۲ . جهت گیری های برنامه های توسعه چهارم مبنی بر رشد شاخص های بهداشتی و نائل شدن به سطح استانداردهای بین‌المللی که این امر موجب افزایش تقاضا در جامعه می شود.

۳ . با توجه به قدمت این صنعت در کشور تکنولوژی ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعت شوینده به صورت بومی در دسترس است.

۴ . حضور بخش خصوصی به ویژه در تولید محصولات نهایی شوینده نظیر پودرها، شامپوها، مایع ظرفشویی و… توانسته مصدر نوآوری و پویائی این صنعت شود.

۵٫ از آنجا که تکنولوژی صنایع شوینده به عنوان یک تکنولوژی متوسط مطرح است؛ لذا دستیابی به دانش تجهیزات و مهارت های مؤثر در این تکنولوژی میسر است.

۶٫ – امکان افزایش تولید مواد اولیه صنعت شوینده از فرآورده های نفتی در کشور میسر است.

۷٫ موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی کشور و سهولت دسترسی به آسیای میانه و خلیج فارس.

۸ . برخورداری از مزیت نزدیکی فاصله و کاهش هزینه های حمل و نقل برای فرآورده های سبک و حجیمی نظیر پودر شوینده در مقایسه با سایر رقبای خارجی.

۹ . برخورداری از اشتراکات فرهنگی و تاریخی و و زبانی با کشورهای همسایه شرقی و شمالی .

۱۰٫ دسترسی به منابع انسانی و علمی در داخل و خارج از کشور برای توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه در صنعت شوینده.

۱۱٫ وجود ظرفیت های تولیدی مازاد بر نیاز داخلی و امکان توسعه صادرات فرآورده های شوینده به کمک سرمایه گذاری های به عمل آمده.

۲-۱-۶- محدودیت ها و تهدیدهای فراروی صنعت شوینده

۱ . علی‌رغم تعداد نسبتاً زیاد کارخانه‌ها خصوصی در صنعت شوینده کشور این بخش در تولید فرآورده ها و اثرگذاری بر بازار محصولات شوینده سهم کمی دارد.

۲ . ضعف علمی و تکنولوژیک در حوزه ی نرم افزاری صنعت شوینده ، عامل محدود کننده نوآوری و رقابت پذیری صنعت شوینده کشور شده است.

۳ . آسیب پذیری صنعتی و تجاری صنعت شوینده ی کشور در داخل و خارج، به دلیل ضعف و عدم پویایی در ارتقاء بخش نرم افزاری تکنولوژی شوینده.

۴٫ عدم توانایی در ارائه فرمول های جدید و قابل رقابت با فرمول های سایر رقبا.

۵ . با توجه به اشباع بودن تکنولوژی شوینده، بروز تحولات چشمگیر در این تکنولوژی در حال تولد است و امکان تولید فرآورده های جدید سازگار با طبیعت وجود دارد.

۶٫ کاهش سهم بازار در کشورهای همسایه به دلیل عدم بسته بندی مناسب، کیفیت، نوآوری و مشکلات بازرگانی.

۷ . حضور بیش از حد دستگاه های دولتی و اعمال دخالت و نظارت های متعدد دولت در صنعت شوینده.

۸٫ عدم انعطاف پذیری در شرکت های تولیدی، به ویژه شرکت های خصوصی به دلییل تولید محصولات یارانه ای.

۹ . عدم گسترش و توسعه فعالیت های تحقیقو توسعه در صنایع شوینده.

۱۰٫ عدم مستند سازس تکنولوژیک و ثبت فرمولاسیون های گوناگون در صنعت شوینده کشور به دلیل عدم رعایت مالکیت معنوی.

۱۱ . آسیب پذیری شرکت های خصوصی کوچک.

۲-۲- تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک واژه‌ای است که برای تجارت از طریق سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباطی به کار می‌رود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی از عمر آن نمی‌گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته‌است به طوری که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از ساده‌ترین و کار آمدترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی، خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارت هوشمند می‌باشد.

هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیکها و شگردهای بازرگانی است. همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر شرکت‌های مختلف می‌باشد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکت‌ها در زمینه‌هایی مثل اصلاح روش های تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکت‌های مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاس‌های بزرگ و جهانی شده‌است.

۲-۲-۱- تاریخچه تجارت الکترونیک

انسان از آغاز آفرینش تاکنون روش های تجاری متفاوتی را تجربه کرده‌است. در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود. شکارچی گوشت را با سلاح عوض می‌کرد. این سیستم اشکالات فراوانی داشت. مثلاً ممکن بود شکارچی نتواند سلاح سازی را پیدا کند که به گوشت احتیاج داشته باشد. در این صورت ‌گوشت‌ها فاسد می‌شدند .

در بعضی تمدنها سیستم کالای محبوب به وجود آمد. در سرزمینی که گندم غذای اصلی مردم آن بود، شکارچی گوشت را با گندم و گندم را با جنگ‌افزار تعویض می‌کرد. این روش هم مشکلات زیادی داشت. کالای محبوب در سرزمین‌های مختلف متفاوت بود. از طرف دیگر معیاری برای سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود بدون شک اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود. ارزش آن مشخص بود، حمل آن آسانتر بود، فاسد نمی‌شد و همه طالب آن بودند. فواید استفاده از پول به اندازه‌ای بود که حتی تا چند دهه قبل کمتر کسی انتظار یک انقلاب دیگر را داشت. ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین‌های دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمین‌های دیگرآغاز شد. اکنون، شبکه جهانی اینترنت مانند همان کشتی است که نه تنها فواصل جغرافیایی، بلکه اختلافات زمانی را نیز کمرنگ نموده و صحنه را برای نمایشی دیگر آماده کرده‌است.ترکیب تجارت و الکترونیک از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونیک لازم است که پیش نیازهای این فناوری از جمله زیرساختار مخابراتی، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی مهیا شود.

مهم‌ترین هدف در تجارت حال چه از روش های بسیار پیشرفته الکترونیکی استفاده کند و چه از روش های سنتی و قدیمی -همانا دستیابی به پول و سود بیشتر است. طبیعتا در این میان، نقش بانک‌ها و مؤسسات اقتصادی در نقل وانتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی که در سال ۱۹۹۴ اینترنت قابلیت‌های تجاری خود را علاوه بر جنبه‌های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت،مؤسسات تجاری و بانک‌ها در کشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان به کار انداختند. محصول تلاش آن ها نیز همان بانکداری الکترونیک امروزی است. سپس به سرعت مشخص شد که اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیت‌های بانکداری و اقتصادی بشمار می‌رود.

بانکداری و تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده‌است و تطبیق آن با سیاست‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد.

در بررسی تاریخچه تجارت الکترونیک درمی یابیم که بورسهای اوراق بهادار نیز مؤسسات دیگری بودند که به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ کردند و موفق شدند که در عرض مدت کوتاه، با توجه به برتریهای اینترنت در مقایسه با روش های قدیمی، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیت‌های بی نظیری دست یابند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...