1. تعیین اثر انتخاب نوع حسابرس بر پیشگیری از درماندگی مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

۱-۶- فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی: مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر پیشگیری از درماندگی مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.

فرضیه های فرعی:

۱-۱٫) افزایش سهام‌داران نهادی بر پیشگیری از درماندگی مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.

۱-۲٫) بالا بودن درصد مدیران غیرمؤظف در هیئت مدیره بر پیشگیری از درماندگی مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.

۱-۳٫) انتخاب نوع حسابرس بر پیشگیری از درماندگی مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.

۱-۷- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

نظام راهبری شرکت: یکی از سازوکارهای تخفیف مسئله نمایندگی است. نظام راهبری شرکت به سازوکارهایی مربوط است که شرکت‌ها در چارچوب آن فعالیت می‌کنند و کنترل می‌شوند. نظام راهبری شرکت این اطمینان را پدید می آورد که شرکت‌ها سرمایه خود را به طور مؤثر به کار گرفته اند.

مالکیت نهادی: مالکیت نهادی، سهام‌داران حقوقی دولتی می‌باشند که واسط بین افراد و شرکت ها بوده و از طرف افراد اقدام به تهیه ی سهام می نمایند، مانند: بانک ها، بیمه ها و نهادهای انقلابی.

درماندگی مالی: از نقطه نظر اقتصادی، درماندگی مالی را می توان به زیان ده بودن شرکت تعبیر نمود که در این حالت شرکت دچار عدم موفقیت شده است. در واقع، در این حالت نرخ بازدهی شرکت کمتر از نرخ هزینه سرمایه می‌باشد. حالت دیگری از درماندگی مالی زمانی رخ می‌دهد که شرکت موفق به رعایت کردن یک یا تعداد بیشتری از بندهای مربوط به بدهی مانند نگاه داشتن نسبت جاری یا نسبت ارزش ویژه به کل دارایی ها طبق قرارداد نمی شود که ‌به این حالت نکول تکنیکی گفته می شود. حالات دیگری از درماندگی مالی عبارتنداز زمانی که جریانات نقدی شرکت برای بازپرداخت اصل و فرع بدهی کافی نباشد و نیز زمانی که ارزش ویژه شرکت عددی منفی شود (وستون و همکاران، ۱۹۹۲).

۱-۸- متغیرهای مورد بررسی

در این پژوهش با توجه به نوع داده ها و روش های تجزیه و تحلیل موجود، از روش «داده های مقطعی و ترکیبی» استفاده می شود. زیرا به منظور بررسی رابطه متقابل بین مکانیزم های حاکمیت شرکتی و میزان درماندگی مالی شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران، متغیرهای مستقل و وابسته از دو جنبه متفاوت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از یک سو، این متغیرها در میان شرکت های مختلف و از سوی دیگر، در دوره زمانی ۱۳۸۶-۱۳۹۱ آزمون خواهند شد.

در این تحقیق رابطه مکانیزم های حاکمیت شرکتی و میزان درماندگی مالی بر اساس مدل Z آلتمن با بهره گرفتن از تحلیل های رگرسیونی به صورت زیر بررسی می شود:

که؛

AC: میزان درماندگی مالی بر اساس مدل Zآلتمن در شرکت i در سال t.

IO: میزان مالکیت نهادی شرکت i در سال t. درصد سرمایه گذاران نهادی از حاصل تقسیم تعداد سهام یک شرکت که در اختیار سازمان ها و شرکت های بیمه و بانک ها و موسساتی که به خرید و فروش درصد بالایی از سهام می پردازند بر تعداد کل سهام آن شرکت به دست می‌آید.

ID: درصد میزان اعضای غیرمؤظف در هیئت مدیره شرکت i در سال t. درصد اعضای غیرمؤظف در هیئت مدیره از تقسیم تعداد اعضای غیرمؤظف بر تعداد کل اعضا محاسبه می شود.

AT: متغیر مجازی نوع حسابرس در شرکت i در سال t. نوع حسابرس نیز یک متغیر مجازی تعریف شده است به طوری که اگر در سال موردنظر سازمان حسابرسی، شرکت را حسابرسی کرده باشد، مقدار آن برابر یک و در غیر اینصورت مقدار آن برابر صفر در نظر گرفته خواهد شد.

میزان درماندگی مالی (AC):

برای اندازه گیری درماندگی مالی (متغیروابسته) از معیار Z-Scoreآلتمن استفاده شده است که بشرح زیر می‌باشد:

که در معیار فوق الذکر متغیرهای ذیل مورد استفاده قرار گرفته است:

کل دارائیها (Total Assets): به مجموع دارائیهای شرکت اعم از دارائیهای جاری و غیرجاری که در ترازنامه شرکت گزارش می شود، اطلاق می‌گردد.

درآمد (Revenue): عبارت است از خالص فروش شرکت. با فروش کالا یا ارائه خدمات، درآمد به دست می‌آید، و مقدار آن برابر است با مبلغی که از بابت عرضه کالا یا ارائه خدمت به ارباب رجوع، مشتری و مستأجر دریافت می‌گردد. این متغیر از صورت سود و زیان شرکت استخراج خواهد شد.

سود انباشته (Retained Earnings): عبارت است از مجموع سودهای تحقق یافته سال‌های قبل و سال جاری که ‌بر اساس سیاست‌ها و خط مشی های شرکت بین سهام‌داران تقسیم نشده است. این متغیر از ترازنامه شرکت استخراج خواهد شد.

سرمایه در گردش (Working Capital): عبارت است از حاصل تفاضل دارائیهای جاری و بدهی‌های جاری.

۱-۹- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

مالکیت نهادی در نظام راهبری شرکت جزء موارد با اهمیت به شمار می‌آید و چون اساسی ترین رکن بحث نظام راهبری شرکتی اطمینان یافتن از اعمال حاکمیت صحیح سهام‌داران بر اداره شرکت می‌باشد. لذا ویژگی خاص این تحقیق بر مالکیت نهادی متمرکز است و از این جهت دارای بداعت و نوآوری می‌باشد.

۱-۱۰- استفاده کنندگان از تحقیق

    • کلیه سرمایه گذاران ،سهام‌داران زمانی که بخواهند جهت تصمیم گیری برای خرید یا فروش یک شرکت آن را تحلیل و بررسی کنند.

    • تحلیلگران بازار وسازمان هایی که کار آن ها مطالعات اقتصادی ‌و حسابداری دارند.

    • مالکان ومدیران شرکت‌ها جهت تصمیم گیری درمورد تعیین ترکیب ساختار مالکیت وساختار هیات مدیره شرکت وتغییر آن.

    • نهادها و سازمان های ناظر بر بازار ازجمله سازمان بورس اوراق بهادار.

  • کلیه اساتید،محققان ودانشجویانی که قصدانجام تحقیقات در این تحقیق دارند.

۱-۱۱- ساختار کلی تحقیق

در فصل اول به بیان موضوع، اهمیت و اهداف پژوهش و همچنین ابزار و روش گردآوری اطلاعات پرداخته شد و فرضیه‌‌ها و تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق نیز ارائه شدند. فصل دوم به مبانی نظری تحقیق پرداخته و خلاصه‌ای از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل ارائه شده است. در فصل سوم به موضوع و روش‌شناسی تحقیق پرداخته و توضیحات لازم ‌در مورد جامعه، نمونه و آزمون‌های مربوط و نتایج آن ارائه شده است. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات پرداخته شده و نتایج مربوط به آزمون فرضیه‌ها ارائه گردیده است. و بالاخره در فصل پنجم ارزیابی نتایج آزمون فرضیه‌ها، نتیجه‌گیری کلی، محدودیت‌های تحقیق، پیشنهادهای کاربردی و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ارائه شده است.

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱- ادبیات تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...