۴-۱-۱-۲- در حقوق آمریکا

 

در حقوق آمریکا قوانین بسیار مهم و خوبی در زمینه حمایت از کودکان در برابر خطرات ناشی از مجاورت با طرح‌های صنعتی و اختراعات وجود دارد. در این بخش، این نظام حقوقی را در دو قسمت وسایل مورد استفاده کودکان و نیز سایر محصولاتی که کودکان ممکن است در مجاورت آن ها قرار گیرند، مطالعه می‌کنیم.

 

۴-۱-۱-۲-۱- ‌در مورد وسایل بازی، وسایل نگهداری و دیگر وسایل مورد استفاده کودکان

 

مخترعان و طراحان منشاء و خاستگاه ایده ها و محصولات جدید هستند، اما ورود آن ها به حیطه صنعت و بازار می‌تواند برای آن ها چالش‌برانگیز باشد. برای آغاز کار به عنوان یک مخترع یا طراح اسباب‌بازی‌ها، کاملاً عاقلانه است که مخترعان یا طراحان، از شرایط خود و نیز شرایط محصولشان ارزیابی صادقانه‌ای داشته باشند و از خود بپرسند که:

 

آیا انگیزه و اعتماد به نفس کافی برای ورود ‌به این عرصه را دارند؟

 

آیا قادر هستند با موانع مرتبط با تجارت از قبیل رقابت‌های سنگین، انتقادات و رد طرح‌ها و اختراعات خود مواجه شوند؟

 

آیا زمان، منابع و تعهد لازم برای به‌راه‌اندازی یک خط محصول جدید اسباب‌بازی را دارند؟

 

و بالاخره اینکه آیا خود آن ها و محصولشان از نظر قانونی مورد حمایت هستند؟

 

برخی از مخترعان خطرات ناشی از کار خود را می‌پذیرند و به طور تمام وقت به طراحی و اختراع می‌پردازند و برخی دیگر این کار را به عنوان سرگرمی یا شغل جانبی انجام می‌دهند. البته سؤالات مرتبط با صنعت و نظام اختراعات هم هستند که باید به آن ها پاسخ داده شود:

 

آیا این ایده، ایده‌ای جدید و قابل عرضه به بازار است؟

 

آیا این ایده فروش خواهد داشت و به صرفه خواهد بود؟

 

و آیا این محصول برای کودکان ایمنی لازم را دارد؟ به‌عبارت بهتر، آیا معیارهای قوانین مرتبط با ایمنی و استانداردهای لازم را تأمین خواهد کرد یا خیر؛

 

ایمنی برای توسعه و تولید اسباب‌بازی‌ها بسیار اساسی است. در آمریکا تمام اسباب‌بازی‌ها باید برای تطابق با طیف وسیعی از مقررات مورد آزمایش قرار ‌گیرند. لزوم رعایت مقررات فدرالی و ایالتی، دسترسی به بازارهای خارجی را برای تولیدکنندگان سخت‌تر می‌کند. بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان تمایل دارند به بازارهای بیشتری دست پیدا کنند، اگرچه تطابق محصولات با قوانین کشورهای مختلف وقت زیاد و هزینه سنگینی را طلب می‌کند.

 

تمام اسباب‌بازی‌های تولیدشده برای کودکان ۱۲ ساله و کمتر باید الزامات ایمنی فدرال آمریکا را رعایت کنند. در سال ۲۰۰۸ کنگره قانون ارتقاء ایمنی مصرف‌کنندگان محصولات (CPSIA)[174] را با تعیین و الزام استانداردهای ASTM F963 برای اسباب‌بازی‌ها تصویب نمود.[۱۷۵] این قانون فراگیرترین قطعه پازل قانونگذاری فدرال برای صنعت اسباب‌بازی از زمان تصویب قانون ایمنی مصرف کنندگان کالاها – که در همین بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت – در سال ۱۹۷۲ است. قانون ارتقاء ایمنی الزامات متعددی را برای اختراع و طراحی محصولات به‌ویژه ‌در مورد موادی که در ساخت اسباب‌بازی‌ها به کار می‌روند، تعیین ‌کرده‌است. این الزامات باید در زمان طراحی و یا ابداع وسایل بازی کودکان، توسط مخترعان و طراحان مورد توجه و رعایت قرار گیرند، چرا که در غیر این صورت، روند ثبت طرح یا اختراع آن ها با مشکل مواجه خواهد شد.

 

طراحان و مخترعان اسباب‌بازی‌ها اغلب همکاری تنگاتنگی با کمیته‌های تشخیص استانداردهای اسباب‌بازی را دارند تا بتوانند اطلاعات لازم را از والدین، روان‌شناسان، معلمان و متخصصان رشد کودک

 

    1. . Compulsory License ↑

 

    1. .Communications Decency Act ↑

 

    1. . شیخ کلینی (ره) در صفحه ۳۴۲ جلد هفتم الکافی حدیثی را به شرح زیر از حضرت علی (ع) نقل می‌کند:«پس زمانی که خلقت دیگر که همان روح است در جنین استقرار یافت، پس او انسانی است که اگر مذکر باشد هزار دینار و اگر مؤنث باشد پانصد دینار دیه اوست.» ↑

 

    1. . پیوندی، غلامرضا، حقوق کودک، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ۱۳۹۰، ص ۵۱٫ ↑

 

    1. . محمد معین، فرهنگ یک‌جلدی فارسی، ص ۲۱۹٫ ↑

 

    1. . محمدحسین آل کاشف‌الغطاء، تحریرالمجله، ج ۳، ص ۱۶۶ ؛ همچنین ر. ک. محقق حلی، شرایع الاسلام، ج ۲، ص۹۹ و شیخ محمدحسن نجفی، جواهرالکلام، ج ۲۶، ص ۴۲٫ ↑

 

    1. . محمدحسن مرعشی، دیدگاه‌های نو در حقوق کیفری اسلام، ص ۱۴٫ ↑

 

    1. . همان. ↑

 

    1. . محمد معین، همان، ص ۵۸۵٫ ↑

 

    1. . سیدحسین صفایی و سیدمرتضی قاسم‌زاده، حقوق مدنی (اشخاص و محجورین)، ص ۲۱۳٫ ↑

 

    1. . امامی، سیدحسن، حقوق مدنی، ج ۵، ص ۳۴۳٫ ↑

 

    1. . غلامرضا پیوندی، همان، ص۶۷٫ ↑

 

    1. . برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به: عبادی، شیرین، حقوق کودک (نگاهی به مسائل حقوقی کودکان در ایران)، صص ۶ تا ۹٫ ↑

 

    1. . قاسم‌زاده ، فاطمه، پیمان جهانی حقوق کودک، عشق سوم: مجموعه مقالات تخصصی پیرامون مسائل کودکان و نوجوانان، به کوشش چیستا یثربی، تهران، ۱۳۸۱، ج ۱،نشر نامیرا،.ص ۹٫ ↑

 

    1. . قاضی، قاسم، حقوق کودکان در ایران و جهان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، بهار ۱۳۶۹، ش. ۴۸، ص ۱۴۸٫ ↑

 

    1. . اسماعیلی، فائزه، تعریف کودک، مجله دادرسی، خرداد و تیر ۱۳۸۴، ش. ۵۰، ص. ۲۳٫ ↑

 

    1. . غلامرضا پیوندی، همان، ص. ۴۴۷٫ ↑

 

    1. . فائزه اسماعیلی، همان، به نقل از:Questions and answers on the convention on the rights of the child, “How does the convention define a child?” United nations center for human rights. ↑

 

    1. . همان. ↑

 

    1. . Covenant on the Rights of the Child in Islam, June 2005. ↑

 

    1. . غلامرضا پیوندی، همان، ص. ۴۷۷٫ ↑

 

    1. . باهر، حسین، نکاتی پیرامون حقوق جهانی کودک و نوجوان، مجله دادرسی، بهمن و اسفند ۱۳۷۶، ش. ۵ و ۶، ص . ۲۷٫ ↑

 

    1. . برای آگاهی از توجه به رعایت مصالح عالیه کودک از منظر دین مبین اسلام ر. ک. بهشتی، احمد، اسلام و حقوق کودک (۵): همه چیز در خدمت مصالح عالی کودک، مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، سال چهاردهم، اسفند ۱۳۵۱، ش. ۲، ص. ۶۳ به بعد. ↑

 

    1. . برای توضیح بیشتر ر.ک. پورقهرمانی گل‌تپه، بابک، نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک و مباحثی پیرامون آن، مجله رواق اندیشه، فروردین ۱۳۸۳، ش. ۲۸، ص. ۶۷ به بعد. ↑

 

    1. . ر. ک. حسین باهر، همان، ص. ۲۸٫ ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...