کلیات

۱-۱- مقدمه:

آنچه ما را بر آن داشت که در عرصه تعلیم و تربیت که می توان آن را نقطه رهایی انسان از قید و بند جمودیت دانست قدم بگذاریم اهمیت و بیان این مسئله است که تعلیم و تریبت چه نقشی در زندگی انسان دارد. آیا می توان آن را نادیده گرفت و فرض کرد خود به خود این امر حادث می شود و انسان با پا گذاشتن به دنیا، تعلیم و تربیت نیز در او نهاده شده است و به نوعی لازم به دستکاری در آن نیست. و یا نه تعلیم و تربیت نه فقط در خمیر مایه و سرشت انسان‌ها وجود دارد بلکه این قابلیت در انسان به ودیعت گذارده شده و نیاز به شکوفایی دارد که آن هم محرکی غیر از خود داشته باشد. و یا اینکه ضرورت و اهمیت پرداختن ‌به این مسئله تا چه حد برای ما راهگشا خواهد بود و چه اثرات مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد داشت و نگرش ما به جهان و خالق جهان که خود رب العالمین است چگونه خواهد بود. و یا اصول، روش‌ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت کدامند و میزان تاثیر گذاری آنان در این مقوله چگونه است و یا هدف اصلی که شامل اهداف جزئی تری نیز می شود در این تحقیق چیست؟

حال می توان از نگاه های مختلف ‌به این مباحث پرداخت و از نظرات و آرای و افکار دانشمندان بزرگ در این خصوص بهره جست. در این تحقیق بر آن شدیم که از دیدگاه یکی از برجسته ترین متفکران حوزه تعلیم و تربیت که همواره با نظرات و بیانات خود در این حوزه نورافشانی می‌کند یعنی مقام معظم رهبری ‌به این بحث وارد شویم و از زوایای گوناگونی که اشاره شد موشکافانه بررسی و تحقیق نمائیم و ‌به این مهم پی ببریم که اساتید دانشگاه علوم انتظامی که از متولیان تعلیم و تربیت بشمار می‌روند به چه میزان ‌به این دیدگاه آشنایی دارند که پرداختن ‌به این موضوع می‌تواند به ما تصویری از دور نمای اجرایی شدن منویات معظم له در امر تعلیم و تربیت در دانشگاه علوم انتظامی و مراکز آموزشی نشان دهد.

۱-۲- بیان مسئله:

از دیرباز بشر راه های رسیدن به کمال را مورد بررسی قرار داده است و از بارزترین آن می توان به رسالت انبیاء که به عنوان مربی این وظیفه را بر عهده داشته اند اشاره نمود. انسانی که همیشه کمال جو و بالا نگر بوده است و به پیشرفت و رسیدن به قرب الهی رهنمون شده است که در این مسیر تعلیم و تربیت نقش اساسی و بی بدیل داشته است. اگر در این راستا به فلسفه تعلیم و تربیت نگاه کنیم متوجه اراء و تفکرات متعددی از صاحب‌نظران این علم می‌شویم که هر کدام از منظری نقش تعلیم و تربیت را در شکوفایی جوامع انسانی مطرح نموده اند و شیوه های مؤثر آن را بیان داشته اند به ‌عنوان مثال جان دیوئی مفهوم تعلیم و تربیت را چنین بیان می‌دارد: « دوباره ساختن یا دوباره سازمان دادن تجربه به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی فرد را بهتر قادر سازد (به نقل از شریعتمداری ۷۹/۸۹) ».

و در جای دیگر می‌گوید: جامعه از طریق هدایت فعالیت‌های جوانان و تعیین آینده آن ها آینده خود را مشخص می‌سازد. و دکتر علی شریعتمداری نیز در این خصوص دارد که یکی از مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت هدایت فرد است و در اینجا مراد از هدایت فرد هدایت او در جنبه‌های مختلف رشد شخصیت می‌باشد، شخصیت آدمی جنبه‌های اساسی دارد که معمولاً روانشناسان چهار جنبه اساسی برای شخصیت آدمی مطرح می‌سازند که شامل:

(۱) جنبه عقلانی

(۲) جنبه اجتماعی

(۳) جنبه عاطفی

(۴) جنبه بدنی (شریعتمداری ۷۹/۴۳)

و یا اینکه رهبر معظم انقلاب در تعبیری زیبا می فرمایند: تربیت به معنای رشد و نمود حرکت هر شیء به سمت هدف و غایتی است که آن شیء کمال خود را باز می‌یابد و برای مثال تربیت یک نهال یا یک بوته گل ‌به این معنا است که ما این نهال یا یک بوته گل را رشد و نمو بدهیم تا برگ و بار پیدا کند و ضمن اینکه خود این نهال یا بوته از لحاظ ظاهری و جسمی و زیبایی باید شکل کامل خود را پیدا کند میوه اش هم باید سالم و شیرین باشد. (بانکی پور فرد- قماشچی ۸۰/۵۳)

به نظر می‌رسد بزرگترین مسئله بشریت امروز ضعف در تعلیم و تربیت است و دانشگاه علوم انتظامی هم که به عنوان تنها مرکز آموزش عالی پلیس به ترتیب افسران پلیس که حافظ نظم و امنیت به عنوان گرانبهاترین سرمایه مردم هستند می پردازد، از بعد تعلیم و تربیت همواره مورد نقد ذینفعان یعنی مسئولین پلیس های تخصصی و نیز مردم بوده و نتایج تحقیق های انجام شده هم نشانه گر آن است که ابعاد تعلیم و تربیت مثل تدین و اعتماد به نفس دانشجویان رشد معنی داری نداشته است (محبی ۱۳۸۹، سوری ۱۳).

مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهی کلّ قوا و نیز ولی امر مسلمین جهان، همواره تعلیم و تربیت از مهمترین دغدغه هایشان بوده و به عنوان یکی از برجسته ترین صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت دینی محسوب می‌گردند. در این راستا تحقیق حاضر به دنبال این مهم است که اصول و روش ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری کدامند و اساتید دانشگاه علوم انتظامی چه میزان از این اصول و روش‌ها و عوامل مؤثر آگاهی داشته و مبنای کارهای تربیتی قرار داده است؟

۱-۳- ‌هدف‌های‌ تحقیق:

الف- هدف کلّی:

بررسی اصول، روش ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری و میزان آگاهی اساتید دانشگاه علوم انتظامی از آن ها

ب- اهداف فرعی:

۴- میزان آگاهی اساتید تعلیم و تربیت دانشگاه علوم انتظامی از اصول، روش ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری

۲- بررسی روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری و میزان آگاهی اساتید دانشگاه علوم انتظامی از آن ها

۳- بررسی عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت و میزان آگاهی اساتید دانشگاه علوم انتظامی از آن ها

۱- بررسی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری و میزان آگاهی اساتید دانشگاه علوم انتظامی از آن ها

۱-۴- سوال های تحقیق:

۲-۴-۱- سوال اصلی:

اصول و روش‌ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری کدامند و در دانشگاه علوم انتظامی اساتید امر تعلیم و تربیت چه میزان نسبت به آن آشنایی داشته و آن را به کار می بندند.

۲-۴-۲- سوال های فرعی:

    1. اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری کدامند؟

    1. روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری کدامند؟

    1. عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری کدامند؟

  1. بررسی میزان آگاهی اساتید تعلیم و تربیت دانشگاه علوم انتظامی از اصول، روش ها و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری چه اندازه است؟
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...