تبصره۳: در صورتی که متخلف به هر دلیلی جریمه تعلق گرفته را نپردازد پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.

تبصره۴:ملاک تنبیهات، شخصیت واقعی (حقوقی وحقیقی) متخلف است وتغییر نام شرکت ویا تغییر مدیریت آن مانع از استعرارتنبیهات علیه شرکت یا مؤسسه یا شخص متخلف نمی شود.

تبصره۵: چنانچه واگذاری یا فروش سهمیه ی مصرف کنندگان دولتی با اطلاع مدیران مربوط بوده باشد علاوه بر اخذ جریمه از دستگاه دولتی مربوط با مدیران مطلع برابر دستور شماره ۷۹۴۲۹مورخ ۳۰/۱۱/۸۴رئیس محترم جمهوری برخورد خواهد شدوچنانچه تخلف بدون اطلاع مدیران توسط اشخاص حقیقی انجام شده باشد ‌و درآمد به دست آمده از فروش سهمیه،به تصرف شخص متخلف درآمده باشد، متخلف برابر قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاسی و کلاهبرداری و نیز سایر مقررات مربوط بر اساس قیمت بین‌المللی سهمیه ی فروخته شده به مرجع قضایی معرفی می‌گردد.

در ماده ۱۶ دستورالعمل ‌ملاک‌هایی برای اعطای مجوز صادرات شمرده شده است که عدم تطبیق موارد مندرج در این ماده و اظهار خلاف، در ماده ۱۷دستورالعمل، تخلف محسوب شده و با متخلف علاوه بر اعمال ضوابط و مقررات زیر برخورد خواهد شد:

الف- در صورتی که درصد فراورده های نفتی یارانه ای موجود در محموله ی صادراتی مطابق با مشخصات فنی اعلامی سازمان استاندارد موضوع تبصره ۱ماده ۱۲ می‌باشد مبنی بر غیر یارانه ای بودن فراورده یا پرداخت دوبرابر قیمت داخلی با قیمت بین‌المللی و واریزآن به حساب خزانه می‌باشد.

ب- در صورتی که درصد فراورده های نفتی یارانه ای در محموله ی صادراتی بیشتر از مشخصات فنی اعلامی سازان تبصره ۱ ماده ۱۲ باشدگمرک مؤظف است نسبت به درخواست ‌و تطبیق اسناد مبنی بر غیر یارانه ای بودن مواد اقدام کند واقدامات قانونی لازم را که در صورت عدم مطابقت به کار بندد.

۳-ماده ۱۹ دستورالعمل اشعار می‌دارد:«در صورت احراز تخلف و صدور حکم محکومیت قضایی برابر صادر کنندگان فراورده ها ی نفتی اقدامات زیر انجام می پذیرد.

الف: گمرک مشخصات صادرکنندگان متخلف رابا ذکرمنشأتولیدمحصول مورد تخلف به دبیر خانه ستاداعلام کندتا موضوع به مراجع ذی ربط برای اعمال قانون اعلام شود.

ب: گمرک علاوه بر پیگرد قانونی ودرخواست ابطال کارت بازرگان، مطابق ماده ۱۹قانون مجازات اسلامی درخواست مجازات می کند.

ج: در صورتی که کالای صادراتی دارای پروانه کار ونشان استاندارد ملی باشدسازمان استاندارد مؤظف است استفاده از این نشان را حداقل یک سال به حالت تعلیق درآورده وموضوع را ازطریق رسانه های عمومی اعلام نماید. »

۴-در ماده ۲۱دستورالعمل برای متخلفینی که باک اضافه داشته ویا سوخت اضافه حمل می نمایند، بیان نموده که نیروی انتظامی مؤظف به محض مشاهده خودروی متخلف را متوقف و به شرح ذیل اقدام نماید:

الف: خودروی متوقف وسوخت اضافی آن تخلیه می شود وباک اضافه جداوکنده می شود، سپس برای اعمال قانون به مرجع قضایی وتعزیرات حکومتی معرفی می‌گردد.

ب: شرکت های حمل ونقل پایانه ها ‌از دادن با ومسافربه خودروهای دارای باک اضافه خودداری می نمایند.

ج: در صورتی که خودرومتخلف حامل بار فاسد شدنی یا مسافرباشد، پس از تخلیه سوخت اضافه، دفترچه کار راننده و کارت اتوبوس دریافت وراننده متعهد می‌گردد، ظرف یک هفته با مراجعه به واحدانتظامی مربوط،باک اضافی را تحویل دهد وبرای اعمال قانون، پرونده به تعزیرات ارسال شود.

د: در صورت ورود خودروهای متخلف به مبادی گمرکی، گمرک مؤظف است بلافاصله موضوع را به واحد انتظامی محل گزارش و واحد انتظامی برابر بندهای الف یا پ (حسب مورد) اقدام نماید.

۵-در ماده ۲۵ دستورالعمل، متخلفان دارای خودروهای توقیف شده در مبادی خروجی، علاوه برپیگردقانونی حسب ‌مورد به اتهام قاچاق یاعرضه ی خارج از شبکه به ترتیب زیر تنبیه می‌شوند و ملاک احراز تخلف برای اعلام تنبیهات، صورتجلسه مأموران محل (ناجا، وزارت راه و وزارت نفت) و یا گزارش بازرسان ویژه ستاد می‌باشد.

الف: برای خودروها

    1. لغودفترچه رانندگان بخش حمل و نقل عمومی برای شش ماه توسط وزارت راه ‌و ترابری

    1. اخذگواهینامه راهنمایی ورانندگی به مدت ۱ماه توسط نیروی انتظامی

    1. ممنوعیت خروج از کشورخودروی به کار گرفته شده در تخلف به مدت ۶ماه

  1. در استان های مرزی که با مشکل جدی قاچاق و عرضه خارج از شبکه فراورده های نقتی یارانه ای مواجه اند، با تصویب شورای تأمین استان نسبت به توقیف سه ماهه ی خودروهای متخلف اقدام می شود. [۲۸]

ب: برای شرکت های متخلف

    1. لغو مجوز شرکت های حمل ونقل که در ارتکاب تخلف مشارکت داشته باشند، به مدت ۶ ماه توسط وزارت راه و ترابری

  1. لغودائم مجوز شرکت های حمل ونقل توسط وزارت راه ‌و ترابری در صورتی که مجدداًدر ارتکاب تخلف مشارکت داشته باشند ویا در بازرسی ها معلوم شود که تعداد قابل توجهی از خودروهای آن شرکت دارای باک اضافی یا غیر استاندارد هستند.

ماده ۳۱دستورالعمل اشعارمی دارد:«انحراف از مسیر توسط رانندگان وپیمان کاران ممنوع است و متخلفان حسب مورد با توجه به تعهدات خود در قرار دارد اولیه با شرکت پخش و التزام به رعایت و تمکین ازآیین نامه رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فراورده های نفتی به ترتیب زیر جریمه می‌شوند:

الف: محموله نفت کش های متخلف در انحراف از مسیر به نزدیکترین انبار شرکت پخش، تحویل داده خواهدشد.

ب: چنانچه مصداق، عرضه خارج از شبکه یا قاچاق باشد، برابر مقررات وضع شده به سازمان تعزیرات حکومتی یا مراجع قضایی ارجاع خواهدشد.

پ: اگرتخلف مصداق عرضه خارج از شبکه نباشد،توسط کمیسیون تخلفات شرکت پخش، حداقل برابر قیمت بین‌المللی جریمه خواهند شد.

ت: در صورت تکرارتخلف برای بار دوم، جریمه فوق دوبرابر می‌گردد.

ث: غرامت تعلق گرفته در صورت عدم پرداخت پیمان کار ظرف مدت یک ماه، از محل سپرده ها و سایر مطالبات پیمان کار متخلف نزد شرکت پخش برداشت می شود.

ج: در صورت فک هریک از پلمپ های نصب شده شرکت پخش بر روی نفت کش با تأیید کمیته رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش شرکت پخش، برای بار اول به ازای هر پلمپ مبلغ ۱۰میلیون ریال جریمه و اخراج راننده به مدت ۶ ماه خواهد بود و در صورت تکرار، جریمه دوبرابر بوده و اخراج همیشگی راننده رادر پی خواهد داشت.

چ: نفت کش های پیمان آزادوراننده متخلف علاوه بر جرایم فوق برای حداقل دوسال لغو پیمان می‌گردند و در این مدت راننده اجازه فعالیت مستقیم یا با واسطه برای شرکت پخش را نخواهد داشت.

ح: در صورت تکرار تخلف برای بار دوم، لغوپیمان و منع فعالیت راننده متخلف در فعالیت های شرکت پخش، دائمی خواهد بود.

خ: در صورتی که تخلف مربوط به شرکت های واگذاری تحت پیمان شرکت نفت باشد، قرار داد لغو می‌گردد و نفت کش به منظور واگذاری به اشخاص شایسته به شرکت پخش مسترد خواهدشد.

۷- در فصل ششم دستورالعمل در ماده ۳۸بیان گردیده که«هر گونه حمل منبع وظرف اضافه سوخت توسط شناورها ممنوع است و واحدهای انتظامی مؤظف اند این گونه ظروف و منبع های سوخت را جمع‌ آوری و متخلفان را حسب ‌مورد به ظن قاچاق یا عرضه خارج از شبکه تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...