از دهه ‌۱۹۶۰ اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند و روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی به خود گرفت. این تعامل دارای سودمندی‌های متقابلی برای هر نهاد ورزش و اقتصاد بود. از یک سو اقتصاد به کمک مخاطب پرشمار در عرصه ورزش توانست بازار مناسبی برای تبلیغ و ترویج فرآورده های خود دست و پا نماید؛ و از سوی دیگر ورزش نیز توانست با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، ضمن افزایش توانمندی در عرصه زیرساخت‌ها و رشد و گسترش کمی و کیفی، وضعیت اقتصادی ورزشکاران را متحول کند و فضای جدیدی موسوم به حرفه‌ای شدن را به وجود آورد. صنعت ورزش در آمریکا نوعی ماشین اقتصادی است که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد به همراه دارد. هر چند صنعت ورزش دارای بخش‌های متعددی است؛ اما، همگی در یک نقطه یعنی تولید یعنی “محصول یکتای ورزش” اشتراک دارند. »این محقق آورده است:« محصولات ورزشی به کالها و خدمات، رویدادها، آموزش و اطلاعات ورزشی تقسیم می‌شود. هر کدام از محصولات ورزشی می‌تواند به نوبه خود بر روی تولید ناخالص داخلی [۴](GDP) و ارزش افزوده تاثیر بگذارد. سهم GDP حاصل از صنعت ورزش برخی از کشورهای پیشرفته بیش از چهار درصد گزارش شده است و جایگاه این صنعت را بین دیگر صنایع ارتقا بخشیده است پیتزواستاتلر (‌۱۹۹۶).

۲-۶ مروری بر پیشینه تحقیقات صورت گرفته

در این بخش ابتدا تحقیقات انجام شده در داخل کشور که خود شامل دو بخش تحقیقات در زمینه بازاریابی عمومی و تحقیقات در زمینه بازاریابی ورزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مرحله بعد تحقیقات بین‌المللی که در زمینه بازاریابی ورزشی انجام شده است با تقسیم‌بندی‌های جزئی‌تر و به تفکیک ‌در مورد هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی مورد بررسی و تجزیه‌ و تحلیل قرار خواهند گرفت.

۲-۶-۱ تحقیقات داخل کشور

تحقیقات در زمینه بازاریابی عمومی

پی بردن به نظر مصرف‌کنندگان درباره‌ محصول یکی از بخش‌های مهم تحقیقات بازاریابی در کشورهای پیشرفته است. با توجه به اهمیت این قسمت، فعالیت‌های مرتبط با تحقیقات بازاریابی در ایران، موجب بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی شده و امکان ارائه خدمات به شکل مناسب‌تری را فراهم می آورد.

در ایران تحقیقات متعدد و متنوعی در ارتباط با مفاهیم مختلف و کاربردی در حوزه عمومی بازاریابی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تحقیقات و پایان‌نامه‌هایی اشاره نمود، که در طی سالیان اخیر توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی و رشته تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی صورت گرفته است. با توجه به حجم و تعداد بالای این تحقیقات و پژوهش های انجام شده، در ادامه به مرور و بررسی عنوان، نام محقق و سال انجام چند مورد از مهمترین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه که با مفاهیم آمیخته بازاریابی عمومی مرتبط می‌باشد، پرداخته می‌شود:

“رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی” عنوان مطالعه‌ای است که ‌باقری ‌کنی در سال۱۳۸۴ انجام داده است. در این مطالعه محقق در صدد شناسایی تغییرات آمیخته بازاریابی است تا از این رهگذر بتوان از مزایای رقابتی دنیای الکترونیک بهره برد. با این توجه، مولفین با در نظر قرار دادن دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، به طراحی مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی پرداختند. در این مدل، ۶ مؤلفه‌ جمع‌ آوری اطلاعات، محصول، قیمت، ارتباطات، توزیع و علامت تجاری شرکت به عنوان مؤلفه‌‌های آمیخته بازاریابی اینترنتی شناسایی گردید(باقری کنی، ۱۳۸۴).

“نقش آمیخته تبلیغات و بازاریابی در افزایش فروش بیمه اتومبیل در سال‌های ۱۳۷۰-۱۳۷۵” عنوان پژوهشی است که، باباپور در سال ۱۳۷۷ به انجام رسانیده ‌است. هدف از انجام این تحقیق بررسی و شناسایی مهمترین عوامل مؤثر تبلیغاتی و اقدامات بازاریابی مؤثر در فروش هرچه بیشتر بیمه اتومبیل می‌باشد (باباپور، ۱۳۷۷).

“بررسی تطبیقی نظرات مشتریان و مدیران شعب بانک رفاه در زمینه رابطه عوامل آمیخته بازاریابی خدمات با جذب مشتری” عنوان پژوهش دیگری است که در سال ۱۳۸۱ توسط خفتان پژوه انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تفاوت‌های میان دیدگاه های مشتریان و مدیران شعب بانک رفاه در رابطه با عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (محصول و یا خدمت، مکان، ترویج، قیمت، کارکنان، دارایی‌ها و امکانات فیزیکی) عنوان می‌گردد (خفتان، ۱۳۸۱).

“شناسایی و رتبه‌بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی به فروش خرده ‌فروشان محصولات یک و یک از نظر خرده فروشان این محصول در تهران بزرگ” عنوان مطالعه‌ای است که در سال ۱۳۸۱ توسط نصیری در دانشگاه تهران صورت گرفته ‌است. بر مبنای این مطالعه و بر اساس یافته های این تحقیق تمامی‌ عناصر آمیخته بازاریابی برای محصول مورد اشاره از اهمیت بالایی برخوردارند ولی برخی از این عناصر نظیر قیمت و توزیع محصول از نظر مصرف کنندگان از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باشند (نصیری، ۱۳۸۱).

“طراحی یک الگوی برنامه‌ریزی و پیشبرد فروش به منظور تعیین آمیخته پیشبرد فروش مناسب برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات نرم‌افزاری سازمانی” عنوان مطالعه دیگری است که عسکری در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه تهران انجام داده است. محقق در این مطالعه در پی ارائه الگوی برنامه‌ریزی پیشبرد فروش به صورت مقدماتی و تعیین محتوای برنامه پیشبرد فروش و مراحل و اقدامات لازم در هر مرحله جهت برنامه‌ریزی برای اجرای دقیق آن می‌باشد. درنهایت سعی بر آن شد که الگوی نهایی تهیه شده تمامی اقدامات لازم را در برگیرد، و تا جایی که امکان داشته باشد از قابلیت‌های اجرایی لازم جهت برنامه‌ریزی پیشبرد فروش در شرکت‌های مورد نظر برخوردار باشد (عسکری، ۱۳۸۴).

تحقیقات در زمینه بازاریابی ورزشی

مرور و بررسی ابتدایی درارتباط با تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در حوزه بازاریابی ورزشی مؤید این واقعیت است که در این زمینه تحقیقات و مطالعات بسیار انجام شده است که از آن جمله می توان به پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و مطالعات دانشگاهی‌ که در این ارتباط صورت گرفته است اشاره نمود، در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آن ها پرداخته می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...