همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده:

طرفداران دیدگاه اول یعنی اساتیدی که مفهوم تفکر انتقادی را اعمال تردید عاقلانه دانسته ­اند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره «۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «جامعه ­شناسی» از دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ازآن جمله مشاور پژوهشی وزیر علوم و ریاست تحقیقات روستایی وزارت جهاد ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران ‌می‌باشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۴» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای ۱۶ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.

پاسخگوی شماره «۷» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و ۲۰ سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته­است.

پاسخگوی شماره «۱۲» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تبریز و دارای ۱۹ سال سابقه تدریس.

۲-ب)بازنگری تمام زوایای یک پدیده: اساتید دیگری(پاسخگوهای شماره«۸»، «۹» و «۱۱») اعتقاد داشتند که شخص متفکر منتقد باید تمام زوایای مثبت و منفی موضوع را بررسی کند.

پاسخگوهای شماره «۹» و «۱۱» در این مورد چنین می­گویند:

پاسخگوی شماره«۹» : «تفکر انتقادی به نظر من این نیست که کلا مطالب رو با دید انتقادی ببینیم، نه، بلکه مطالب رو باید وجه مثبتش رو هم ببینیم وجه منفیش رو هم ببینیم».

پاسخگوی شماره «۱۱» : «معناش اینه که شما بررسی دقیق می­کنید یک پدیده­ای رو، حالا می‑تونید جنبه­ های مثبت قضیه­رو بیان کنید و هم جنبه­ های منفی قضیه­رو بیان کنید، هیچ گرایش خاصی نداره… بررسی دقیق می­کنیم نقاط مثبت و منفیش رو می­گیم…بررسی دقیق مستلزم اینه که حتما اطلاعات و معلوماتی پشت سرش باشه».

همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده:

طرفداران دیدگاه دوم یعنی اساتیدی که مفهوم تفکر انتقادی را به معنای بازنگری تمام زوایای یک پدیده دانسته ­اند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره«۹» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «تاریخ» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ جهان» از دانشگاه تبریز بوده و دارای یکسال سابقه تدریس و چند سال سابقه مدیریتی و اجرایی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.

۲-ج)انتقاد از نارسائیها: یکی از اساتید(پاسخگوس شماره«۶» تفکر انتقادی را انتقاد از نارسائیها دانسته است. اظهارات وی چنین است:

«انتقاد اصلا کار اصلیه هنرمنده، کار اصلیه ادبیاته و جایگاه بخصوصی داره، البته در این طیف ممکنه کسی مغرض باشه…اما اکثریت با کسانیست که اون اعماق روحشون می­خواد تصحیح بکنه جامعه رو، و در راه ارشاد بشر مطمئنا انتقاد نشون دادن نارسائیها و کژرویهاست… بدیها رو باید گفت تا اصلاح بشه».

همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده:

طرفداران این دیدگاه یعنی مفهوم تفکر انتقادی به معنای «انتقاد از نارسائیها» دانسته ­اند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره «۶» : دارای مدرک کارشناسی در رشته«ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.

۲-د)فراتر از دیگران به مسئله نگریستن: پاسخگوهای شماره«۳»، «۵» و «۱۰» نیز نظر خود درباره مفهوم تفکر انتقادی را چنین بیان کرده ­اند:

پاسخگوی شماره«۳» : «تفکر انتقادی هدفش سازندگیه، هدف پرورش داره، هدف خلاقیت، انگیزش و پرسشگری درش هست و در واقع تفکر انتقادی وجه ممیزه جریان ‌روشن‌فکری هست با جریان پوپولیسم(عوام­ گرایی)، یعنی یه روشنفکر مهمترین خصوصیتش به نظر من داشتن تفکر انتقادی هستش، فرق بین یک فرد عامی و یک فرد روشنفکر داشتن یا نداشتن تفکر انتقادیست».

پاسخگوی شماره«۱۰» : «تفکر انتقادی فراتر از دیگران نگاه کردن، خود را از روزمرگی فارغ کردن و اینکه کارشناسان، اساتید و معلمین و مدرسین بایستی همیشه فراتر از دیگران به قضیه نگاه بکنن، اصلا تفکر انتقادی به نظر من اینه که اندیشه­ های دیگران رو به دانشجویان منتقل نکنیم بلکه شیوه اندیشیدن رو به دانشجویان انتقال بدیم».

همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده:

طرفداران این دیدگاه یعنی تفکر انتقادی به معنای« فراتر از دیگران به مسئله نگریستن» دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران ‌می‌باشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره«۵» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه اصفهان بوده و یکسال سابقه تدریس داشته­است.

پاسخگوی شماره «۱۰» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای ۱۵ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی ‌می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...