جدول۴- ۴ تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی

گویه ها

کم

متوسط

زیاد

فراوانی درصد

فراوانی درصد

فراوانی درصد

عضویت در صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی

– –

۹۶ ۳۲

۲۰۴ ۶۸

عضویت در کتابخانه روستا

۱۷۰ ۷/۵۶

۹۵ ۷/۳۱

۳۵ ۷/۱۱

عضویت در هیئت های مذهبی و خیریه

– –

۸۱ ۲۷

۲۱۹ ۷۳

عضویت در کلاس های هنری (خیاطی، قالی بافی، گلدوزی و …)

– –

۵۴ ۱۸

۲۴۶ ۸۲

عضویت در شورای اسلامی روستا

۲۰۹ ۷/۶۹

۷۷ ۷/۲۵

۳/۴ ۱۴

عضویت در سازمان های غیر دولتی (NGO)

۳/۵۶ ۱۶۹

۸۶ ۳۲

۳۵ ۷/۱۱

عضویت در تعاونی های تولید زنان روستایی

– –

۸۵ ۴/۲۸

۲۱۵ ۶/۷۱

۳-۲-۴ اولویت بندی ها

۱-۳-۲-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت

یافته های پژوهش نشان دادند مهم ترین موانع مشارکت زنان در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به ترتیب عبارتند از: فقر اقتصادی خانواده با میانگین۷۵/۵ و انحراف معیار۲۹/۱؛ حجم زیاد فعالیت‌های داخل و خارج از خانه با میانگین۴۲/۵ و انحراف معیار ۲۲/۱؛ کمبود وسایل ایاب و ذهاب با میانگین۶۶/۶ و انحراف معیار ۵۹/۱٫ از سوی دیگر، موقعیت های محدود کننده با میانگین۰۲/۲ و انحراف معیار۵۱/۱ ؛ نگرش منفی نسبت به اثر بخش بودن دوره های آموزشی با میانگین۴۱/۱ و انحراف معیار۱۵/۱ و تعصبات خانوادگی با میانگین۰۷/۵ و انحراف معیار۱/۱، از موانعی بودند که در سه اولویت آخر قرار داشتند. این نتایج با یافته های علی بیگی و بنی عامریان (۱۳۸۸) مغایرت دارد.

جدول ۵-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت

گویه ها

میانگین

انحراف معیار

ضریب تغییرات

اولویت

فقر اقتصادی خانواده

۷۵/۵

۲۹/۱

۲۲۴/۰

۱

حجم زیاد فعالیت های داخل و خارج از خانه (تنوع زیاد کار)

۴۲/۵

۲۲/۱

۲۲۵/۰

۲

کمبود وسایل و امکانات ایاب و ذهاب

۶۶/۶

۵۹/۱

۲۳/۰

۳

هزینه های بالای به کارگیری نوآوری

۲۳/۵

۴۵/۱

۲۷/۰

۴

سوگیری فعالیت های اجتماعی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به سمت مردان

۲۵/۵

۶۸/۱

۳۲/۰

۵

دور از دسترس بودن خدمات ترویجی

۳۲/۶

۳۲/۲

۳۶/۰

۶

اهمیت ندادن برنامه ریزان به مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی

۹۷/۴

۹۳/۱

۳۸/۰

۷

سطح پایین درآمد

۹۴/۴

۹۳/۱

۳۹/۰

۸

کیفیت پایین دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتیِ برگزار شده

۵۸/۱

۷۰/۰

۴۴/۰

۹

عدم علاقه به فعالیت های گروهی و جمعی

۷۲/۱

۹۶/۰

۵۵/۰

۱۰

وابستگی مالی به همسر یا والدین

۶۵/۲

۵۲/۱

۵۷/۰

۱۲

مخالفت پدر یا همسر به دلیل عدم تمایل به از دست دادن نیروی کار در منزل

۸۴/۲

۸۰/۱

۶۳/۰

۱۳

آداب و رسوم ‌و اعتقادات سنتی حاکم بر منطقه

۰۷/۳

۰۲/۲

۶۶/۰

۱۴

پایین بودن سواد زنان روستایی

۰۹/۲

۴۰/۱

۶۷/۰

۱۵

باور و نگرش منفی نسبت به توانایی دختران و زنان از سوی والدین یا همسر

۴۵/۲

۶۹/۱

۶۹/۰

۱۶

موقعیت های محدود کننده (مانند دوره های آموزشی که مردان نیز در آن حضور دارند یا وجودِ آموزشگر مرد)

۰۲/۲

۵۱/۱

۷۵/۰

۱۷

جدول ۵-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت

گویه ها

میانگین

انحراف معیار

ضریب تغییرات

اولویت

فقر اقتصادی خانواده

۷۵/۵

۲۹/۱

۲۲۴/۰

۱

حجم زیاد فعالیت های داخل و خارج از خانه (تنوع زیاد کار)

۴۲/۵

۲۲/۱

۲۲۵/۰

۲

کمبود وسایل و امکانات ایاب و ذهاب

۶۶/۶

۵۹/۱

۲۳/۰

۳

هزینه های بالای به کارگیری نوآوری

۲۳/۵

۴۵/۱

۲۷/۰

۴

سوگیری فعالیت های اجتماعی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به سمت مردان

۲۵/۵

۶۸/۱

۳۲/۰

۵

دور از دسترس بودن خدمات ترویجی

۳۲/۶

۳۲/۲

۳۶/۰

۶

اهمیت ندادن برنامه ریزان به مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی

۹۷/۴

۹۳/۱

۳۸/۰

۷

سطح پایین درآمد

۹۴/۴

۹۳/۱

۳۹/۰

۸

کیفیت پایین دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتیِ برگزار شده

۵۸/۱

۷۰/۰

۴۴/۰

۹

عدم علاقه به فعالیت های گروهی و جمعی

۷۲/۱

۹۶/۰

۵۵/۰

۱۰

وابستگی مالی به همسر یا والدین

۶۵/۲

۵۲/۱

۵۷/۰

۱۲

مخالفت پدر یا همسر به دلیل عدم تمایل به از دست دادن نیروی کار در منزل

۸۴/۲

۸۰/۱

۶۳/۰

۱۳

آداب و رسوم ‌و اعتقادات سنتی حاکم بر منطقه

۰۷/۳

۰۲/۲

۶۶/۰

۱۴

پایین بودن سواد زنان روستایی

۰۹/۲

۴۰/۱

۶۷/۰

۱۵

باور و نگرش منفی نسبت به توانایی دختران و زنان از سوی والدین یا همسر

۴۵/۲

۶۹/۱

۶۹/۰

۱۶

موقعیت های محدود کننده (مانند دوره های آموزشی که مردان نیز در آن حضور دارند یا وجودِ آموزشگر مرد)

۰۲/۲

۵۱/۱

۷۵/۰

۱۷

نگرش منفی نسبت به اثر بخش بودن دوره های آموزشی

۴۱/۱

۱۵/۱

۸۲/۰

۱۸

تعصبات خانوادگی

۰۷/۱

۱۰/۱

۰۲/۱

۱۹

(دامنه اعداد برای تمامی گویه ها بین ۱۰-۰ بوده است)

۲-۳-۲-۴ اولویت بندی موانع فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، ساختاری و زیر بنایی مشارکت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...