• بسیاری از پروفایل‌ها فقط تعداد کمی مطلب منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد مدتی است به روز نشده‌اند.

    • درصد بالایی از اعضای سایت افراد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی و دانشجویان هستند.

    • بعضی افراد از دریافت پست الکترونیک ناخواسته شکایت کرده‌اند. که حذف آن از طریق تنظیمات ممکن است.

  • بسیاری از انتشارات که از طریق ریسرچ‌گیت قابل دسترسی‌اند به طور غیرقانونی از لحاظ حریم‌ دسترسی ‌آزاد بارگذاری شده‌اند.

گوگل‌اسکولار

در سال ۲۰۰۴ یک مهندس هندی بخش گوگل‌اسکولار را به قابلیت‌های گوگل اضافه‌ کرد تا امکان جستجوی اختصاصی در بین مقالات علمی فراهم ‌شود. در کنار یک اکانت جی‌میل، گوگل به ‌هر کاربر یک پروفایل گوگل‌اسکولار می‌دهد. دربخش معرفی این سایت نوشته ‌شده‌است “گوگل‌اسکولار می‌تواند به جهانی‌شدن تحقیقات شما ‌کمک کند.” علاوه بر آشکارکردن فعالیت‌های ‌تحقیقاتی، قرارگرفتن در لیست گوگل‌اسکولار در شناسانده‌ شدن محقق در موتورهای جستجویی که از گوگل استفاده ‌می‌کنند نقش دارد. این‌کار رتبه نویسنده تحقیق در موتورهای‌جستجو را بالاتر می‌برد.

در سایت گوگل‌اسکولار نوشته‌ شده‌است که گوگل‌اسکولار یک روش ساده را برای جستجوی کلی ادبیات علمی و فرهنگی فراهم می‌کند و می‌توان دربسیاری از رشته‌ها و منابع مختلف ازجمله مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها از ناشران‌دانشگاهی، انجمن‌های حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌های ‌علمی و فرهنگی جستجو کرد. ویژگی اصلی این پروفایل، هوشمندی و استفاده از اطلاعات بخش عمومی برای تهیه لیست مقالات به همراه تعداد ارجاعات هرکدام است. هرکدام از مقالات جدید کاربران به صورت خودکار ‌به این لیست اضافه خواهدشد (آردا، ۲۰۱۲).

زمانی‌که یک پروفایل در گوگل‌اسکولار ساخته شود، این سایت یک لیست از مقالات، چکیده، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع مانند اجتماعات ‌حرفه‌ای و دانشگاه‌ها (از پایگاه اطلاعاتی خود) به کاربر نشان می‌دهد تا اطمینان پیدا کند وی نویسنده کدام‌یک از آن‌هاست. این سایت مقالات افراد را ذخیره نمی‌کند اما کاربران می‌توانند در صورت دسترسی آزاد آن مقالات به آن‌ ها دسترسی داشته ‌باشند (اچ پون، ۲۰۱۳).

معمولاً محقق می‌تواند حداقل چند مقاله با دسترسی ‌باز در زمینه موردنظر خود بیابد. دیگر ویژگی مهم این سایت ایجاد دسترسی به اسناد و مطالب دیجیتالی به صورت کتابخانه‌ای می‌باشد. همچنین گوگل اسکولار امکان دسترسی به لینک‌های مقالاتی را فراهم می‌کند که از مقاله جستجوشده توسط کاربر استفاده‌کرده و آن را نقل‌قول کرده‌اند. همچنین مقالات مرتبط با مقاله یافته‌شده را به کاربر معرفی می‌کند.

لینکدین

لینکدین از شبکه های اجتماعی مطرح دنیای مجازی است که به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات برخط حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند. وظیفه اصلی شبکه ‌اجتماعی لینکدین طراحی سایت با هدف اصلی کسب درآمد و توسعه فعالیت‌های تجاری است (می فیلد،۲۰۱۱).

این سایت یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی بین دانشگاهیان می‌باشد (دیوک و جردن، ۲۰۱۱). که خود را “بزرگترین شبکه تخصصی دنیا در اینترنت” می‌داند (سایت لینکدین، ۲۰۱۱).

طبق آمار موجود در سایت الکسا وب‌سایت لینکدین در رتبه‌بندی جهانی سایت‌ها یازدهمین سایت پر بازدید است. این سایت تخصصی در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و یکی از محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی از لحاظ تعداد کاربران است. درحال حاضر این سایت ۳۰۰ میلیون کاربر از ۲۰۰ کشور در سرتاسر دنیا دارد(سایت لینکدین). در این سایت پیشنهادات متفاوتی از قبیل “افرادی که ممکن است بشناسید” و “شغل‌هایی که ممکن است علاقه داشته‌ باشید” به کاربران داده می‌شود. این‌کار به گسترده‌کردن حوزه ارتباطات افراد و خروج از شبکه کوچک فردی خود کمک می‌کند. در این سایت می‌توان لیستی از مهارت‌ها و تخصص‌های خود قرارداد تا دیگران شناخت بهتری از کاربر ‌پیدا کنند و حتی به فرد پیشنهاد کاری داده شود. عضویت در این سایت رایگان است اما می‌توان با پرداخت مبلغی به دسترسی‌هایی مانند فیلترهای جستجوی جدید و توانایی دیدن بازدیدکنندگان پروفایل و ذخیره‌کردن فایل‌ها در بخش ساماندهی پروفایل دست‌یافت. یکی از امکانات دیگر این سایت جستجو از طریق مهارت‌های مشترک است. داشتن امکانات جستجوی شغل نیز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه ‌اجتماعی است. این سایت یک پشتیبان شغلی بسیار مناسب است که می‌توان با قراردادن رزومه خود از مزایای آن استفاده کرد (اچ پون، ۲۰۱۳).

کریستینا جارامیلو[۶۴] کارشناس رسانه بیان می‌کند: “لینکدین بهترین سرویس شبکه ‌اجتماعی ‌بر اساس روابط ‌تجاری برای حرفه‌ای‌هایی است که به دنبال انجام کسب‌وکار هستند.” مشخصات کاربر راهی برای شروع یک گفتگوی عمیق­تر از طریق پست الکترونیک، تلفن و یا در جلسات حضوری است. مشخصات کاربر باید کوتاه، خلاصه، اما دقیق­ باشد تا وی را ‌در زمینه کاری‌‌اش از بقیه جداکند. بروزرسانی پروفایل در لینکدین کمک می‌کند تا مشخصات فرد در بالای لیست‌های جستجوهای برخط قرار بگیرد و به‌راحتی به کاربرانی که به دنبال فردی با تخصصی خاص هستند کمک می‌کند تا وی را بیابند. همچنین لینکدین یک مشاور مجازی رایگان را به سایت اضافه کرده‌است که به اعضای فعلی که دارای پروفایل‌های ناقص هستند، مشاوره می­دهد (پرگرین،۲۰۱۲). گروه‌ها در لینکدین بیشتر نقش آموزشی دارند. گروه‌ها کاربران را قادر به باخبرشدن از مباحث و مسائل مهم تخصصی در هر دو سطح جهانی و منطقه‌ای می­ کند. افراد می‌توانند گروه‌های علاقه‌مندی خود را با جستجوی کلمه کلیدی به‌سادگی ‌پیدا کنند. لینکدین همچنین به مدیران گروه‌ها گزینه ­هایی از زیرگروه­ پیشنهاد می­ کند. یک زیرگروه، گروه متمرکزتری در زیرمجموعه گروه است که اعضای یک‌گروه برای فضای تبادل‌نظر ‌در مورد موضوعات خاص در حوزه موضوع گروه تشکیل می‌دهند. هر گروه می‌تواند شامل ۲۰ زیرگروه باشد.

مندلی [۶۵]

سایت مندلی یک سرویس اینترنتی است که امکانات شبکه های اجتماعی دیگر را دارد و نیز به عنوان ابزار مدیریت منابع و رفرنس‌ها از طریق دانلود از سایت مندلی قابل استفاده‌است (گیگلیا،۲۰۱۱). در صفحه امکانات این سایت نوشته‌است: “یک شبکه‌اجتماعی علمی رایگان برای مدیریت مراجع که می‌تواند به شما در سازماندهی پژوهش، همکاری با دیگر افراد برخط، و کشف جدیدترین تحقیقات کمک کند.” شعار این سایت “زمان تغییر روش تحقیقاتمان رسیده است” می‌باشد.(سایت مندلی).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...