مفروضه های زیربنایی این تحلیل های آماری آشکار و آزمون پذیر است و به پژوهشگر امکان کنترل کامل و به گونه بالقوه درک بیشتر تحلیل ها را می‌دهد. نرم افزار ارتباطی گرافیکی، خلاقیت را تقویت و تصحیح سریع مدل را تسهیل می‌سازد. برنامه مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون های کلی برازندگی با مدل و برآورد پارامترهای انفرادی را به گونه همزمان فراهم می‌سازد. به منظور پالایش خطاها، می توان مدل‌های اندازه گیری و تحلیل عاملی را به کار برد. این کار موجب می شود روابط برآورده شده بین متغیرهای مکنون کمتر به وسیله خطای اندازه گیری آلوده شود. برخلاف روش های قدیمی تر، برآورد خطای اندازه گیری و پس ماندهای همبسته را ممکن می‌سازد، چارچوب واحدی به دست می‌دهد که بر پایه آن می توان مدل های خطی بی شماری را با به کار بردن نرم افزار انعطاف پذیر و پرقدرت آن، با داده ها برازش داد(شوماخر و جی لومکس،۱۳۸۸). توانایی برازش مدل های غیر استاندارد شامل کار با داده های طولی، پایگاه داده ها با ساختارهای خطاهای خودهمبسته و پایگاه متغیرهای دارای توزیع غیرنرمال و داده های ناقص را دارا است. این ویژگی جالب ترین کیفیت آن است. به منظور مطالعه هر دو نوع خصوصیت اندازه گیری و ساختاری مدل های نظری، ویژگی های تحلیل عاملی و رگسیون چندگانه را با هم ترکیب می‌کند(هومن،۱۳۹۰).


۳-۱۰-۲- موارد استفاده مدل یابی معادلات ساختاری:

مدل یابی معادلات ساختاری را می توان در جهت مقاصد پژوهشی ذیل به کار برد:

مدل یابی علی یا تحلیل مسیر: پارامترهای حاصل از تحلیل رگرسیون دست کم در سه موقعیت اساسی زیر نمی تواند اطلاعات لازم را فراهم آورد:

وقتی متغیرهای مشاهده شده حاوی خطاهای اندازه گیری و بین متغیرهای واقعی روابط جالب و بدون تورش وجود داشته باشد.

وقتی بین متغیرهای مشاهده شده روابط درهم تنیده جریان علی وجود داشته باشد.

وقتی متغیرهای مهم تبیین شده مشاهده نشده باشد.

اما توابع ساختاری می‌تواند در همه موقعیت های بالا نقش مهم و سازنده ای ایفا کند. علوم اجتماعی و رفتاری بر خلاف علوم طبیعی، به ندرت به تجزیه و تحلیل دقیق در شرایط کنترل شده دستیابی دارد. در این علوم، استنباط روابط علی بر پایه مطالعاتی صورت می‌گیرد که در آن ها مدل ها و در قالب سازه‌های نظری که مستقیما مشاهده پذیر و اندازه پذیر نیست، بیان می شود. اما برای عملیاتی کردن و اندازه گیری متغیرهای نظری می توان از شاخص ها یا نشانه هایی که نشانگر نامیده می شود، استفاده کرد. استنباط های علی به واقع به مسیرهایی بستگی دارد که طرح مطالعه مشخص ‌کرده‌است(هومن،۱۳۹۰).

    1. Vinodh et al ↑

    1. Svendsen et al ↑

    1. Xu et al ↑

    1. Francois and Reinert ↑

    1. Bates ↑

    1. Wickramasinghe ↑

    1. parasuraman ↑

    1. Tontini ↑

    1. Cronin ↑

    1. Dale ↑

    1. Norris,Holden ↑

    1. Al-Gahtani ↑

    1. Heartline and Ferrell ↑

    1. Bearden et al ↑

    1. Kotlr & Armestrong ↑

    1. Lafferty et al ↑

    1. Slater ↑

    1. Narver & Slater ↑

    1. Muzahid Akbar & Parvez, 2009 ↑

    1. Bitner, M. J. & Zeithaml, V. A. ↑

    1. Bitner & Zeithaml ↑

    1. Farris et al ↑

    1. Shaw, Dibeehi, and Walden ↑

    1. Rezaul Karim ↑

    1. Hokanson ↑

    1. Hokanson ↑

    1. Singh ↑

    1. Growth Strategies International (GSI) ↑

    1. Aaker (1995) ↑

    1. Joby ↑

    1. Farris et al ↑

    1. Batra & Athola ↑

    1. Sureshchanndra et al ↑

    1. Sureshchanndra et al ↑

    1. Zeithaml ↑

    1. Dale ↑

    1. Spreng & Mackoy ↑

    1. Rahman & Miazee ↑

    1. Wilson ↑

    1. Karim ↑

    1. Johnston & Clark ↑

    1. Johnston & Clark ↑

    1. Muzahid Akbar1 & Parvez ↑

    1. Nitecki & Hernon ↑

    1. Kotler ↑

    1. Cronin & Brady ↑

    1. Aaker, & Jacobson ↑

    1. Parasuraman et al. ↑

    1. Morgan, R. M. & Hunt ↑

    1. Christopher ↑

    1. Khanh & Kandampully ↑

    1. Evans ↑

    1. Khalifa ↑

    1. Gronroos ↑

    1. Khalifa ↑

    1. sheth ↑

    1. Chen et al ↑

    1. Wang ↑

    1. Heartline and Ferrell ↑

    1. Heartline and Ferrell ↑

    1. Wendy W.N et al ↑

    1. Norris,Holden ↑

    1. Heikki Karjaluoto et al ↑

    1. Backlund & Holmqvist ↑

    1. Kazanjian ↑

    1. Campos ↑

    1. Moller ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...