پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | ۴-۲-۲ توصیف اطلاعات با توجه به میانه، میانگین و انحراف معیار – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
پس از پایان یافتن شناسایی این گروه کودکان، سپس آزمون خلاقیت تورنس(فرم A) بر روی آن ها اجرا شد. و بعد از ارزیابی پاسخ ها، کودکان خلاق و غیر خلاق مشخص و از همدیگر تفکیک شدند و در دو گروه ۱۵ نفری قرار گرفتند. گروه اول را ۱۵ نفر از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت بالا و گروه دوم را نیز ۱۵ نفر از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین تشکیل دادند.
در مرحله دوم، آزمونهای کارکرد اجرایی شامل رنگ-واژه استروپ، عملکرد مداوم، خرده مقیاس فراخنای ارقام، خرده مقیاس درک مطلب و آندره ری در مورد آزمودنیهای دو گروه پژوهش اجرا شد. برای جلوگیری از دخالت اثر توالی، ترتیب اجرای آزمونها به طور تصادفی تغییر داده شد. همچنین به دلیل تکثّر تعداد آزمونهای پژوهش (پنج آزمون) و پیشگیری از خستگی کودکان، آزمونهای کارکرد اجرایی برای هر کودک در دو جلسه با فاصله یک هفته اجرا شد. بدین ترتیب، در جلسه اول سه آزمون کارکرد اجرایی و در جلسه دوم دو آزمون دیگر کارکرد اجرایی با ترتیب تصادفی در مورد کودکان اجرا شد. همه آزمونها توسط خود محقق اجرا گردید.
۳-۷ روش تحلیل آماری داده ها
بر اساس فرضیه های پژوهش حاضر، عملکرد دو گروه آزمودنی در زمینه مؤلفه های کارکرد اجرایی در پنج آزمون مقایسه شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار،آزمون مستقل t استفاده به عمل آمد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه
در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمونه در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه شده است. داده های این پژوهش با به کار بردن پرسشنامهی خلاقیت تورنس روی دانش آموزان بیش فعال جمع آوری شد. برای توصیف داده ها از شاخصهای آماری شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. برای استنباط داده ها از آزمونهای آماری آزمون tمستقل به کار رفته است.
۴-۲ بخش توصیفی
۴-۲-۱ وضعیت جمعیت شناختی شرکت کنندگان
در این بخش به توصیف اطلاعات به دست آمده از شرکت کنندگان همچون سن، جنس، سطح تحصیلات و وضعیت خلاقیت پرداخته می شود.
جدول شماره ۴-۱ فراوانی شرکت کنندگان در تحقیق از نظر سن
سن افراد
فراوانی
درصد
۷
۵
۶۷/۱۶%
۸
۶
۲۰%
۹
۸
۶۷/۲۶%
۱۰
۴
۳۳/۱۳%
۱۱
۴
۳۳/۱۳%
۱۲
۳
۱۰ %
کل
۳۰
۱۰۰ %
با توجه به جدول شماره ۴-۱ تعداد شرکت کنندگان در تحقیق ۳۰ نفر است که ۵ نفر سن ۷ سال (۶۷/۱۶ درصد)، ۶ نفر سن ۸ سال (۲۰ درصد)، ۸ نفر سن ۹ سال (۶۷/۲۶ درصد)، ۴ نفر سن ۱۰ سال (۳۳/۱۳ درصد)، ۴ نفر سن ۱۱ سال(۳۳/۱۳ درصد) و ۳ نفر نیز سن ۱۲ سال (۱۰ درصد) را داشتهاند.
نمودار ۴-۱ فراوانی شرکت کنندگان در تحقیق از نظر سن
با توجه به نمودار ۴-۱ بیشترین افراد نمونه ۹ سال سن دارند و افراد با سن ۱۲ سال کمترین افراد نمونه را تشکیل میدهند.
۴-۲-۲ توصیف اطلاعات با توجه به میانه، میانگین و انحراف معیار
جدول شماره ۴-۲توصیف اطلاعات در سطح آمار توصیفی از نمره خلاقیت تورنس (خلاقیت بالا)
متغیر
نمره کل
بسط
اصالت
انعطاف
سیالی
تعداد
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
میانگین
۳۳/۵۷
۵۳
۷۳/۶۲
۶/۶۶
۰۷/۶۴
میانه
۵۶
۵۲
۶۵
۶۵
۶۵
انحراف معیار
۴۶/۲
۵۹/۲
۱۷/۶
۲۶/۶
۷۷/۳
با توجه به جدول شماره ۴-۳ که بیانگر میانگین، میانه و انحراف معیار نمره خلاقیت شرکت کنندگان است میانگین نمره کل خلاقیت گروه بالا برابر با ۳۳/۵۷، برای بسط برابر با ۵۳، برای اصالت برابر با ۷۳/۶۲، برای انعطاف برابر با ۶/۶۶ و برای سیالی برابر با ۰۷/۶۴ است.
جدول شماره ۴-۳ توصیف اطلاعات در سطح آمار توصیفی از نمره خلاقیت تورنس (خلاقیت پایین)
متغیر
نمره کل
بسط
اصالت
انعطاف
سیالی
تعداد
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
میانگین
۱۳/۳۹
۴/۳۵
۶۷/۴۵
۴/۴۲
۶/۴۲
میانه
۳۹
۳۶
۴۳
۴۲
۴۳
انحراف معیار
۴۱/۵
۴۸/۹
۶۷/۶
۱۲/۵
۸۶/۴
با توجه به جدول شماره ۴-۴ که بیانگر میانگین، میانه و انحراف معیار نمره خلاقیت شرکت کنندگان است میانگین نمره کل خلاقیت گروه پایین برابر با ۱۳/۳۹، برای بسط برابر با ۴/۳۵، برای اصالت برابر با ۶۷/۴۵، برای انعطاف برابر با ۴/۴۲ و برای سیالی برابر با ۶/۴۲ است.
جدول ۴-۴ توصیف اطلاعات به دست آمده از کارکرد اجرایی در گروه خلاقیت بالا
متغیر
سازماندهی
حافظه کاری
انعطاف پذیری
توجه انتخابی
بازداری
تعداد
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
میانگین
۲۷/۳۳
۰۷/۸
۷۳/۱۱
۳۲/۵
۸۷/۲۳
میانه
۳۳
۸
۱۲
۵
۲۴
انحراف معیار
۹۸/۱
۵۳/۱
۰۱/۲
۰۸۹/۰
۵۹/۹
با توجه به جدول شماره ۴-۵ که بیانگر میانگین، میانه و انحراف معیار نمره کارکرد اجرایی شرکت کنندگان است میانگین نمره سازماندهی گروه خلاقیت بالا برابر با ۲۷/۳۳، برای حافظه برابر با ۰۷/۸، برای انعطاف پذیری برابر با ۷۳/۱۱، برای توجه انتخابی برابر با ۳۲/۵ و برای بازداری برابر با ۸۷/۲۳ است.
جدول ۴-۵ توصیف اطلاعات به دست آمده از کارکرد اجرایی در گروه خلاقیت پایین
متغیر
سازماندهی
حافظه کاری
انعطاف پذیری
توجه انتخابی
بازداری
تعداد
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
۱۵
میانگین
۳۰
۳۳/۹
۸
۳۶/۳
۴۷/۱۹
میانه
۳۰
۱۰
۸
۳
۲۰
انحراف معیار
۳۸/۳
۰۲۴/۲
۵۱/۱
۹۳/۰
۴۲/۹
با توجه به جدول شماره ۴-۶ که بیانگر میانگین، میانه و انحراف معیار نمره کارکرد اجرایی شرکت کنندگان است میانگین نمره سازماندهی گروه خلاقیت پایین برابر با ۳۰، برای حافظه برابر با ۳۳/۹، برای انعطاف پذیری برابر با ۸، برای توجه انتخابی برابر با ۳۶/۳ و برای بازداری برابر با ۴۷/۱۹ است.
۴-۳ بخش استنباطی
در این قسمت با توجه به تحلیل اطلاعات به دست آمده به فرضیههای مورد بررسی قرار میگیرند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 10:23:00 ب.ظ ]
|