کار در یک صنعت خاص یا یک محیط خاص را ریسک تجاری می‌گویند. به عبارت دیگر ریسک تجاری را در ناتوانی یک شرکت در پایداری صحنه رقابت یا در حفظ نرخ رشد و یا ثبات میزان سوددهی در کوتاه مدت یا بلند مدت می توان تعریف کرد. در چنین حالتی میزان سود تقسیمی شرکت کاهش می‌یابد و این کار بر بازدهی و تغییرپذیری بازدهای سالانه آثار نامطلوبی می‌گذارد.

ریسک مالی: ریسک مالی، ریسک ناشی از به کارگیری بدهی در شرکت است. شرکتی که میزان بدهی آن بیشتر باشد ریسک مالی آن افزایش می‌یابد.( همان منبع ص ۱۳۹)

۲-۲۳-۲- نگرانی نسبت به وقایع غیرمنتظره

صنایع مختلف و شرکت های آن تحت تاثیر شرایط سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و حتی جغرافیایی داخلی و خارجی می‌تواند دچار رونق و رکود گردد. برای مثال در صورت بهبود قیمت جهانی نفت، صنایع وابسته به فرآورده های نفتی، تحت تاثیر قرار گرفته و سهام آن دچار رونق می‌گردد یا در صورت بروز خشکسالی، صنایع وابسته به محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته و سهام آن ها دچار رکود خواهد شد. ‌بنابرین‏ هرچه میزان وابستگی تولید یک شرکت به عوامل خارجی بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن شرکت افزایش می‌یابد. ( همان منبع ص ۱۳۹)

۲-۲۳-۳- نگرانی نسبت به تغییرات بازده

مهمترین عامل برتری یک سهم، میزان سودآوری آن می‌باشد. از آنجایی که اغلب تصمیم گیری ها در جهت سرمایه گذاری ‌بر اساس روابط میان ریسک و بازده صورت می‌گیرد و یک سرمایه گذار هواره دو فاکتور ریسک و بازده را در تجزیه و تحلیل و مدیریت سید سرمایه گذاری های خود مدنظر قرار می‌دهد، ‌بنابرین‏ هرچه میزان انحراف سودآوری سال‌های گذشته و یا سودهای احتمالی دوره های آتی نسبت به میانگین سود یا سود مورد انتظار بیشتر باشد، ریسک بالاتر و در مقابل ارزش آن کمتر خواهد بود.( همان منبع ص ۱۴۰)

۲-۲۳-۴-شفاف نبودن اطلاعات

تصمیم گیری سریع و صحیح مستلزم وجود اطلاعات کافی، منظم و شفاف است. هرچه اطلاعات دوره ای شرکت به صورت منظم تر و شفاف تری منتشر شود، اثر آن در قیمت سریعتر بوده و سهم از نقدینگی و گردش مناسبتری برخوردار خواهد گردید و به تبع آن ریسک سرمایه گذاری در سهام کاهش می‌یابد.

کارا شدن هر بازاری مستلزم این است که اطلاعات مربوط به شرکت ها، شرایط اقتصادی و اوراق بهادار، به سرعت و سهولت در دسترس همگان قرار گیرد. این اطلاعات به صورتی مناسب به وسیله سرمایه ­گذاران در قیمت ورقه­بهادار تفسیر می­شوند و ‌بنابرین‏ قیمت همیشه انعکاسی از اطلاعات رایج است. برای اینکه این اطلاعات در دسترس همگان قرارگیرد باید رایگان باشد.(همان منبع، ص۱۴۰)

۲-۲۳-۵- نقض قوانین و مقررات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...