ایروینگ، دبکین و پارک[۵۸](۲۰۰۹)، در پژوهشی با عنوان پرورش ذهن آگاهی متخصصان مراقبت های بهداشتی: یک بررسی و مرور مطالعات تجربی در زمینه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، گزارش کردند که از دیدگاهه متخصصان مراقبت های بهداشتی حجم سنگین کارها، محدودیت های محیط کاری، ساعات طولانی کار، ساختار سازمانی و سیستم در حال گذار منجر به افزایش استرس و افزایش نشانه های فرسودگی شغلی می شود. طبق بررسی های این تحقیق شرکت در برنامه های آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در پزشکان منجر به مزایایی در ابعاد جسمانی و سلامت روان می شود.

میت مانسگروبر، بک و اسچابلر[۵۹](۲۰۰۸)، در بررسی خود ‌در مورد حمایتگر های ذهن آگاهی در اجتناب عملی، فرا هیجان و تنظیم هیجانی، دریافتند که تحت شرایط استرس زا آگاهی هشیارانه بیماران در ابتدا به سرعت افزایش یافته و سپس تنزل می‌یابد.

کوری و همکاران(۲۰۰۶)، در پژوهشی با عنوان مداخله کوتاه مدت ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در پرستاران و دستیارانشان، گزارش کردند که برنامه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در کاهش استرس و بهبود سلامت روان جمعیت بالینی مؤثر می‌باشد. همچنین این برنامه در کاهش استرس و بهبود سلامت روان جمعیت غیربالینی که در معرض خطر مشکلات سلامتی ناشی از استرس هستند نیز مؤثر می‌باشد. آموزش ذهن آگاهی حتی در مواقعی که به صورت مختصر باشد، روشی امیدوار کننده است که به مدیریت استرس پرستاران کمک شایانی می‌کند.

فصل سوم:

روش پژوهش

در این پژوهش ابتدا روش تحقیق، جامعه آماری، گروه نمونه و شیوه انتخاب آزمودنی ها شرح داده می شود سپس ابزار گردآوری داده ها و ویژگی های آن توضیح داده خواهد شد و در نهایت شیوه اجرا و روش تجزیه و تحلیل داده ها بررسی می‌گردد.

روش تحقیق

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با توجه به شیوه اجرا آزمایشی می‌باشد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس ـ آزمون همراه با گروه کنترل می‌باشد. دیاگرام طرح پژوهش در زیر آمده است؛

پس آزمون

متغیر مستقل

پیش آزمون

انتخاب تصادفی

گروه آزمایش

T2

X

T1

R

گروه کنترل

T2

_

T1

R

متغیرهای پژوهش

متغیر مستقل: آموزش ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس

متغیرهای وابسته: استرس شغلی، استرس مرگ و مردن، استرس عدم آمادگی هیجانی کافی، استرس عدم اطمینان ‌در مورد درمان ها

متغیر کنترل: شغل(پرستاران)

متغیر تعدیل: دانش اولیه آزمودنی ها یا پیش آزمون نمرات استرس شغلی، استرس مرگ و مردن، استرس عدم آمادگی هیجانی کافی، استرس عدم اطمینان ‌در مورد درمان ها

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ می‌باشد. تعداد جامعه آماری ۵۱۲ پرستار می‌باشد.

حجم نمونه و روش نمونه گیری

در این تحقیق برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد؛ ‌به این صورت که از کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا کرمانشاه(۵۱۲ نفر) ابتدا تعداد ۲۱۷ نفر به صورت تصادفی و با توجه به جدول کرسجی مورگان انتخاب شدند و به مقیاس تجدید نظر شده استرس پرستاری(پیش آزمون) پاسخ دادند. سپس ۳۰ نفر از پرستاران که در پرسشنامه استرس پرستاری نمره بیشتری گرفته بوند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش(۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایش) جایگزاری شدند.

معیارهای ورود به طرح درمان عبارت بودند از:

    1. پرستاران بالین که به کارهای مدیریتی اشتغال نداشته باشند

    1. عدم ابتلا به بیماری روانپزشکی شدید بر اساس اظهارات فرد

    1. عدم استفاده از داروهای روانپزشکی بر اساس اظهارات فرد

    1. سن بالاتر از ۲۲ سال

    1. عدم دریافت هر گونه برنامه آموزشی قبل و حین انجام مداخله ذهن آگاهی

    1. رضایت به شرکت در پژوهش

  1. توانایی حضور در کلاس های هفتگی در گروه مداخله

معیارهای خروج از طرح درمان:

شرکت نامنظم در جلسات آموزشی در گروه مداخله

ابزار جمع‌ آوری داده ها

مقیاس تجدید نظر شده استرس پرستاری[۶۰]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...