حال با توجه به نقش مهم کارکرد های اجرایی از جمله حافظه فعال در زندگی بشر، محققان، آموزش هایی را در جهت بهبود این کارکرد ها در کودکان به ویژه در کودکان با ناتوانی های یادگیری طراحی کرده‌اند(کلینگ برگ۲، فراسبرگ۳، وستربرگ۴،۲۰۰۲). پژوهش ها نشان می‌دهد که می توان با آموزش، ظرفیت این حافظه را افزایش دادو فعالیت مغزی مرتبط با حافظه فعال بعد از آموزش در این حافظه افزایش می‌یابد. به طور کلی می توان گفت آموزش در حافظه فعال می‌تواند به عنوان مداخله ای درمانی در افراد با ظرفیت حافظه فعال پایین، که عاملی محدود کننده برای عملکرد تحصیلی این قبیل افراد است به کار برده شود(کلینگ برگ،۲۰۱۰).

۱-Kellogg

۲-Klengberg

۳-Frossberg

۴-Westerberg

ضعف مهارت‌های ادارکی – دیداری نیز یکی از مهمترین علل اختلال یادگیری محسوب می شود . به طوری که اصطلاح معلولیت ادراک دیداری در تعریف اختلال یادگیری توسط دولت فدرال آمریکا به عنوان یکی از شرایط این گروه ذکر شده است ( انجمن روان شناسی آمریکا۱ ، ۲۰۰۰ ؛ وبر۲ ، ۲۰۱۰ ؛ گرشام ۳، ۲۰۰۲ ).

اسمیت ۴ ( ۱۹۹۴ ) وجود مشکل در ادارک بینایی را با ناتوانی یادگیری مرتبط می‌داند. طبق اظهارات وی افراد دارای اختلال یادگیری، محرک های بینایی را به صورت بخش های نامرتبط می بینند، قادر به درک محرک ها به طور یکپارچه نیستند و لذا ممکن است به جای این که کل یک کلمه را درک کنند حروف آن را به طور مجزا ادارک نمایند و بنا براین اطلاعات دیداری را به شکل نابهنجاری پردازش کنند (هلموت، هنیگ سین، اسکالت، دیمل و وارنک، ۱۹۹۹ ). کودکان با این ضعف در نحوه درک شکل و شکل بندی۵ حروف اختلال دارند واین موضوع به دلیل اختلال یا ضعف در دید یا چشمها نیست، بلکه به دلیل مشکل در روشی است که مغز پیام های منتقل شده از دستگاه بینایی را تعبیر و تفسیر می‌کند. آن ها ممکن است حروف را روی هم۶ بگذارند، آن ها را وارونه بنویسند یا فاصله های زیادی بین حروف بگذارند .

۱-American Psychiatric Association

۲-Weber

۳-Gresham

۴-Smith

۵-configuratin

۶-superimpose

شواهد فراوان دال بر نقش چشمگیر اختلالات ادراکی در شکست یادگیری، به ویژه در سال های اولیه ی تحصیل، وجود دارد. ‌بر اساس مطالعات انجام شده می توان گفت که احتمالا آموزش مستقیم ادراک بینایی به بهبود و فراگیری تحصیل می‌ انجامد(لی۱، مور نو۲، پارک۳، کارلو۴،۲۰۰۶؛فریار و رخشان ،۱۳۷۹).

با توجه به آنچه گفته شد حال مسئله اساسی این پژوهش این است که: آیا آموزش و تقویت ادراک دیداری –حرکتی و حافظه فعال می‌تواند بر بهبود نادرست نویسی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دیکته مؤثر واقع شود؟

۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق

در میان مهارت های پایه(خواندن، نوشتن و ریاضی)، نوشتن ملموس ترین مهارت نام گرفته است. مهارت نوشتن، مرور ذهنی و حافظه بلند مدت را تقویت می‌کند و در دسته بندی اطلاعات و اولویت بندی آن ها به ذهن کمک می‌کند(سوسا۵ ترجمه یار محمدیان و کجباف،۱۳۸۷). در بیست سال اخیر، علاوه بر معلمان زبان، پیروان روان شناسی رشد شناختی و تربیتی حتی بیش از قرون هجدهم و نوزدهم، یعنی زمانی که آموزش املا اولین گام برای یادگیری خواندن فرض می شد، علاوه بریادگیری وپژوهش های مربوط، بر املا تأکید می‌کنند(تمپلتون و موریس،۲۰۰۰).

۱٫Lee

۲٫Moreno

۳٫Park

۴٫Carello

۵٫Suosa

اختلال دیکته و نادرست نویسی از مهمترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانی های یادگیری با آن مواجه هستند، زیرا این مشکل علاوه براینکه عزت نفس دانش آموزان را تضعیف می‌کند، اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود در دراز مدت موجب افت تحصیلی و یا حتی ترک تحصیل دانش آموز خواهد شد که عواقب نامطلوب اجتماعی و فردی آن گریبان گیر فرد، خانواده و جامعه می شود. کلیکپرا، شابمن و گاستیگر ۱(۱۹۹۳ ) معتقد ند در صورت عدم مداخله، نمره های ضعیف املای کودکان در طول مدت تحصیل ثابت می ماند و عدم بهبود خودبه خودی بیشتر در کودکانی مشاهده می شود که نمرات املای شان ضعیف تر است از سوی دیگر، اگر اختلال یادگیری در املا مورد توجه و مداخله قرار نگیرد در پایه های تحصیلی بالاتر ، حتی درمیان دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان نیز مشاهده خواهد شد و به دنبال آن مشکلات خاصی ایجاد می‌کند. از جمله این که خطاها یا غلط های املایی در یک نوشته، افزون بر اثرات نامطلوب آن بر فرد که در بالا به آن اشاره شد، قضاوت خواننده را نیز درباره نویسنده متن به نحوه کاملا” منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. ( دیوید و همکاران۲ ۲۰۰۱ ) .

همچنین غلطهای املایی موجب می‌شوند تا ارتباط زبانی مطلوبی بین افراد جامعه برقرار نشود و آن ها نتوانند منظور یکدیگر را از نوشته های هم بفهمند. کورات۳ ( ۲۰۰۴ )، ملترز، کاتزیر، میلر، ردی و رودیتی ۴ ( ۲۰۰۴ ) معتقدند نگرش ها و ادراک های معلمان نسبت به دانش آموزان تا حد زیادی متأثر از توانایی دانش آموزان در نوشتن و املا است.

۱-Klipera,Schabmann & Gasteiger

۲-David &Michel

۳-Korat

۴-Meltzer, Katzir, Miller, Reddy & Roditi

نلسون ایزرائل(۱۹۹۳) اظهار می دارند که پیامد های ناتوانی یادگیری در حال حاضر، بیشتر از هر دوره دیگری در تاریخ به چشم می‌خورد (منشی طوسی،۱۳۸۰). در صورتی که مشکل این کودکان هر چه زود تر شناسایی و درمان نشود، براثر گذشت زمان و تثبیت ناتوانی، جبران آن به صرف وقت و انرژی فراوان نیاز خواهد داشت (نیازی،۱۳۸۳). لذا توجه به آموزش این کودکان، از ضروریات نظام آموزشی است(هالاهان و کافمن،۲۰۰۳).

اصطلاح حافظه فعال اشاره دارد به سیستمی که مسئول دستکاری و ذخیره سازی موقت اطلاعات است کارکرد آن به عنوان یک فضای کاری ذهنی است که می‌تواند به طور انعطاف پذیر برای حمایت از فعالیت های شناختی روزانه که هم نیاز به پردازش دارد و هم ذخیره سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد ( ویلیس و آدامس ، ۲۰۰۶ ). این حافظه یکی از فرایند های شناختی مهم است که زیر بنای تفکر و یادگیری می‌باشد و نقشی حساس در خواندن، نوشتن و ریاضیات کودکان دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...