فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | با توجه به موضوع اصلی پژوهش، ادبیات نظری تحقیق را میتوان به چهار بخش تقسیم بندی کرد: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
۸- عنصر ارتقاء و آموزش مشتری، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۱-۳-۴ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق
عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (متغیر مستقل)
تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) (متغیر وابسته)
تعریف نظری عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل است که یک مؤسسه برای تأمین نیازها و خواسته های بازارهای هدف خود استفاده می کند (Ivy, 2008).
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی به عنوان تمام عوامل تحت کنترل مدیران بازاریابی به منظور ارضاء بازار هدف است (McCarthy, 1987).
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی خدمات به طور کلی، خدمات ناملموس را شامل میشوند و با کالاها تفاوت دارند و متعلق به سازمان های خدماتیاند. (Booms & Bitner, 1980).
تعریف عملیاتی عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات
برای اندازه گیری متغیر آمیخته بازاریابی خدمات موارد زیر را مد نظر قرار میدهیم و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه با ۲۲ گویه به صورت طیف ۵ گزینهای لیکرت از (خیلی کم تا خیلی زیاد) و مقیاس اندازه گیری فاصلهای استفاده نمودیم:
جهت سنجش متغیر خدمت در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱ تا ۲ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر قیمت و سایر هزینه ها در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۳ تا ۵ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر شواهد فیزیکی در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۶ تا ۷ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر مکان در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۸ تا ۹ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر زمان در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۰ تا ۱۱ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر فرایند در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۲ تا ۱۳ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر بهره وری در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوال شماره ۱۴ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر کیفیت در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۵ تا ۱۶ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر نیروی انسانی در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۷ تا ۱۹ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر ارتقاء و آموزش مشتری در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۲۰ تا ۲۲ استفاده گردید.
تعریف نظری تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)
تمایل به خرید احتمال گرایش مصرف کننده جهت اتخاذ رفتار خرید مشخص است (Yen & Yen, 2007).
بیمه بدنه به معنی تعهد بیمهگر به جبران خسارت وارده به بدنه وسیلۀ نقلیه بیمهشده، تعریف می شود. یعنی هرگاه به وسیلۀ نقلیه بیمهشده بر اثر حوادث رانندگی (آتشسوزی، انفجار، صاعقه، سرقت، واژگون شدن و تصادف) خسارت وارد شود، بیمهگر طبق شرایط بیمهنامه، آن را جبران می کند (کریمی، آیت، ۱۳۹۲).
بیمه حوادث سرنشین یعنی؛ هرگاه سرنشینان اتومبیل بر اثر حوادث رانندگی دچار صدمه بدنی شوند یا فوت کنند، بیمهگر، غرامت ناشی از صدمه بدنی را به سرنشینان و در صورت فوت، غرامت فوت را به بازماندگان متوفی طبق شرایط بیمهنامه پرداخت می کند (کریمی، آیت، ۱۳۹۲).
تعریف عملیاتی تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)
برای اندازه گیری متغیر تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، از چهار سوال عمومی به عنوان متغیرهای مداخلهگر که عبارتاند از: جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت، استفاده نمودیم. که سوالات عمومی شماره ۱ تا ۴ بخش اول پرسشنامه سوالات عمومی را شامل می شود.
۱-۴ قلمرو تحقیق
۱-۴-۱ قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق انجام شده متناسب با رشتۀ مدیریت بازرگانی ـ مدیریت بیمه، میباشد. و به بررسی اثر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) می پردازد.
۱-۴-۲ قلمرو مکانی
جامعۀ آماری این تحقیق از نظر مکانی، نمایندگیهای بیمه آسیا در شهر رشت و از نظر افراد، قشر بازاریابان فعال در این نمایندگیها هستند. چرا که پژوهش حاضر درصدد آزمون تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی ۸ps بر تمایل به خرید مشتریان است. از آنجایی که عناصر آمیخته بازاریابی توسط بنگاه (شرکت بیمه) تعیین میگردد. در این تحقیق از بازاریابان شرکت بیمه آسیا (نمایندگیها) در مورد میزان اثرگذاری اجزای آمیخته بر تمایل به خرید بیمهنامه ها نظرسنجی به عمل آمده است. به عبارت دیگر از آنجایی که بازاریابان شرکت نقش مهم و تعیین کننده ای در معرفی محصولات، ایجاد، حفظ و تداوم ارتباط با مشتریان ایفاء میکنند از آن ها خواسته شده است تا در مورد اثرگذاری اجزای آمیخته تعیین شده بر تمایل به خرید مشتریان نظر دهند.
تعداد این افراد پس از مراجعه حضوری به نمایندگیهای بیمه آسیا در شهر رشت، حدود ۱۲۵ نفر تخمین زده شد.
۱-۴-۳ قلمرو زمانی
پژوهش انجام شده در قلمرو زمانی سال ۹۴-۹۳ میباشد.
فصل دوم
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
عصر کنونی دورۀ تحولات شتابنده و غیرقابل پیش بینی است. امروز همان دیروز نیست و یقیناً فردا نیز متفاوت از امروز خواهد بود. بنابرین پایبند بودن به استراتژیهای امروز برای کسب و کار خطرناک است.
کشورهای در حال توسعه باید در استراتژیها و سیستمهای تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر کنند. چرا که در صورت عدم به کارگیری استراتژی های جدید و متناسب با شرایط محیط کنونی، موقعیت رقابتی آن ها تضعیف خواهد شد (کاتلر، ۱۳۹۱).
امروزه تنها سازمانهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسبی برخوردارند که محور اصلی فعالیت خود را تأمین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان قرار داده اند (کزازی، ۱۳۷۸، ۳۱).
ماهیت شرکت بیمه ایجاب می نماید که در راستای مشتریمداری و حفظ مشتریان و توجه دقیق به خواسته های بازار حرکت نماید. دوام و بقای این دسته از شرکتها بستگی به مشتریان آن ها دارد. آن ها به میزانی که بتوانند مشتریان فعلی خود را حفظ نموده و پا به پای خواسته ها و تغییرات بازار پیش روند، موفقتر خواهند بود.
صنعت بیمه کشور، با توجه به فعالشدن بخش خصوصی و ایجاد شرکتهای بیمه خصوصی و توسعه اطلاعات و ارتباطات در سطح بین المللی که شرایط مقایسه خدمات شرکتهای مختلف بیمه در نقاط دنیا را در اختیار مردم قرار میدهد، با شرایط به مراتب مشکلتری رو به رو شده است. بنابرین باید اذعان داشت که به کارگیری و ابداع استراتژیها و راهکارهای مناسب جهت جذب و حفظ مشتری و همگامی با بازار در شرکتهای بیمه، می تواند بقاء و سودآوری این شرکتها را تضمین نماید.
با توجه به موضوع اصلی پژوهش، ادبیات نظری تحقیق را میتوان به چهار بخش تقسیم بندی کرد:
بخش اول؛ تشریح متغیر مستقل پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:31:00 ب.ظ ]
|