هادوک و جیمز (۲۰۰۲)تحقیقی ‌در مورد نحوه تامین مالی ۵۰۰ شرکت آمریکایی طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۳انتخاب نوع تامین مالی شرکت‌ها اساسا با توجه به ارزش گذاری سهام آن‌ ها در بازار صورت می‌گیرد و شرکت هایی که سهامشان زیر قیمت ارزش گذاری شده باشند، تامین مالی از طریق بدهی را ترجیح می‌دهند و نیز شرکت‌های سودآورتر از بدهی به عنوان منبع اصلی تامین مالی استفاده می‌کنند، یعنی شرکت‌های سودآور، بیشتر استقراض می‌کنند.آندرو بریمل (۲۰۰۳)بررسی نقش اطلاعات حسابداری در بر آورد ریسک سیستماتیک بررسیمتغیر‌های حسابداری فوق پیش از ۵۷ % تغییرات ریسک سیستماتیک را تبیین می‌کند.سزار (۲۰۰۹)بررسی الگوی مالکیت و روش های تأمین مالی در کشور فیلیپینبین تمرکز مالکیت و تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی همبستگی مستقیم و معنی داری وجود دارد. یعنی سهام‌داران دارای قدرت کنترل در این کشور نمی خواهند کنترل خود بر شرکت را از دست بدهند. همچنین بین تمرکز مالکیت و سود آوری در بین شرکت های فیلیپینی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.پیمان (۲۰۰۹)بررسی حاکمیت شرکتی و روش‌های تأمین مالی کشورهای شرق آسیا(تایلند)بر طبق گزارش این تحقیق با استناد به مطالعه بانک جهانی بالاترین تمرکز مالکیت در دست سهام داران عمده در بین ۹ کشور آسیایی در شرکت های تایلندی با ۳/۳۵ درصد وجود دارد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین تمرکز مالکیت و سود آوری در شرکت های ثبت شده در بورس تایلند از نظر آماری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تمرکز مالکیت و روش تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی رابطه مستقیم و معناداری دیده می‌شود و این نتیجه با فرضیه این که در شرکت های با تمرکز بالا سهام داران دارای قدرت کنترل نمی خواهند کنترل خود بر شرکت را از دست بدهند سازگاری دارد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

در این فصل نوع و روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، روش‌های آماری مورد استفاده و قلمرو مطرح می­ شود.

۳-۲- روش تحقیق

این تحقیق از نظر طبقه بندی ‌بر مبنای‌ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیرهاست. برای این منظور بر حسب مقیاس اندازه گیری متغیرها، شاخص مناسبی اختیار می‌شود (خاکی، ۱۳۸۸). مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیق ترین سطح اندازه گیری را ارائه می‌دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاس‌های دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است.

۳-۳- قلمرو تحقیق

۳-۳-۱- قلمرو موضوعی

این تحقیق از لحاظ قلمرو موضوعی شامل مباحث شیوه های تامین مالی و ریسک است، که در آن رابطه بین شیوه های تامین مالی درون سازمانی و برون سازمانی و ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک بررسی می‌شود.

۳-۳-۲- قلمرو مکانی

موضوع پژوهش از لحاظ قلمرو مکانی محدود به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

۳-۳-۳- قلمرو زمانی

این تحقیق در برگیرنده اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی از ابتدای سال ۱۳۸۸ الی انتهای سال ۱۳۹۲ ‌می‌باشد.

۳-۴- روش‌های گردآوری داده ها

در این تحقیق، روش گردآوری داده های مربوط به ادبیات تحقیق روش کتابخانه ای (شامل اطلاعات موجود در هفته نامه ها، ماهنامه‌ها و سالنامه ها، کتب و مقالات مختلف و نشریات داخلی و خارجی) ‌می‌باشد. وهمچنین داده های مربوط به متغیرهای تحقیق از صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از نرم افزار ره آورد نوین و مراجعه به سایت‌های مربوط به گزارش‌های مالی شرکت­ها استخراج می‌شود.

۳-۵- جامعه مطالعاتی و نمونه آماری

کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲, جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل می‌دهند و به علت گستردگی حجم آماری جامعه و وجود برخی ناهماهنگی‌ها میان اعضای جامعه, شرکت‌های دارای شرایط زیر انتخاب می‌شوند:

    1. قبل از سال ۱۳۸۸ در بورس حضور داشته و تا پایان سال ۱۳۹۲ سهام آن ها در بورس مورد معامله قرار گرفته باشد.

    1. نباید در طول سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ وقفه عملیاتی قابل ملاحظه ای داشته باشند.

    1. در طول این سال‌ها تغییر سال مالی نداده باشند و اطلاعات مورد نیاز به منظور استخراج داده ها در دسترس باشد.

    1. جزء بانک‌ها و مؤسسات مالی, شرکت‌های سرمایه گذاری و واسطه گری و هلدینگ و لیزینگ نباشند, زیرا ساختار گزارشگری در آن‌ ها متفاوت است.

  1. همچنین شرکت‌ها باید ‌سود ده باشند.

۱۰۰%

۵۲۱ شرکت

کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۳۹۲

۶۳%

۳۱۷ شرکت

شرکت‌های که در سال‌های ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ در بورس حضور داشته اند

۷%

(۳۴شرکت)

شرکت‌های هلدینگ و واسطه گر مالی

۹%

(۴۷ شرکت)

شرکت هایی که پایان سال مالی آن ها منتهی به ۲۹/۱۲ نمی باشد.

۱۴%

(۶۸ شرکت)

تعداد شرکتهایی که اطلاعات مالی آن ها ناقص می‌باشد.

۱۳%

(۶۷ شرکت )

شرکت‌های دارای وقفه معاملاتی بیش از ۶ ماه

۲۱%
۱۰۱ شرکت
نمونه (جامعه واجد شرایط)

۱۰۱ شرکت از جامعه آماری جهت انجام آزمونها انتخاب شدند. دوره تحقیق ۵ سال متوالی می‌باشد ‌بنابرین‏ حجم نهایی نمونه ۵۰۵ سال-شرکت (۱۰۱*۵) می‌باشد.

۳-۶- مدل مفهومی تحقیق

متغیر وابسته متغیرهای مستقل

تامین مالی

جریان‌های نقد عملیاتی

ریسک سیستماتیک

رشد فروش

ریسک غیر سیستماتیک

متغیرهای کنترلی

سود انباشته

تسهیلات اعطایی بلند مدت

اهرم مالی

درصد سود تقسیمی

بازده دارایی

اندازه شرکت

۳-۶-۱- متغیر وابسته

    • ریسک سیستماتیک:

  • ریسک غیر سیستماتیک:

بازده واقعی(): بازده سرمایه گذاری در سهام عادی، در یک دوره معین، با توجه به قیمت اول و آخر دوره و منافع حاصل از مالکیت، به دست می‌آید.منافع حاصل از مالکیت در دوره هایی که شرکت، مجمع برگزار کرده باشد به سهامدار تعلق می‌گیرد و در دوره هایی که مجمع، برگزار نشده باشد منافع مالکیت؛ برابر صفر خواهد بود. بازده سرمایه گذاری در سهام، با بهره گرفتن از رابطه زیر قابل محاسبه است:

Rit =

که در آن:

= قیمت سهام در پایان دوره t

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...