جدول ۴-۱۳: نتایج آزمون رگرسیون برای فرضیه سوم

متغیر آماره
ضرایب
خطای استاندارد

آماره t
سطح معناداری
تجدید ارائه صورت‌های مالی

۰۸/۰-

۰۳/۰

۴۴/۲-

۰۱۵/۰

اندازه شرکت

۰۳/۰

۰۱/۰

۶۹/۳

۰۰۰/۰

اهرم مالی

۰۳/۰

۰۹/۰

۳/۰

۷۶۲/۰

سود تقسیمی

۷۷/۰-

۲۷/۰

۸۴/۲-

۰۰۴/۰

سودآوری

۴۴/۰

۰۸/۰

۵۶/۵

۰۰۰/۰

مقدار ثابت

۲۲/۰-

۱۳/۰

۶۷/۱-

۰۹۴/۰

آماره F 88/7 سطح معنی‌داری ۰۰۰/۰

ضریب تعیین استاندارد شده ۱۴/۰ آماره دوربین واتسون ۷۴/۱

۴-۴-۴- آزمون فرضیه چهارم

فرضیه چهارم: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

H0: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.

H1: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

آزمون چاو، به منظور انتخاب از بین روش داده ­های مشترک و روش اثرات ثابت انجام شد. نتایج حاصل از این آزمون در جدول ۴-۱۴ ارائه شده و بیانگر استفاده از روش اثرات مشترک است.

جدول ۴-۱۴: آزمون چاو فرضیه چهارم

نتیجه
سطح معناداری
آماره
فرضیه چهارم

اثرات مشترک

۰۹۱/۰

۷۷/۱

در مرحله بعد، آزمون هاسمن انجام شد. هدف از انجام این آزمون تعیین وجود اثرات ثابت در داده ­ها یا وجود اثرات تصادفی است. نتایج این آزمون در جدول ۴-۱۵ ارائه شده و لزوم استفاده از روش اثرات تصادفی را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۱۵: آزمون هاسمن فرضیه چهارم

نتیجه
سطح معناداری
آماره
فرضیه چهارم

اثرات تصادفی

۳۸۲/۰

۲۹/۵

با توجه ‌به این­که نتایج حاصل از آزمون چاو استفاده از اثرات مشترک و آزمون هاسمن استفاده از اثرات تصادفی را تأیید می­ کند، برای انتخاب از بین این دو روش، آزمون بروش­پاگان اجرا شد. نتایج این آزمون به شرح مندرج در جدول ۴-۱۶ است که لزوم استفاده از روش اثرات تصادفی را تأیید می­ کند.

جدول ۴-۱۶: آزمون بروش‌پاگان فرضیه چهارم

نتیجه
سطح معناداری
آماره
فرضیه چهارم

اثرات تصادفی

۰۰۰/۰

۳۷/۸

جدول­ ۴-۱۷ خلاصه نتایج تحلیل رگرسیونی به روش اثرات تصادفی، آزمون فرضیه چهارم را نشان می­دهد. همان گونه که این جدول نشان می‌دهد، متغیرهای کنترلی اندازه و سودآوری شرکت با رشد قابل‌تحمل، رابطه معناداری دارند ولی شواهدی از وجود رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت‌ها مشاهده نشد. با توجه به مقدار ضرایب، رابطه اندازه و سودآوری شرکت با رشد قابل‌تحمل مستقیم است. مقدار آماره F نشان‌دهنده آن است که الگوی رگرسیون برازش شده معنادار است و تجدید ارائه صورت‌های مالی و متغیرهای کنترلی با هم با رشد قابل‌تحمل رابطه معناداری دارند و با توجه به ضریب تعیین، این متغیرها حدود ۴۸ درصد از تغییرات رشد قابل‌تحمل شرکت‌ها را توضیح می‌دهند. آماره دوربین واتسون ۲۷/۲ است که نشان‌دهنده عدم خود همبستگی خطاها است.

جدول ۴-۱۷: نتایج آزمون رگرسیون برای فرضیه چهارم

متغیر آماره
ضرایب
خطای استاندارد
آماره t
سطح معناداری
تجدید ارائه صورت‌های مالی

۰۹/۰

۰۵/۰

۸۱/۱

۰۶۹/۰

اندازه شرکت

۱/۰

۰۳/۰

۸۱/۳

۰۰۰/۰

اهرم مالی

۰۲/۰

۲/۰

۰۸/۰

۹۳۵/۰

سود تقسیمی

۷۷/۰

۵/۰

۵۶/۱

۱۲۱/۰

سودآوری

۶۵/۱

۱۵/۰

۱۱

۰۰۰/۰

مقدار ثابت

۱۸/۱-

۰۴/۰

۱۲/۱۲

۰۰۰/۰

آماره F 81/70 سطح معنی‌داری ۰۰۰/۰

ضریب تعیین استاندارد شده ۴۸/۰ آماره دوربین واتسون ۲۷/۲

۴-۵- خلاصه فصل

در این فصل به بررسی و تجزیه و تحلیل داده ­ها پرداخته شد. در بخش اول، آمار توصیفی متغیرهای پژوهش ارائه گردید. در ادامه فرضیه ­های پژوهش مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. به­ طور کلی خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه ­ها نشان داد که بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

در فصل بعد نتایج به ­دست آمده از تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌های پژوهش تفسیر خواهد شد و با نتایج سایر پژوهش‌های انجام گرفته در این زمینه مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. درنهایت پیشنهادها و محدودیت‌های پژوهش‌ نیز ارائه خواهد شد.

فصل پنجم

بحث و نتیجه‌گیری

۵-۱- مقدمه

در فصل قبل ابتدا آمار توصیفی ۷۰ شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ ارائه شد و سپس نسبت به آزمون فرضیه‌های پژوهش اقدام شد.

در این فصل ابتدا ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش بیان خواهد شد و در ادامه به تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش پرداخته خواهد شد. درنهایت پیشنهادهای ناشی از نتایج پژوهش، پیشنهادهای برای پژوهش‌های آتی و محدودیت‌های پژوهش بیان خواهد شد.

۵-۲- مروری بر نتایج به دست‌آمده از پژوهش

در این پژوهش برای پاسخ دادن به سؤال­های پژوهش­، چهار فرضیه تدوین شد، که از شاخص‌های رشد دارایی‌ها، رشد سود خالص، رشد فروش و رشد قابل‌تحمل برای اندازه گیری رشد شرکت استفاده شد. به منظور آزمون فرضیه‌ها، برای هر فرضیه یک مدل رگرسیون تخمین زده شده است و در هر کدام از این مدل­ها ضرایب متغیر مستقل و کنترلی، مقدار ثابت، معناداری هر یک از این ضرایب، معناداری کل مدل، ضریب تعیین و مقادیر دوربین- واتسن، بررسی و تحلیل شد.

۵-۳- ایستایی یا پایایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...